Quarter horse hengstenkeuring

Voor al je vragen ivm dekhengsten, dragende merries, veulens.
SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 19-06-2009 18:11

Looking good!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 20-06-2009 00:15

SugarKittie178 schreef:Looking good!
Dank u, ge ziet zen ribbetjes nog wat ze, maar hij is al vele beter. Twee maand terug 'viel hij bijna uitéén'.
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

Gast

Bericht door Gast » 10-09-2009 13:41

Hoi
Sorry voor het late antwoord maar ik ben pas met deze site in contact gekomen.
Bij BQHA ben ik verantwoordelijk voor de keuringen.
De bedoeling van de keuring is om het ras zo goed mogelijk te bevorderen. Het is niet de bedoeling om paarden uit te sluiten maar om toekomstige fokkers een rasbevorderende keuze te kunnen laten maken.

Het is zo dat de Amerikaanse en de Belgische wetgeving niets met elkaar te maken hebben.

Voor wat betreft inschrijving in het AQHA register geld de Amerikaanse wetgeving. Voor wat betreft het paspoort geld de Belgische wetgeving.

BQHA is een in Belgie erkende fokvereniging en moet dus de Belgische wetgeving volgen voor wat betreft fok en keuring. Voor AQHA is zij affiliate wat wil zeggen dat BQHA officieel het Quarterhorse in Belgie vertegenwoordigd in zich daarom ook houd aan de regels van AQHA.
Beide regelgevingen zijn niet altijd gelijklopend en dat maakt het soms verwarrend. BQHA is de verbinding hier tussen.

Indien een hengst mank loopt of het uiterlijk vertoond als op de foto zou ik je de raad geven hem niet te laten keuren. De kans bestaat (hoeft niet zo te zijn) dat hij afgekeurd wordt.

Wil dat dan zeggen dat je er niet mee mag fokken? NEE dit wil zeggen dat het niet aangeraden word om er mee te fokken en als je paarden voor derden dekt pleeg je eignlijk fraude. Je wordt (tot nu toe ) daarop niet beboet maar je zou bijvoorbeeld wel aangeklaagd kunnen worden door de eigenaar van de merrie als B.v. het veulen niet korrect is. Het is wel zo dat om een erkend BQHA paspoort te krijgen de eigenaar van het veulen een boette moet betalen omdat hij voor een niet gekeurde hengst gekozen heeft.

Als je een Hengst bezit kijk dan altijd eens eerst, en maak de overweging dat als je een topprodukt wil fokken zou je dan voor die Hengst kiezen?
Het klopt trouwens ook wat betreft HERDA hierover binnenkort meer op de site van BQHA.

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 10-09-2009 16:01

Alvast bedankt Frans voor deze uitleg Frans. Vind het interessant!
Wat er verder met Taco gebeurd kwestie hengstenkeuring, weet ik niet of dit nog in de handen van Lynn ligt?!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 10-09-2009 20:47

Inderdaad, bedankt voor het antwoord! :)
Maar inderdaad Shari, omdat het gedaan is tussen mij en mijn vriend (hengst was van mijn ex dus) heb ik er niets meer over te zeggen. Zeker niet nu het ruzie is (mannen eh!).
Dusja, spijtig dat ik Taco niemeer kan zien... Doed wel pijn.


Maar mijn papieren van Twist graken dus helemaal in orde!
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

Gast

Bericht door Gast » 13-09-2009 16:37

Hoi, Lynn
de hengstenkeuring voor Quarters is naar mijn mening niet nodig. Als je het even nagaat, gaat er geen enkele topruiter naar die keuring, en zij rijden met de Belgische tophengsten, waarvan de dekkingen een deel van hun broodwinning is. Als het noodzakelijk zou zijn om met een goedgekeurde hengst te fokken, waarom gaan zij dan niet naar die keuring?
En wat je stamboompapieren betreft, daarvoor moet je inderdaad bij de AQHA zijn, in Amerika, en dit is allemaal prima in orde te brengen via de pc. En heb je vragen, stel ze dan aan de AQHA, je krijgt vrij snel een antwoord.
Wat betreft een paardenpaspoort, als je dit niet verkrijgt via de BQHA, dan kan je altijd een equipas aanvragen. Je Quarter is dan wel geregistreerd als 'paardachtige', zonder stamboek, maar daarvoor heb je de stamboekpapieren om te bewijzen dat het een rasechte Quarter is. Trouwens, vele goedkoper!
groetjes

Gast

Bericht door Gast » 14-09-2009 11:43

Even een reaktie op ikke

Het blijft altijd de vraag wat is er nodig en wat niet.
Om paard te rijden heb je enkel een paard nodig. of dat nu je eigendom is of niet je hebt in principe zelfs nog geen zadel nodig.
De vraag is eerst wat wil je er mee doen? En dan welke documenten heb ik hier voor nodig.

Voor wat de Tophengsten betreft geef ik je de raad om de wetgevingen op K.I. stations eens na te lezen. Deze mogen in de toekomst enkel nog werken met gekeurde produkten. Ook bezitten de tophengsten meestal een ROM en lees dan eens de regels voor keuring BQHA de hengsten die een ROM bezitten worden goedgekeurd als de eigenaars deze aanbieden.BV SAN JO FRECKLES.

Het is altijd mogenlijk om de wetgevingen te omzeilen en sommige doen hiervoor ook de grootste moeite. Mij lijkt het beter om de wetgevingen te volgen. De kostprijs om een paard voledig aan de wetgeving te kunnen laten voldoen is nog niet 10 procent van zijn waarde als je het dat doet als broodwinning kan je deze onkosten ook nog eens aftrekken van je inkomsten .

Dus waar praten we dan over.
Wees trots op het ras Quarterhorse en stel dit dan ook niet in een slecht daglicht door fraude proberen te plegen of de wetgevingen te omzeilen.

Plaats reactie