Liggen .

Voor al je vragen en weetjes over vrijheidsdressuur : groeten, knielen, liggen, steigeren,...
Roxy
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 103
Lid geworden op: 19-12-2008 22:49

Liggen .

Bericht door Roxy » 21-12-2008 22:01

Hoe kan je een paard leren gaan liggen ?
x
Paardeliefde = besteliefde die je kunt krijgen

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 21-12-2008 22:13

Er zijn verschillende manieren om een paard te leren liggen.

Je kan het hem leren vanuit het rollen. Als je ziet dat je paard gaat rollen, van het moment dat hij bijna door zijn knieeën gaat om te liggen geef je het commando dat je later zou gebruiken en beloon hem.

Je kan het leren vanuit het knielen. Als je paard kan knielen vraag je zijn hoofd naar jou toe en tik je zijn 2 achterbenen aan. Zodat hij gaat liggen.

Er zijn ook nog andere manieren denk ik.

Als je een hele goede tip wilt.
Schaf het boek "Vrijheidsdressuur, van apporteren tot zitten" aan van "Miriam Nieuwe Weme".
Ik heb het boek hier zelf en het is een super goed boek.

Alles staat er goed uitgelegd en heel goed geillustreerd met foto's.
Alsook staat erbij, als je een probleem hebt wat je dan kan doen.
Kortom een aanrader!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 26-12-2008 19:44

@ Shari,

Mag ik het boek eens lenen??? :D

Ook een goede site voor vrijheidsdressuur is:

http://www.vrijheidsdressuur.com/
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 26-12-2008 21:43

Je mag het zeker, maar ik wil het wel heelhuids terug.
En wil het geen half jaar kwijt :lol: .
Kom het maar eens halen...
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 26-12-2008 21:45

Als ik je barrelrace tonnen kom brengen :lol:
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

Adelyn
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 87
Lid geworden op: 10-01-2009 20:55

Bericht door Adelyn » 11-01-2009 21:52

ik vind da je je paard het best kan leren ligge door heb op een zomer dag nat te make en belone wanneer die ligt
wand als je vanuit kniele hem gaat omtrekke gaan ze in een on natuurlijke houding ligge wat niet zo goed is
horses leave hoofprints on your haert

RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Bericht door RienyxCherry » 11-01-2009 21:58

Adelyn schreef:ik vind da je je paard het best kan leren ligge door heb op een zomer dag nat te make en belone wanneer die ligt
wand als je vanuit kniele hem gaat omtrekke gaan ze in een on natuurlijke houding ligge wat niet zo goed is
kan wel eens een zeer goede methode zijn!!!
ik heb namelijk gelezen dat deze kunstjes fatale gevolgen kunnen hebben als je ze verkeerd aanleerd!
niet alleen voor de benen, gewrichten, spieren en pezen maar ook voor de darmen...
het kan een inklemming van de darmen veroorzaken.
In het duitse Nordrhein-Westfalen is er een Tinker hengst genaamd Atilla overleden door zo'n oefeningskes te doen, hij stierf aan een inklemming van de darmen in het lieskanaal...
dus wees vooral voorzichtig!
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 27-02-2009 16:41

SugarKittie178 schreef:Er zijn verschillende manieren om een paard te leren liggen.

Je kan het hem leren vanuit het rollen. Als je ziet dat je paard gaat rollen, van het moment dat hij bijna door zijn knieeën gaat om te liggen geef je het commando dat je later zou gebruiken en beloon hem.

Je kan het leren vanuit het knielen. Als je paard kan knielen vraag je zijn hoofd naar jou toe en tik je zijn 2 achterbenen aan. Zodat hij gaat liggen.

Er zijn ook nog andere manieren denk ik.

Als je een hele goede tip wilt.
Schaf het boek "Vrijheidsdressuur, van apporteren tot zitten" aan van "Miriam Nieuwe Weme".
Ik heb het boek hier zelf en het is een super goed boek.

Alles staat er goed uitgelegd en heel goed geillustreerd met foto's.
Alsook staat erbij, als je een probleem hebt wat je dan kan doen.
Kortom een aanrader!

Heb dit boek dankzij jou aangeschaft, want wil men veulen leren knielen. Weet spaanse pas aan te leren en steigeren, maar dat door de knieen en liggen daar heb ik geen weet van.
Nu kwam ik bij De Clerck en die hadden dit boek liggen, dus maar ineens meegenomen.
Ik vraag mij alleen nog wel af of het niet te vroeg is voor men veulen om zo een dingen al te leren. Hij wordt in april 2 jaar. Meningen zijn verschillend: de 1 zegt dat het te zwaar is voor int koppeke en andere zeggen dat het gerust kan.
Wat denken jullie?

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 27-02-2009 16:48

Ik vind het persoonlijk nog te zwaar. Ik zou er pas mee beginnen vanaf 2.5 jaar. Zo ergens in september. Maar das dan mijn mening :-)

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 27-02-2009 16:50

Geen probleem, het is daarom dat ik het vraag hé.
Hij is wel in staat om zo een dingen te leren denk ik, leert zeer graag, maar wil niet overmoedig gaan worden met hem ook niet.

Plaats reactie