Kwestie met snoepjes

Voor al je vragen en weetjes over vrijheidsdressuur : groeten, knielen, liggen, steigeren,...
Adelyn
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 87
Lid geworden op: 10-01-2009 20:55

Re: Kwestie met snoepjes

Bericht door Adelyn » 11-01-2009 21:50

SugarKittie178 schreef:Wat zouden jullie doen met een paard dat :

Als je geen snoepjes gebruikt, niet echt veel moeite doet om een kunstje uit te voeren. Maar als je wel snoepjes gebruikt, die opdringerig word en komt duwen en uit zichzelf dan kunstjes begint te doen (oa ook de gevaarlijke zoals steigeren).
als je paard zoon gedrag vertoont ben je nog niet klaar om met voedsel te werke dan moet eerst nog meer grondwerk doen tot je genoeg respect hebt en dan best eerst beginne met ze te leren knienen in plaats van steigeren dit omdat als ze knielen ze hun onderdaniger opstellen dan wanneer ze stijgeren
horses leave hoofprints on your haert

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 11-01-2009 21:57

Ik noemde steigeren op omdat dit in mijn ogen 1 van de gevaarlijkste dingen is. Hij kan ook het compliment, buiging, knielen, targetten,...

Hij heeft dit met het gewoon voederen ook, lijkt mij een vorm van dominantie willen tonen dan.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 09-03-2009 12:53

ik zie clickertraining eerder als goede training voor honden, minder voor paarden. Enkel en alleen al vanwege de natuur.

Een hond moet werken, jagen voor zijn voedsel, en dat voedsel is dus beloning voor zijn werk. Een paard heeft altijd voedsel in de natuur. Vanuit dat instinct gaat een paard dus ook wel snoepjes aanvaarden voor een oefening, maar de kans op slagen is veel minder en je leert ze makkelijker slechte gewoontes. En vandaar dus ook dat paarden ook wel makkelijker durven "foert" eggen, welk snoepje je ook geeft.

Een paard beloon je meer met een vrij moment na een oefening, een spelletje, vertrouwen en aandacht.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Adelyn
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 87
Lid geworden op: 10-01-2009 20:55

Bericht door Adelyn » 09-03-2009 12:59

Sjoubieke schreef:ik zie clickertraining eerder als goede training voor honden, minder voor paarden. Enkel en alleen al vanwege de natuur.

Een hond moet werken, jagen voor zijn voedsel, en dat voedsel is dus beloning voor zijn werk. Een paard heeft altijd voedsel in de natuur. Vanuit dat instinct gaat een paard dus ook wel snoepjes aanvaarden voor een oefening, maar de kans op slagen is veel minder en je leert ze makkelijker slechte gewoontes. En vandaar dus ook dat paarden ook wel makkelijker durven "foert" eggen, welk snoepje je ook geeft.

Een paard beloon je meer met een vrij moment na een oefening, een spelletje, vertrouwen en aandacht.
toch niet helemaal met eens hoor vind wel da voedsel niet voor iedere persoon en ieder paard is weg gelegt maar mijn paardje vind het super maar hij krijgt zeker niet voor alles koekjes ik beloon hem ook met rust enzo
horses leave hoofprints on your haert

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 09-03-2009 13:46

Ik geef nooit en ik beloon nooit met dingen uit de hand. Héél af en toe is er een uitzondring als ik eens een wortel bij heb. Maar dan gooi ik die meestal ergens de weide in en moeten ze erachter gaan zoeken.

Ik heb geen zin in een pony die begint te bedelen, happen, pitsen omdat hij zin heeft in een snoepje.

Vroeger deed ik dit wel. Bij Black. Hij heeft zo 'voetje schrapen' en targetten geleerd. Met als gevolg dat hij dit ook altijd doet wanneer hij zelf zin heeft in een snoepje of mij iets ziet eten en er ook wel een hapje van zou willen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik bij Black iets minder consequent ben :oops: Maar dat heeft dan weer te maken omdat het mijn zielsverwantje is :oops: en zo goed als alles van mij gedaan kan krijgen, zeker nu hij wat ouder wordt en er niet echt veel meer mee gereden wordt :oops:

Maar Black was echt een pitsertje vroeger. Door snoepjes uit de hand. ALS hij nu iets krijgt, moet hij er wel altijd iets voor doen. Dan heb ik liever dat hij voetje schraapt ipv pitsen.

Maar met de rest heb ik dit allemaal nooit gedaan en die begrijpen dus ook niet goed wat er gebeurt en hoe ze moeten eten als ze dan toch eens iets uit de hand krijgen :lol:

Al de dingen die ze nu kennen, is allemaal aangeleerd met rust geven op het juiste moment vanaf de eerste seconde dat ze het juiste gedrag vertonen.

Toch zou ik niet weten hoe ik aan trucjes zoals knielen en dergelijke moet aanleren zonder snoep.

Adelyn
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 87
Lid geworden op: 10-01-2009 20:55

Bericht door Adelyn » 09-03-2009 13:52

Pindanootje schreef:Ik geef nooit en ik beloon nooit met dingen uit de hand. Héél af en toe is er een uitzondring als ik eens een wortel bij heb. Maar dan gooi ik die meestal ergens de weide in en moeten ze erachter gaan zoeken.

Ik heb geen zin in een pony die begint te bedelen, happen, pitsen omdat hij zin heeft in een snoepje.

Vroeger deed ik dit wel. Bij Black. Hij heeft zo 'voetje schrapen' en targetten geleerd. Met als gevolg dat hij dit ook altijd doet wanneer hij zelf zin heeft in een snoepje of mij iets ziet eten en er ook wel een hapje van zou willen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik bij Black iets minder consequent ben :oops: Maar dat heeft dan weer te maken omdat het mijn zielsverwantje is :oops: en zo goed als alles van mij gedaan kan krijgen, zeker nu hij wat ouder wordt en er niet echt veel meer mee gereden wordt :oops:

Maar Black was echt een pitsertje vroeger. Door snoepjes uit de hand. ALS hij nu iets krijgt, moet hij er wel altijd iets voor doen. Dan heb ik liever dat hij voetje schraapt ipv pitsen.

Maar met de rest heb ik dit allemaal nooit gedaan en die begrijpen dus ook niet goed wat er gebeurt en hoe ze moeten eten als ze dan toch eens iets uit de hand krijgen :lol:

Al de dingen die ze nu kennen, is allemaal aangeleerd met rust geven op het juiste moment vanaf de eerste seconde dat ze het juiste gedrag vertonen.

Toch zou ik niet weten hoe ik aan trucjes zoals knielen en dergelijke moet aanleren zonder snoep.
als je genoeg respect van je paard heeft zou die dat niet moge doen
en om het zonder voedsel aan te leren zou ni wete of dat zou lukken wel daar na afbouwen snowy krijgt voor het ligge geen snoepjes meer omdat hij het nu kent
horses leave hoofprints on your haert

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 09-03-2009 13:55

Adelyn schreef:
Pindanootje schreef:Ik geef nooit en ik beloon nooit met dingen uit de hand. Héél af en toe is er een uitzondring als ik eens een wortel bij heb. Maar dan gooi ik die meestal ergens de weide in en moeten ze erachter gaan zoeken.

Ik heb geen zin in een pony die begint te bedelen, happen, pitsen omdat hij zin heeft in een snoepje.

Vroeger deed ik dit wel. Bij Black. Hij heeft zo 'voetje schrapen' en targetten geleerd. Met als gevolg dat hij dit ook altijd doet wanneer hij zelf zin heeft in een snoepje of mij iets ziet eten en er ook wel een hapje van zou willen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik bij Black iets minder consequent ben :oops: Maar dat heeft dan weer te maken omdat het mijn zielsverwantje is :oops: en zo goed als alles van mij gedaan kan krijgen, zeker nu hij wat ouder wordt en er niet echt veel meer mee gereden wordt :oops:

Maar Black was echt een pitsertje vroeger. Door snoepjes uit de hand. ALS hij nu iets krijgt, moet hij er wel altijd iets voor doen. Dan heb ik liever dat hij voetje schraapt ipv pitsen.

Maar met de rest heb ik dit allemaal nooit gedaan en die begrijpen dus ook niet goed wat er gebeurt en hoe ze moeten eten als ze dan toch eens iets uit de hand krijgen :lol:

Al de dingen die ze nu kennen, is allemaal aangeleerd met rust geven op het juiste moment vanaf de eerste seconde dat ze het juiste gedrag vertonen.

Toch zou ik niet weten hoe ik aan trucjes zoals knielen en dergelijke moet aanleren zonder snoep.
als je genoeg respect van je paard heeft zou die dat niet moge doen
en om het zonder voedsel aan te leren zou ni wete of dat zou lukken wel daar na afbouwen snowy krijgt voor het ligge geen snoepjes meer omdat hij het nu kent
Ik zie niet in wat respect te maken heeft met een gewoonte die je je pony zélf hebt aangeleerd. Je hebt hem geleerd iets te doen voor iets lekkers. Volgens mij is het voor die pony dan ook logisch dat hij vraagt of hij nog iets krijgt en niet denkt dat hij daar iets verkeerd mee doet.

Adelyn
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 87
Lid geworden op: 10-01-2009 20:55

Bericht door Adelyn » 09-03-2009 13:57

Pindanootje schreef:
Adelyn schreef:
Pindanootje schreef:Ik geef nooit en ik beloon nooit met dingen uit de hand. Héél af en toe is er een uitzondring als ik eens een wortel bij heb. Maar dan gooi ik die meestal ergens de weide in en moeten ze erachter gaan zoeken.

Ik heb geen zin in een pony die begint te bedelen, happen, pitsen omdat hij zin heeft in een snoepje.

Vroeger deed ik dit wel. Bij Black. Hij heeft zo 'voetje schrapen' en targetten geleerd. Met als gevolg dat hij dit ook altijd doet wanneer hij zelf zin heeft in een snoepje of mij iets ziet eten en er ook wel een hapje van zou willen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik bij Black iets minder consequent ben :oops: Maar dat heeft dan weer te maken omdat het mijn zielsverwantje is :oops: en zo goed als alles van mij gedaan kan krijgen, zeker nu hij wat ouder wordt en er niet echt veel meer mee gereden wordt :oops:

Maar Black was echt een pitsertje vroeger. Door snoepjes uit de hand. ALS hij nu iets krijgt, moet hij er wel altijd iets voor doen. Dan heb ik liever dat hij voetje schraapt ipv pitsen.

Maar met de rest heb ik dit allemaal nooit gedaan en die begrijpen dus ook niet goed wat er gebeurt en hoe ze moeten eten als ze dan toch eens iets uit de hand krijgen :lol:

Al de dingen die ze nu kennen, is allemaal aangeleerd met rust geven op het juiste moment vanaf de eerste seconde dat ze het juiste gedrag vertonen.

Toch zou ik niet weten hoe ik aan trucjes zoals knielen en dergelijke moet aanleren zonder snoep.
als je genoeg respect van je paard heeft zou die dat niet moge doen
en om het zonder voedsel aan te leren zou ni wete of dat zou lukken wel daar na afbouwen snowy krijgt voor het ligge geen snoepjes meer omdat hij het nu kent
Ik zie niet in wat respect te maken heeft met een gewoonte die je je pony zélf hebt aangeleerd. Je hebt hem geleerd iets te doen voor iets lekkers. Volgens mij is het voor die pony dan ook logisch dat hij vraagt of hij nog iets krijgt en niet denkt dat hij daar iets verkeerd mee doet.
ja maar hij mag het alleen maar doen als je het vraagt ik zou ook ni wille dat de mijne elke keer ga ligge als die een koekje wilt
horses leave hoofprints on your haert

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 09-03-2009 14:02

Tja dat is zo, maar er zijn nu eenmaal paarden en pony's die een enorme fixatie op voedsel hebben en het dus sneller zullen gebruiken om aandacht te trekken. Hij doet er in mijn ogen niets verkeerd mee, aangezien hij voor de rest toch heel flink is.

Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 09-03-2009 21:26

Pindanootje schreef:Tja dat is zo, maar er zijn nu eenmaal paarden en pony's die een enorme fixatie op voedsel hebben en het dus sneller zullen gebruiken om aandacht te trekken. Hij doet er in mijn ogen niets verkeerd mee, aangezien hij voor de rest toch heel flink is.
Ik heb dat bij peppy ook zo, niet dat ze me enkel aankijkt voor een snoepje, maar ze verwacht het toch. En ze is ook mijn schatteke, dusja ik vind ook niet echt dat het niets met respect te maken heeft...

Soms heb ik het gevoel dat Peppy alle mensen zo aankijkt van: 'eten?'. Maar ze heeft ook zo graag aandacht! :wink:
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

Plaats reactie