Kwestie met snoepjes

Voor al je vragen en weetjes over vrijheidsdressuur : groeten, knielen, liggen, steigeren,...
SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Kwestie met snoepjes

Bericht door SugarKittie178 » 06-01-2009 22:33

Wat zouden jullie doen met een paard dat :

Als je geen snoepjes gebruikt, niet echt veel moeite doet om een kunstje uit te voeren. Maar als je wel snoepjes gebruikt, die opdringerig word en komt duwen en uit zichzelf dan kunstjes begint te doen (oa ook de gevaarlijke zoals steigeren).
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 06-01-2009 22:39

Ik vind persoonlijk:

beloning met koekjes hebben ze snel door, waardoor moeite beginnen te doen om er 1 of meerder te krijgen.
Met alles gevolgen van dien kunstjes en oefeningen begint uit te voeren die helaas niet werden gevraagd.

Wat ik wel doe is:

Belonen voor iets goed met een schouder aai omdat ze een klopje associeren met licht geweld heb ik gehoord op demostratie.

Na een aantal keer te belonen met een schouderaai, daar tussen of het moment dat het echt geod gaat dan pas een snoepje geven.

Alle betere oefeningen worden extra beloond.
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

3passions
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1105
Lid geworden op: 20-12-2008 11:10

Bericht door 3passions » 06-01-2009 22:41

Ok, eum ik denk dat ik wel met snoepjes zou werken... maar haar al belonen met af en toe een snoepje als ze kalm staat te wachten, uiteraard kan dit ook het totaal tegenovergestelde effect geven...hangt wel wat van het paard ook af denk ik, maar dit is wat ik zou proberen, denk ik, anders misschien een andere manier zoeken om de kunstjes interessant en leuk te maken zonder snoepjes, zou alleen ni direct weten hoe, en ben te moe om daar nu te hard over te tobben ook...ja dat is het zo wat zeker?? :lol:
May the sun rise in your heart and you spirit run free!
A heart of gold, but it lost its pride...

Jorre
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 80
Lid geworden op: 29-12-2008 13:24

Bericht door Jorre » 07-01-2009 08:06

Opeten! Grapje.

De meeste paardjes worden inderdaad opdringerig als ze weten dat ze snoepjes krijgen, zelfs zo erg dat ze helemaal niet meer "bij de les zijn" en gaan duwen en vragen achter die snoepjes zonder dat ze nog iets doen.

Misschien afwisselen, snoepje, geen snoepje, snoepje.... Vanalles proberen denk ik, alle paarden zullen hier wel wat verschillend in zijn?...

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 07-01-2009 10:28

Ik zou wel consequent zijn. Dus als die goed doen = snoepje gewend is, niet ineens geen snoepje meer gaan geven. Werkt helemaal niet motiverend voor een paard. Wat ik zou doen is dus dat opdringerig gedrag corrigeren door braaf = snoepje. Snap je?
Als je af en toe eens een keer een snoepje gaat geven, gaat het paard niet goed meer weten wanneer het beloond wordt, en wanneer niet.
Bij foutief gedrag, niet belonen (klassieke conditionering), stem verheffen, ...
Bij juist gedrag, des te meer belonen.

Ik neem aan dat jullie een snoepje zien als ieniemie stukje wortel ofzo?? Anders gaan de paardjes wel heel erg vrolijk worden.

Jorre
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 80
Lid geworden op: 29-12-2008 13:24

Bericht door Jorre » 07-01-2009 10:42

Gleyla schreef:Dus als die goed doen = snoepje gewend is, niet ineens geen snoepje meer gaan geven.
Maar wat doe je dan als je paard echt overdrijft in zen opdringerig doen? Als je dan bezig bent met een oefening en hij doet moeilijk voor een koekje en je hem/haar dan gaat straffen geeft ie misschien de brui eraan en kan je het misschien helemaal vergeten.
Ale ik weet het ni he, ik probeer maar te denken zoals menne JD :D .

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 07-01-2009 14:47

Je moet niet gaan straffen. Ik zie foutief gedrag corrigeren, als negeren :-) of als ze echt gevaarlijk doen wel is stem verheffen of nen tik

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 07-01-2009 15:40

Of is een goede back-up te laten doen,
hier ziet het paard zijn fout ook mee in.
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

Jorre
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 80
Lid geworden op: 29-12-2008 13:24

Bericht door Jorre » 07-01-2009 22:08

newy schreef:Of is een goede back-up te laten doen,
hier ziet het paard zijn fout ook mee in.
Tenzij je paard JD heet... :?

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 07-01-2009 22:17

Ook voor JD zal er wel een manier zijn om hem duidelijk te maken wat wel en niet kan...

Plaats reactie