rugprobleem?zadelprobleem? of een kat in de zak gekocht?

Hier kan je terecht met al je vragen over recreatief western, reining, cutting, pleasure, barrelracing,...
Lienn
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 78
Lid geworden op: 28-12-2009 12:24

rugprobleem?zadelprobleem? of een kat in de zak gekocht?

Bericht door Lienn » 08-02-2011 11:05

mijn vriend heeft sinds 2weken een 12jarige merrie geadopteerd en deze zou al reeds 3maand 2tot3x per week getraind zijn om zadelmak te maken.
toen als we gingen kijken naar haar vroeg ik om haar misschien eventjes te kunnen proefrijden maar hij had geen zadel zei hij en tja ze stond dan ook al weer stil sinds november (is van augustus-november onder de zadel gereden)
in elk geval is dat er dus toch weer niet van gekomen
het is mijn vriend zijn eerste paardje dan ook en hij was meteen volledig verkocht aan haar.

nu probeerde ik gisteren eens eventjes mijn zadel erop te leggen.(even ter informatie : dit zadel is van mijn paard en past absoluut langs geen kanten op dit paardje. we hadden mijn zadel maar eens een keertje gebruikt om te zien hoe ze zou reageren)

toen ik ze opzadelde was ze wel braaf maar op haar hoede.
dus had ik zoiets van ' dat komt allemaal wel goed!'
toen ik druk in de beugel zette ging het ook nog , totdat ik een poging deed tot opstappen , het was helemaal niet de bedoeling om met haar te gaan rijden want ik weet wel dat ik haar rug dan naar de botte doe , het was allemaal maar eens om te testen hoe ze zou reageren als er een gewicht op haar rug zat.
ik schrok me dan ook wel rot dat ze begon te bokken als een echt rodeopaard !
niet zomaar een beetje bokken of springen maar het leek wel echt alsof ze een liesband om had ofzo , ze flipte echt volledig volledig door.
nu stel ik mij de vraag : zadelmak?!

ik heb toen de vorige eigenaar onmiddelijk opgebeld en dit probleem uitgelegt , het eerste wat hij zei was van ' ja maar je moet wel grondwerk doen hé'
dit hadden we uiteraard gedaan , we waren begonnen met gewoon te longeren , daarna met zadeldoek daarna met zadel en alles verliep prima... totdat er gewicht aan het zadel kwam.

nu kan ik hier nog blijven vertellen natuurlijk.
maar ik vrees er een beetje voor of dat we dit wel goed gaan krijgen door het bovenstaande longeerwerk end. te herhalen.
ze is uiteindelijk ook al 12jaar.
nu vraag ik hier even aan jullie of dit nog goed te krijgen is zonder ze ergens op training te zetten?
en hoe kunnen we dit dan het beste aanpakken?
we wilden binnen 2weken een zadelpasser laten komen om een zadel te kopen maar als niemand dit ziet goedkomen heeft dit uiteraard geen nut..

mijn vriend ziet alles goedkomen zegt hij maar heeft zelf al 15jaar niet meer gereden...
hij is ook al gehecht aan dit paardje en ziet dit als een uitdaging zegt hij..
ik zie dit eerder als een ziekenhuiservaring als we er geen ervaren ruiter opzetten... maar kom ik wacht even de reacties van hier af..

@ dorien (cherry) : als je zin hebt om er eens naar te komen kijken ? ik weet dat je ook hebt afgezien met cherry ... dus als je zin hebt , altijd welkom! (ze staat in kortenaken)

met vriendelijke groetjes,Lien

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 08-02-2011 11:29

Hebben jullie haar ook medisch laten keuren? Want anders moet je eerst toch eens een controle door de veearts laten doen.
Is er medisch op het eerste zicht toch echt niets mis? Dan zou ik eerder denken aan een trauma dat ze opgelopen heeft omdat ze zo ontploftte eens je er op zat.

Lienn
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 78
Lid geworden op: 28-12-2009 12:24

Bericht door Lienn » 08-02-2011 11:35

ohanner schreef:Hebben jullie haar ook medisch laten keuren? Want anders moet je eerst toch eens een controle door de veearts laten doen.
Is er medisch op het eerste zicht toch echt niets mis? Dan zou ik eerder denken aan een trauma dat ze opgelopen heeft omdat ze zo ontploftte eens je er op zat.

wij mochten haar niet laten keuren door een veearts , in het adoptiecontract staat dat ze goedgekeurd is om te rijden maar er staat dat ze medisch afgekeurd is , hier ging ik absoluut niet mee akkoord dus heb de vzw hier onmiddelijk over aangesproken en zij vertelden me toen dat ze dat bij elk adoptiepaard in het contract zetten , dit om te voorkomen dat ze terug in de sport worden ingezet.
er staat ook letterlijk in het contract dat het paard niks mankeert en gezond is en geschikt om te rijden..

meer weet ik er dus niet van..
voor de rest ziet ze er echt wel in orde uit en ik weet echt niet of het een angstreactie of een pijnreactie was dat ze zo begon te doen..
een trauma zou ik eerder niet in gedachten hebben ( als alle informatie klopt die ze ons hebben gegeven) want ze zou op haar 9jaar verwaarloosd binnen gekomen zijn en kende toen zelfs geen halster en toen hebben de vorige adoptanten 3jaar grondwerk met haar gedaan en dan uiteindelijk in augustus er voor de 1ste x op gaan zitten zijn
de vorige eigenaar vertelde ons dat ze toen ook zo bokte en deed..
maar ik vind het toch maar heel raar dat als een paard 3maand , bijna 4maand getraind is , dan nog zo reageerd
ik heb zelf ook verschillende paarden ingereden en ik ken de 'normale/gemiddele' reactie wel maar dit was verre van wat ik ooit al gezien heb..
tenzij op de rodeo's...

groetjes

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 08-02-2011 13:38

Je hier mee helpen kan ik niet echt maar ik weet wel dat een zadel dat niet past, vreemde gevolgen kan hebben.
Mijn vriend heeft dit ook voor gehad met zijn paard. We zouden een passer laten komen maar voorlopig zou hij zijn vorige zadel gebruiken. Nu ja, na een uur rodeo toch maar mijn zadel eens opgelegd en het was al veel beter.
Al vrees ik dat hier wel veel meer aan de hand is.
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

Lienn
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 78
Lid geworden op: 28-12-2009 12:24

Bericht door Lienn » 08-02-2011 13:41

Dana schreef:Je hier mee helpen kan ik niet echt maar ik weet wel dat een zadel dat niet past, vreemde gevolgen kan hebben.
Mijn vriend heeft dit ook voor gehad met zijn paard. We zouden een passer laten komen maar voorlopig zou hij zijn vorige zadel gebruiken. Nu ja, na een uur rodeo toch maar mijn zadel eens opgelegd en het was al veel beter.
Al vrees ik dat hier wel veel meer aan de hand is.
ik weet wel dat het onpassende zadel er voor een groot deel zal tussen zitten , heb mijn vorige paard hier ook weten op reageren.
maar zoals ik hierboven al zei reageren ze meestal door te gaan lopen of andere mankementen maar eerlijk gezegd twijfel ik zelf ook zwaar dat het zadel dit alles tot gevolg kan hebben..

sablou
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 72
Lid geworden op: 19-09-2009 20:29

Bericht door sablou » 09-02-2011 20:31

In de situatie zoals hierboven beschreven, zou ik het paard op de trailer zetten en bij een dierenarts geheel laten controleren / testen.
Al mag dat niet (om geen herintreden in de sport of op verkoop te komen), dan nog is het van het grootste belang te weten of het paard gezond is.

Niemand (ook het paard niet) heeft er iets aan, als er vreselijke ongelukken gebeuren, als bijv. het paard niet meer rijdbaar is.
Verder is het van groot belang te weten, waar evt. problemen zich bevinden, om rekening bij het rijden mee te houden.

Doe je dit niet, kun je een dergelijk paard alleen maar op een wei zetten.
En alleen al vanuit oogpunt van diervriendelijkheid, is een keuring (met evt. notities) een MUST.

Als het paard rijdbaar is, kan je dan in eerste instantie het paard aan een westernzadel laten wennen zonder er zelf op te gaan zitten.
Dat kan ook met een niet perfect passend westernzadel; daar maak je niets kapot.
Gebruik je een heel oud zadel, dan sloopt het paard ook - in explosie situaties - niet je dure westernzadel.

Als het paard helemaal happy is met het zadel (af en toe eens in de stijgbeugels gaan staan), dan een redelijk passend westernzadel en iemand in het zadel.
Zolang je dat soort sessie's met dik pad en max. 20 min. doet, gaat dat allemaal zonder dat het paard daar nadelen van ondervindt.

Cap op en bidden.

Pas als dat allemaal goed gaat, naar een goed passend zadel gaan zoeken en langere tijden in het zadel.

Heel veel succes.
MVG
Louis van Kerkhoff

Californian Style Westernriding : www.dutch-remuda.nl

Lienn
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 78
Lid geworden op: 28-12-2009 12:24

Bericht door Lienn » 09-02-2011 20:51

sablou schreef:In de situatie zoals hierboven beschreven, zou ik het paard op de trailer zetten en bij een dierenarts geheel laten controleren / testen.
Al mag dat niet (om geen herintreden in de sport of op verkoop te komen), dan nog is het van het grootste belang te weten of het paard gezond is.

Niemand (ook het paard niet) heeft er iets aan, als er vreselijke ongelukken gebeuren, als bijv. het paard niet meer rijdbaar is.
Verder is het van groot belang te weten, waar evt. problemen zich bevinden, om rekening bij het rijden mee te houden.

Doe je dit niet, kun je een dergelijk paard alleen maar op een wei zetten.
En alleen al vanuit oogpunt van diervriendelijkheid, is een keuring (met evt. notities) een MUST.

Als het paard rijdbaar is, kan je dan in eerste instantie het paard aan een westernzadel laten wennen zonder er zelf op te gaan zitten.
Dat kan ook met een niet perfect passend westernzadel; daar maak je niets kapot.
Gebruik je een heel oud zadel, dan sloopt het paard ook - in explosie situaties - niet je dure westernzadel.

Als het paard helemaal happy is met het zadel (af en toe eens in de stijgbeugels gaan staan), dan een redelijk passend westernzadel en iemand in het zadel.
Zolang je dat soort sessie's met dik pad en max. 20 min. doet, gaat dat allemaal zonder dat het paard daar nadelen van ondervindt.

Cap op en bidden.

Pas als dat allemaal goed gaat, naar een goed passend zadel gaan zoeken en langere tijden in het zadel.

Heel veel succes.
om samen te vatten kunnen we dus toch best zowiezo een keuring laten doen ?
van het zadel maakt ze totaal geen probleem en is ook altijd geleerd met een westernzadel
waar wij ons zo'n zorgen om maken is dat ze ontploft zodra je op probeert te stappen
dus denk ik al eerder aan een lichamelijk probleem(pijn) dan aan een traumatische ervaring , maar we sluiten uiteraard niks uit...

mag ik dan ineens aan jou iets vragen?
bij het zadelmak maken word er eerst gewenning gedaan aan het zadel maar eens dit goed gaat wat is dan de volgende stap? mij hebben ze altijd gezegd om dan in de beugel gewicht te zetten of in de beugel te gaan staan maar aangezien ze dan doorflipt vroeg ik me af of er misschien toch nog ergens een tussenstap is ?

sablou
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 72
Lid geworden op: 19-09-2009 20:29

Bericht door sablou » 10-02-2011 21:03

Ik heb de wijsheid niet in pacht....
Maar de paarden die ik heb ingereden ben ik altijd als volgt te werk gegaan (en het is altijd prima gegaan):

- eerst heb ik mijn paarden altijd vooraf (ik ben een roundpenn liefhebber) in de roundpenn geleerd op stem te versnellen en te vertragen (stap-draf-galop en vv en afwisslend) en te stoppen.
Bij ho is ook echt ho (dat doen ze onder het zadel dan ook beter op stem).

In jouw fase van "zadel er op en dan man er op" heb ik altijd eerst een paar keer in de roundpenn zadel zonder man gedaan.
Ook weer alle 3 gangen en stop.
Vervolgens aan één kant voet in een stijgbeugel (puntje van de schoen) en gewicht plaatsen; dit ook vaak oefenen en aan beide zijden.
Zet je voet zo in de beugels dat ze bij het minste geringste probleem ook meteen er uit kunnen.
Ja en dan komt toch echt het moment van "man ÏN zadel".
Ik heb ooit eens een paard gehad, die enorm schrok van het been over het zadel heen gooien.
En een kennis van me had een paard dat eerst moest wennen aan dat "grote" ding (de ruiter) op zijn rug.
Laat iemand je paard goed aan de strik vasthouden en zet alleen de punten van je laars in de stijgbeugels (laat de "vasthouder" ook handschoenen aantrekken, want niets is zo pijnlijk dan een nylon strik die bij het "slippen" mooie brandblaren op de handen achterlaat).
Maak je zelf zo klein mogelijk in het zadel en laat de vasthouder eerst korte cirkels lopen (een paard op de cirkel kan niet zo goed bokken).

Mocht het gewicht van de ruiter het probleem zijn, is er de truc met de 2 zandzakken (halsen van de zakken met een touw aan elkaar geknoopt) die als "man" kunnen fungeren: aan beide zijden van het zadel 1 zak (van tenminste 25 KG en dus een paar sterke mannen als hulp).

Niet vergeten: paard eerst laten keuren, want niemand kan een tijdbom inrijden......

Succes
MVG
Louis van Kerkhoff

Californian Style Westernriding : www.dutch-remuda.nl

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 10-02-2011 21:30

Als je twijfelt, begin er dan niet zelf aan!
Na 2 weken heb je ook nog geen vertrouwensrelatie met je paard.
Ik zou zeggen laat je bijstaan door iemand met kennis van zaken en je zal dan ook vlugger resultaat boeken.
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

Lienn
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 78
Lid geworden op: 28-12-2009 12:24

Bericht door Lienn » 11-02-2011 08:21

sablou schreef:Ik heb de wijsheid niet in pacht....
Maar de paarden die ik heb ingereden ben ik altijd als volgt te werk gegaan (en het is altijd prima gegaan):

- eerst heb ik mijn paarden altijd vooraf (ik ben een roundpenn liefhebber) in de roundpenn geleerd op stem te versnellen en te vertragen (stap-draf-galop en vv en afwisslend) en te stoppen.
Bij ho is ook echt ho (dat doen ze onder het zadel dan ook beter op stem).

In jouw fase van "zadel er op en dan man er op" heb ik altijd eerst een paar keer in de roundpenn zadel zonder man gedaan.
Ook weer alle 3 gangen en stop.
Vervolgens aan één kant voet in een stijgbeugel (puntje van de schoen) en gewicht plaatsen; dit ook vaak oefenen en aan beide zijden.
Zet je voet zo in de beugels dat ze bij het minste geringste probleem ook meteen er uit kunnen.
Ja en dan komt toch echt het moment van "man ÏN zadel".
Ik heb ooit eens een paard gehad, die enorm schrok van het been over het zadel heen gooien.
En een kennis van me had een paard dat eerst moest wennen aan dat "grote" ding (de ruiter) op zijn rug.
Laat iemand je paard goed aan de strik vasthouden en zet alleen de punten van je laars in de stijgbeugels (laat de "vasthouder" ook handschoenen aantrekken, want niets is zo pijnlijk dan een nylon strik die bij het "slippen" mooie brandblaren op de handen achterlaat).
Maak je zelf zo klein mogelijk in het zadel en laat de vasthouder eerst korte cirkels lopen (een paard op de cirkel kan niet zo goed bokken).

Mocht het gewicht van de ruiter het probleem zijn, is er de truc met de 2 zandzakken (halsen van de zakken met een touw aan elkaar geknoopt) die als "man" kunnen fungeren: aan beide zijden van het zadel 1 zak (van tenminste 25 KG en dus een paar sterke mannen als hulp).

Niet vergeten: paard eerst laten keuren, want niemand kan een tijdbom inrijden......

Succes

we wachten momenteel nog even de reactie van de veearts af die in de loop van de namiddag zou langskomen.
we hebben gisteren ondervonden dat ze een witte schijn heeft op haar beide ogen die al de helft erger is dan 3weken geleden
ook heeft mijn vriend eens met zijn hand langs de wervelkolom gaan voelen en lichtjes drukken (egt niet hard!!) en toen werpte ze haar hoofd omhoog met de oren plat in de nek met de staart aan het zwiepen en met 1 been klaar om te stampen.
ik was namelijk in de stal bij mijn eigen paardje dus is hij mij komen halen en tegen de tijd dat we in de stal kwamen kroop ze in de kleinste hoek van haar stal als er iemand ook maar een beweging maakte.
ik ben dan in de andere hoek op m'n hukken gaan zitten en gewacht totdat ze kwam en na 10minute fluisteren en praten is dan uiteindelijk toch tot bij mij gekomen.
ik heb toen ondervonden dat ze totaal geen reactie geeft op bewegingen verder dan 10cm van haar oog
we wachten af wat de veearts zegt maar we vermoeden blindheid(of maandblindheid) en artrose of iets anders in de rug...

zou wel verklaren waarom ze zo deed bij het opstappen natuurlijk.
mijn vriend is toch zwaar aan het overwegen om het paardje terug naar de VZW te doen en terwijl ze dan wel contractbreuk gepleegd hebben vrezen we ervoor dat hij zijn geld nog gaat terug krijgen.
en aangezien dit bijna 600€ is zou het toch al wel de moeite zijn om een deel of liefst alles terug te krijge-



------------------------------------------------------------------------------


bij deze zou ik ook graag alle mensen willen waarschuwen ivm. het ADOPTEREN van een paardje via een VZW ( enkel van horsetopia heb ik gehoord dat ze eerlijk zijn)
we zullen niet de eerste zijn die dat hebben voorgehad maar je staat machteloos als er zoiets gebeurd..
( ik veralgemeen niet dat elke vzw zo is ! helemaal niet)

Plaats reactie