Pientere Joly

Hier kan je terecht met al je vragen over recreatief western, reining, cutting, pleasure, barrelracing,...
Plaats reactie
Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Pientere Joly

Bericht door Miss Rocky » 12-01-2011 15:38

Sinds een tijdje ben ik aan het trainen met men nieuwe paardje Joly, ze is echt een zalig beestje om mee te rijden en kan meer dan ik eigenlijk lol

Ze was altijd gereden op 1 hand maar Marc (Van Nuffel) zei toch beter eerst te trainen op 2 handen en dan pas terug op 1 over te gaan. Zo gezegd zo gedaan. Nu heb ik al wel ondervonden dat de vorige eigenaar zo hier en daar een schoonheidsfoutje heeft aangeleerd. Kleine dingen die corrigeer zijn zoals na de stop zou ze terug voorwaarts durven stappen wat wss te wijten is aan het feit dat de vorige eigenaar na iedere stop niet achteruit is gegaan alvorens verder te gaan. Dus niks erg, gewoon kleine dingen om aan te werken MAAR...

Joly is best wel een slim paardje heb ik in de mot, ze is zo het typje dat op wollen sokjes toch haar zin tracht te krijgen terwijl ze je nog een onschuldige blik erbij geeft... en dit is dus lettterlijk! Als ik ze corrigeer dan kijkt die gewoon achteruit naar mij van Allez... auw hoor zon spoor in men zijkant. Zou ongegeneerd men schoenen aflikken als ze moet inbuigen, (laat ze dat wel niet doen) grappig karaktertje maar... best wel leep...

Voor het volgende had ik ff graag jullie mening gehad, volg ook wel les maar bijkomende tips zijn altijd welkom wink

In galop loopt ze mooi laag met haar hoofdje, ontspannen, maar dan durft ze wel hoeken afsnijden, ik neem ze op, corrigeer en als ze geeft terug los en zo tracht ik ze mooie circels te laten lopen, als ik ze opneem dan loopt ze ook direct gelijk als het moet maar dan lijkt ze zo te doen alsof ik kei hard sleur en doe en das het geval niet... na een paar keer hoor ik die staart dan zwiepen... protest... Als we na de stop stappen kan die zo nog na schudden met haar hoofd van amaai... goe gesleurd zenne... Ik denk dus echt dat die mij om de tuin aan het proberen te leiden of mss ook niet? (bij de stop trek ik dus ook niet aan de teugels want deze hangen los, of ze moest er haar voeten aan vegen)

Komedie of een super gevoelig paardje? That's the question...

Ga er morgen mee les volgen... dus ik ben eens benieuwd ...

sablou
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 72
Lid geworden op: 19-09-2009 20:29

Bericht door sablou » 14-01-2011 08:59

Een paard dat met de staart zwaait "uit protest" heeft vrijwel zeker een - pijnlijk - probleem, waar ze zich tegen verzet.

Bij het lezen van je verslag, komen er zo 1-2-3 de volgende zaken in mij op

1- Allereerst zou ik naar het bit kijken. Als je een paard hebt dat hel gevoelig is en goed reageert, is de kans groot dat het bit een irritatie is.
Ik heb de afgelopen jaren met veel overtuiging de invloed van bitten (zelfs de kleinste verschillen) kunnen waarnemen, bij mijn paarden.
Bijv. hetzelfde bit, met een iets dunbner mondstuk.
Probeer eens een serie andere bit (kijk of je links en rechts iets kunt lenen).

2- Dit is een beetje preek uit mijn eigen parochie, maar ik "moet" het aangeven....
Een paard dat meer nageeft, zal de rugspieren moet aantrekken.
Daarbij wordt de ruglijn dus boller.
Als er sprake is van een zadel dat niet goed past (bijv. rocking), zal er iedere keer een pijnlijke situatie ontstaan voor je paard, waarop het paard een signaal geeft.
Dus : laat hier naar kijken, want ALS dit het geval is, doe je paard veel pijn en kunnen de gevolgen heel ver gaan (en zelfs blijvend worden).
Je kunt ook een goede osteopaat laten komen (Equine Healtcare = http://www.equinehealthcare.org)
Kost € 125 (+/-) maar bespaart mogelijk veel elende voor je paard.
MVG
Louis van Kerkhoff

Californian Style Westernriding : www.dutch-remuda.nl

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 14-01-2011 15:14

We waren gisteren gaan trainen en er zijn een aantal dingen naar voor gekomen...

Eerst en vooral zoals Sablou reeds zei moet ik proberen met een ander bit te rijden, ga er nu 2 andere proberen.

Tweede punt is dat mijn paardje eigenlijk ook vooral met andere dingen bezig is dan het rijden zelf... die ene kleine plas in de binnenpiste, de andere paarden die er lopen, wat er buiten gebeurd, ze is niet met haar hoofd bij haar werk en blijkbaar heeft dit veel te maken met de rest van de vulling van haar dagen, tkomt erop neer dat ze werken eerder als een opgave ziet dan een plezier. Dus nu gaat ze tijdelijk op stal en elke dag moet ik ermee werken, al is het longeren of grondwerk. Dat ze content is dat ze uit haar stal mag en werken gaat bekijken als iets leuks. Nu stond ze altijd binnen of buiten naar gelang ze er zin in had, samen op de weide met het veulen of apart in haar paddock met in en uitloopstal. Kan de logica wel volgen als de rest van je dag leuker is dat werken dan het mindere deel is. Eens we goed gewoon zijn aan elkaar en het rijden vlot dan mag ze terug de weide op.

Ze heeft potentieel, weet wat ze moet doen maar de juiste ingesteldheid is blijkbaar zoek... Dus nog werk aan de winkel. 8)

Van die osteopaat is me eveneens aangeraden om dit zo eens per periode laten te doen met een paard waar je veel mee werkt. Had al een nummer gekregen via via wink

En dat zadel... mij lijkt daar het probleem niet te zitten maar ik ben dan ook geen zadelmaker natuurlijk.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 15-01-2011 20:42

Tis idd het proberen waard, iets klein kan al helpen.

Ik twijfel een beetje aan het idee van het op stal laten staan om dan blij zijn te mogen werken...
De mijne staan nu altijd binnen (op enkele uitlaatmomenten na) en mijn paarden reageren daarom niet beter/slechter op de trainingsmomenten. Het punt (van de uitleg), dat wel kan helpen is de regelmaat van je trainingen...en de afwisseling eens wat trailmateriaal, een slalom kegels, gewoon grondwerk vrij of longeren,... afwisseling om het hoofd erbij te houden en in te zien dat het fijn kan zijn met jou te "werken".

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 15-01-2011 21:05

Misschien verveeld ze zich omdat ze de meeste oefeningen al kent, kan je hebben met clevere paarden, combinaties en snelle afwisseling van oefeningen kan dan wel motiverend werken. Het moet voor haar ook leuk blijven natuurlijk en routine werk gaat vervelen, hoe zou je zelfs zijn.
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 15-01-2011 21:20

Heb mezelf vandaag een geïmproviseerde round pen gemaakt om in te werken thuis en dus zijn we tot hier toe al elke dag aan de slag geweest.
Hopelijk werpt het zen vruchten af he wink

@ Gwen Blijkbaar is dit ook niet voor elk paard van toepassing, als de ingesteldheid wel juist is moet ze ook helemaal niet op stal, dus als Goldy zowiezo wil werken voor jou gaat dat stal gedoe niet veel helpen, nu sja... of het werkt valt wat af te wachten natuurlijk. Ik ga hier ook voort op de uitleg van iemand die dagdagelijks paarden traint, zal zelf ook nog wat moeten afwachten welk effect het geeft, ben alvast heel benieuwd hoe het gaat votten.

@ Marc Tja ik volg wel halvelings je redenering en de logica erachter maar ik stel me dan de vraag, wat met volledig geleerde paarden? In eender welke discipline? Ik denk ook wel dat Joly en ik nog wat op elkaar ingespeeld moeten geraken maar sja trainen is trainen natuurlijk, als iets niet goed zit kan je het moeilijk zo laten en dan maar aan iets anders beginnen natuurlijk. En ze zal zich toch wat moeten neerleggen bij mijn "gezag" lol iemand moet het voor tzeggen hebben eh hahaha

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 15-01-2011 22:21

Tja ik denk dat die volledig geleerde paarden dat ook niet altijd met de zin doen maar soms op automatische piloot (zeker niet veralgemenen).
Trainen is natuurlijk een noodzaak als je iets goed wil doen, maar te lang op hetzelfde trainen geeft soms het omgekeerd effect.
Maar zoals je zegt, als je een goeie trainer hebt dan houd die daar allemaal wel rekening mee en is het juist een kwestie van tijd :wink:

Veel plezier in je geïmproviseerde round pen, hier staat alles nog onder water of is het slijk tot en met.
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 16-01-2011 12:14

Ik sluit me ook wel aan bij de redenering van Marc.
En een round penn kan al veel helpen.

(ivm het op stal staan en werken, ik heb al met veel meer paarden gewerkt en gereden dan Goldy alleen hoor. Ben tss de paarden opgegroeid en nooit iets anders gedaan. Hier hebben altijd meerdere paarden gestaan. En heb ook niet enkel met quarters gewerkt, ook Haflingers, New Highlander en de "gewone manegepaardjes" ;) )

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 16-01-2011 22:46

Ik denk ook dat er aan een nieuwe combinatie ruiter - paard altijd werk is. Nu ik geloof er vast en zeker in dat het wel zal loslopen maar het zal allemaal zen tijd nodig hebben en ik zal er men werk mee hebben denk ik wink

Tot hier toe zijn we elke dag aan het werk en dinsdag heb ik terug training dus benieuwd of er een verschil gaat zijn met de vorige keer...

@ Gwen ik twijfel helemaal niet aan je ervaring met paardjes hoor, het is voor mij ook de eerste keer dat ik dat stal principe probeer, ik zal nog moeten ondervinden in welke mate het een verschil zal maken of niet, in dit geval volg ik ook de raad op van de trainer natuurlijk... ik wacht af en zal zien wat het geeft, Rome was ook niet op een dag gebouwd zekers lol lol

Plaats reactie