Showmanship at Halter les : Net iets te veel show

Wat heb jij vandaag meegemaakt?
Plaats reactie
SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Showmanship at Halter les : Net iets te veel show

Bericht door SugarKittie178 » 31-03-2009 23:49

Het was vandaag Showmanship at Halter, dus het voorbrengen van je paard aan het halster. Er komt heel wat bij kijken eigenlijk (wat ik eigenlijk al wist).

Eerst geleerd onze paarden van stilstand naar stap te brengen.
Dan onze paarden leren in draf zetten. Dit van stap naar draf.
Dan het halthouden. Daarna het achterwaarts gaan.
Tot slotte de keertwendig op de achterhand (waarbij ze dus eigenlijk hun schouders moeten geven).

Al die dingen moeten gebeuren met zo weinig mogelijk contact.

Ook moet je letten dat bij het maken van de keertwending, dat het paard niet tegen je gaat hangen (dus dat je hem niet opzij moet duwen).

Wat dus bij Tarzan een probleem is. Als ik hem opzij zet gaat hij niet, enkel als ik hem "duw". Dus moest ik even duidelijk maken dat dit niet mocht, door met mijn duim te duwen (is iets scherper als gewoon te duwen) zodat hij zijn schouders zou verplaatsen.

Kreeg ik een tegen reactie : Meneer begon gewoon te steigeren!
Ik probeerde het telkens opnieuw en telkens steigerde hij weer.
Dus even Tarzan aan Patrick over gelaten. Eerst deed hij het niet, maar daarna deed hij het bij Patrick ook!

Zelfs meerdere keren achter mekaar en hij klauwde nog ook!
Heeft patrick hem weggejaagd en rondom hem laten lopen, dus eigenlijk longeren. Daarna nog een keertje geprobeerd en dan ging het wel.

Dus nu weet ik wat ik moet doen...
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 01-04-2009 14:43

Ha ja doe maar veel ervaring op voor in november :lol: .

Alé nu dacht ik dat Tarzan zone volgzame was, maar alé goed dat hij het nu wle goed doed eh :D
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 01-04-2009 14:52

Tarzan heeft ook zo zijn momenten :wink: ! Maar ik heb nog tijd om te oefenen voor het examen he! Ik zal straks nog eens oefenen!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Plaats reactie