Terug op de goede weg of eenmalige toeval?

Wat heb jij vandaag meegemaakt?
Plaats reactie
Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Terug op de goede weg of eenmalige toeval?

Bericht door Lesley » 30-03-2014 19:29

Becky is eindelijk verhuisd :D
Ze krijgt nu een goede 10-12 uur weidegang per dag. Becks strekt graag haar beentjes en al heeft ze geen stalondeugden, ik heb nooit echt de indruk gehad dat ze daar heel erg mee gediend was.

De training ging ook niet goed, momenten goed, dan weer een heel diep dal in... Om dan weer half eruit te klimmen om vervolgens een nóg dieper dal in te gaan. Ik was het echt beu. Twee weken geleden kreeg ze dan nog eens een wonde aan haar hoofd, bacteriële infectie, die ongelooflijk veel pijn deed en ik heb toen besloten haar uit training te halen.

De verhuis zelf was spannend: Becks had nog nooit een camion gezien. Erin vond ze dus niet zo'n fantastisch leuk idee. Gelukkig heeft ze zich daar snel overgezet en vijf minuten later stond ze er al op. Nu, erin vond ze niet zo leuk, maar eruit leek haar ook niet zo'n prachtig idee. Rare beesten toch, die paarden :lol Op de camion was ze wel heel braaf, je voelde nog niet dat ze erop stond.

Aangekomen, beetje bezweet (stresskip omdat het geen vanne was voor het vervoer), direct in stal gezet met een berg hooi. Toen was ze snel op haar gemak. Daarna was het baasje haar toer om te zweten: al het gerief verhuizen, inclusief mijn pokkezware zadel een eind versleuren. Baasje was natter dan het paard nadien haha. Toen ik wegging was ze al relaxed van haar hooi aan het eten.

Vandaag gegaan met het gedacht: "we kijken wel hoe ver we komen"
Paard gaan halen, van de verste wei, typisch XD. Ik merkte al dat ze véél kalmer naast mij liep dan dat ze normaal op de vorige stal deed. Toeval of al een goed teken?
Ik ging sowieso opzadelen want ik wilde eens foto's nemen van mijn zadel, gezien die te koop staat. Eerst goede poetsbeurt gegeven (weer veel haar afgekomen), maantjes gedaan, staart gedaan, eindelijk haar voorpluk weer op zijn plaats kunnen doen (die hing al twee weken in staartjes aan haar gewoon manen gebonden), rustig opgezadeld, touwhalstertje aangedaan en kopstuk erover. Beenbeschermers aan (want ik merk dat ze enorm begint aan te tikken) en naar de roundpen gegaan.
Paar rondjes gelongeerd, ze was echt kalm, schrok ervan. Verhuisd naar de buitenpiste ernaast, weer gelongeerd, paard wéér abnormaal kalm. Wel even ongevraagd overgegaan in galop, maar zelfs in galop was ze gewoon... kalm. Weird.
Uiteindelijk dan maar even opgestapt met het gedacht een beetje aan beide kanten te stappen, wat stapoefeningetjes en gedaan. Dat gedacht is even misgelopen XD.
Ze was in stap zó kalm, zó braaf, dat ik het niet kon laten om ze even in draf te zetten. Weer the same story: Becky ging traag, relaxed, wel snel afgeleid maar het is een nieuwe omgeving. Maar even rustig stelling vragen en het probleem was al opgelost. De momenten dat ze wilde versnellen kon ik op één hand tellen, en als ik dan mijn teugels opnam (gewoon contact nemen, niks meer) moest ik al oppassen dat ze niet terug in stap viel. Het hangen waar ik zoveel spierpijn van heb gekregen op de vorige stal, waar ik gek van werd, was bijna helemaal weg. Af en toe ging ze een momentje op haar binnenteugel hangen in een bepaalde hoek die ze toch iets spannend vond, maar een kleine ophouding en binnenbeen eraan en ze was er al door.

Toeval? Toeval dat ze abnormaal kalm was in een situatie waarin ze normaal zéér gespannen en hangerig is?
Of komt het, zoals ik al dacht, doordat ze eindelijk op de wei mag? Toen ze op de wei stond heb ik er eigenlijk nooit veel problemen mee gehad, het viel me op dat de problemen stilaan begonnen na het opstallen.

Kortom: als ze zo blijft, heb ik eindelijk mijn oude Becky terug, de schat die ik gekocht heb :D
Ik hóóp echt dat we eindelijk eens een goede afloop gaan kennen!

Iris van PRAB
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 18-02-2014 21:47

Bericht door Iris van PRAB » 01-04-2014 17:04

het zal wel een combinatie zijn van training (sneller en beter reageren) en weidegang (voldoende beweging/mogelijkheid om energie kwijt te spelen)

Opgelet : het is niet omdat een paard buiten staat dat het ook daadwerkelijk loopt. Sommige staan de hele dag met hun kop omlaag te eten en blijken bij het longeren/rijden toch nog heel fris te staan

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 01-04-2014 17:29

Toch nog even opmerken dat als je paard zou gauw zichzelf aantikt, de smid mss best eens kan langskomen ;-)

Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Bericht door Lesley » 01-04-2014 23:54

Ik weet het niet. De laatste twee maand training ging het van goed naar slecht naar nog veel slechter. Kon er op het einde niks meer mee aanvangen tenzij ik zin hadin eenweek pijn door spierstijfheid. Nu is ze ineens weer licht in de hand en moet ik ze niet continu terugnemen. Heel toevallig! Is volgens mij echt uit frustratie geweest dat ze zo deed, is ook niet gewoon van continu opgesloten te staan...
Die van mij loopt trouwens op de wei ;). Zelf al vaak gezien en ook gehoord van anderen. Mevrouwtje moet gewoon energie kwijt kunnen denk ik.

Smkd is nog maar net geweest om bij te vijlen, Becky neemt gewoon ruime passen soms, spijtig genoeg. Heb liever ene die van natjre minder ruim gaat maar soit, het is nu zo :)

Lndertjssen gaat ze zelfs nog beter :D. Plezier in het rijden is eindelkjk aan het tefugkomen. Happy Lesley!

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 01-04-2014 23:58

Toch een teken dat ze vooraan blijkbaar niet voldoende snel kan afrollen.

"Is ne keer aantikken", of in een of andere snelle beweging, kan ik dat aannemen...Maar als da frequent is, dan moet de smid er eens naar kijken.

Iris van PRAB
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 18-02-2014 21:47

Bericht door Iris van PRAB » 03-04-2014 10:53

Iedere trainer heeft wel zijn visie over of paarden los moeten of op stal blijven tijdens een training.

Beiden hebben hun logica :

Wanneer een paard op stal moet blijven dan gaat hij uitzien naar het uurtje van de dag dat de trainer hem komt halen om te werken. Werken wordt dan positief.
Nadeel is dan dat ze fris kunnen staan maar dat is op te lossen met even longeren.

Trainers die hun trainingspaarden overdag loslaten doen dat om extra stress bij die paarden te vermijden. Meestal zijn dat jonge paarden die nog niet veel hebben moeten doen en altijd buiten stonden. De overgang naar 23u alleen stilstaan kan dan wat te groot zijn. Zeker als dat jonge paarden zijn die nog nooit van thuis weg geweest zijn.
Het nadeel is dan dat ze minder zin hebben om te komen werken als ze de trainer zien aankomen maar ook dat is op te lossen. Je geeft ze gewoon eten elke keer nadat ze gewerkt hebben. Op den duur zijn ze ook blij als ze je zien aankomen en gaan gewillig mee want ze weten dat er daarna een grote berg hooi op hen staat te wachten.

Bij ons staan ze in open stallen met aan elkaar grenzende paddocks zodat ze kunnen lopen en sociaal contact hebben op een veilige manier maar voor beide visies is er wel iets te zeggen.

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 06-04-2014 21:37

Ik kies niet bewust om paarden op box te zetten. Maar de mogelijkheid moet er in de buurt zijn met dagelijkse uitloop en betaalbaar zijn voor de klant. Als ik kan kiezen heb ik ze ook liever buiten met loopstal. Maar alle paarden die in training staan zet ik elke dag meteen op de weide als ik aankom (en als ze vrij zijn).
Die van Lesley was een uitzondering (dit om verschillende redenen waar ik niet over ga uitwijden).

Buiten het feit dat ik vind dat van het hele trainingsproces van een mug een olifant is gemaakt, veel te negatief is bekeken met een subjectief oog en helemaal uit proportie is getrokken... Ben ik blij dat alles nu goed gaat.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Charley
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 79
Lid geworden op: 26-01-2014 16:04

Bericht door Charley » 07-04-2014 12:08

Seg waar sta je nu met je paardje ?

Plaats reactie