Een intensieve les

Wat heb jij vandaag meegemaakt?
Plaats reactie
Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Een intensieve les

Bericht door Lesley » 12-03-2014 06:25

Pff, ik ben er nog moe van haha :)

Gisteren een heel intensieve les gehad.
Na enkele bitten geprobeerd te hebben (en ik blijf erbij, die twist is het enige dat goed werkt voor ons beiden. Vervloekte tijdelijke bitten!) nog eens op snaffle.

Zondag ook op snaffle geprobeerd, waar fiasco. Lesley krachttraining gehad met Becky continu gewoon nog maar tegen te houden (haar hangerigheid kon ik zelfs nog niet op werken, het wegrennen was prioriteit). Uiteindelijk draaide het erop uit dat Becky weg was in galop, opzij springen, omdraaien, en vooral: niet te stoppen. Uiteindelijk met haar kop tegen mijn knie gedwongen.
Vond het wel straf van mezelf dat ik er geen schrik had van opgelopen. Heb haar afgebonden gelongeerd en daarna nog even erop.

Dag erna direct noodmaatregel: kleine shank erin. Maar daar ben IK niet klaar voor. Werk nog veel te hard op mijn teugels (zeker binnenteugel) dus da's geen optie. Wil ze geen pijn doen of nog harder maken dan ze al is.

Dan gisteren nog maar eens op snaffle.
Hard in de mond, serieus tempo erachter... maar ze is niet gaan lopen. Daar was ik al heel content mee. Verkleinen ging eindelijk beter, wat meer rondes kunnen rijden in plaats van rechthoeken of ovalen.

Shari heeft me laten zweten XD. Ik was kapot! Echt van het één in het ander. Begonnen met instappen, volte verkleinen en vergroten, paar keer van hand veranderen in de volte, indraven, weer volte verkleinen en vergroten, terugkomen in stap, meteen laterale flexie, daarna meteen terug aandraven, even eraan werken, terug in stap, weer meteen laterale flexie en meteen terug aandraven toen dat goed ging...
'k Zeg tegen haar: "amai de les duurt lang. Wij zijn toch al langer dan een uur bezig?" Ja 40 minuten blijkbaar XD. Ik was kapot!
Maar ben blij dat het redelijk goed ging :D. De zoektocht naar een correct bit gaat echter nog tijd in beslag nemen. Denk niet dat ik ze lang ga kunnen houden op de snaffle :(

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 12-03-2014 11:46

Sommige paarden lopen nu eenmaal beter op een bit die ergens anders druk geeft.

De bitjes die je gebruikt zijn allemaal enkel gebroken? Waarom gebruik je geen dubbel gebroken? Of een billy allen?


Ik zweer bij mijn myler bitjes... Heb er verschillende en ook verschillende levels. Als je zelf weet dat je nogal "harde" handen hebt, waarom gebruik je niet eens iets met een gag functie? Paard voelt je wel, maar vertraagt het effectieve inwerken van het bit in de mond.
Ikzelf heb een myler met ingewerkte cavasson,dat mee druk op de neus geeft, en gag. Ik gebruik dat bitje om te barrel racen, maar kan ook "gewoon" gebruikt worden hoor.

Dat ziet er een marteltuig uit (bij manier van spreken) maar is het totaal niet. Je geeft veel meer zachtere signalen, dan wanneer je met een enkelgebroken snaffletje rijdt..

Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Bericht door Lesley » 12-03-2014 12:42

Hey Gleyla,

Billy allen geeft geen verandering. Al geprobeerd. Dubbelgebroken ben ik niet zo scheutig op gezien dit nog zachter is dan een snaffle. En hoe zachter het bit, hoe minder controle, hoe meer gevecht... Dus uiteindelijk een gefrustreerd paard dat zeer kort gereden moet worden om ze bij me te houden en een Lesley met héél veel last van haar schouders. Zachter is voor mij geen optie. Andere werkingen wil ik wel eens uittesten als ik denk dat het interessant kan zijn.
Op zich ben ik niet hard in mijn handhouding, maar gebruik mijn teugels (en dus mijn bit) nog veel, deels ook omdat Becks niet veel kent. Moet continu van haar bit afgehaald worden, terug in binnenstelling, achterhand terug naar binnen terwijl je een ophouding geeft want anders wilt ze weglopen, draaien is ook nog met teugelhulp... Je ziet het probleem.

Heb je toevallig een foto van die Myler? Eens kijken of dat mss helpt (al vind ik het ferm dure bitten om gewoon eens even uit te testen... :()

Ik zweer momenteel bij de twist omdat we daar fijn op konden werken, maar dat is een tijdelijk bit helaas. Anders was zoektocht beëindigd. Veel minder correcties nodig (fijn voor haar) en een paard dat bij mij blijft en niet continu trekt (fijn voor mij).

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 12-03-2014 14:53

Ik heb heel veel paarden die hard in de mond zijn, en door hun bit gaan, enorm zien veranderen met een dubbelgebroken mondstuk. Net omdat het niet dat notenkrakereffect heeft...

Afbeelding


Je hebt die bitjes in verschillende mondstukken en verschillende levels.

Ik zou niet twijfelen om bij een paard dat wat meer "who" nodig heeft, een klein shankje te gebruiken! Nu leer je haar aan, hard in de mond te zijn als je zelf niet al te rijtechnisch aangelegd ben..

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 12-03-2014 15:00

ik heb trouwens een vrij streng dubbelgebroken bitje hoor... Dus dubbelgebroken wil niet direct zeggen, "zachter" ;-)

Plaats reactie