zadel en ruiter mak maken.

Wat heb jij vandaag meegemaakt?
Plaats reactie
taiko
Rookie
Rookie
Berichten: 47
Lid geworden op: 25-01-2014 23:07

zadel en ruiter mak maken.

Bericht door taiko » 10-02-2014 19:49

Vanaf nu ga ik de vorderingen van het zadel en ruiter mak maken van onze 14 jarige hengst hier zetten.
Voor wie dit pas ziet, begin februari had ik als doel gesteld om tegen eind april onder het zadel met de hengst door de weide te kunnen stappen.
Ik ben sinds dien begonnen met iedere dag grondwerk oefeningen en werken aan de hand te doen.
Om met hem te werken gebruik ik een NH basis, m.a.w. vertrouwen en wederzijds respect. Ik kan mij heel goed vinden in de regels die zeggen dat je je paard 1st moet kunnen lezen en je je ff verdiept in hun (lichaams)taal en gewoontes vooraleer je iets van hun gaat verlangen.
Natuurlijk maakt ieder dit voor zich uit en ik wil zeker niemand veroordelen als hij/zij een andere aanpak hebben.
Je moet gaan voor wat jou het beste ligt.
Vandaag mijn dochter nog eens mee genomen en haar ook ff met hem laten werken.
Het resultaat:
Afbeelding

taiko
Rookie
Rookie
Berichten: 47
Lid geworden op: 25-01-2014 23:07

Bericht door taiko » 13-02-2014 21:28

Woensdag 12/02, heerlijk weertje om weer met de paardjes te gaan werken.
Met een goed gevoel naar Mohyto, 1st een beetje mest rapen. Ondertussen m'n dochter en haar vriendin de Mo ff laten longeren en wat aan de hand werken. De Mo had nog nooit zoveel volk rond en met hem werken.
Ook nu weer stelden hij mij niet teleur waardoor we klaar waren voor de volgende stap.
Stap en draf aan de longe maar nu met iemand in het zadel.
Ons Khaila was nog niet overtuigd dus zij hield het bij een rustig stapje.

http://s84.photobucket.com/user/bashymo ... c.mp4.html

Ilyana had al iets meer vertrouwen in de Mohyto dus zij waagde zich ook aan een voorzichtige draf.

http://s84.photobucket.com/user/bashymo ... 6.mp4.html

Komend weekend en volgende week ga ik werken aan zijn stuur samen met de volgende stappen grondwerk.

Word vervolgt.

Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Bericht door Lesley » 14-02-2014 06:00

Gaat goed hoor!

Haha wel grappig, wij hebben hier een collega "Mo" rondlopen, doet mij altijd aan hem denken XD

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 14-02-2014 21:58

Dat gaat goed zeg!!

taiko
Rookie
Rookie
Berichten: 47
Lid geworden op: 25-01-2014 23:07

Bericht door taiko » 15-02-2014 10:10

thx
zo zie je maar met veel informatie en de juiste ingesteldheid kom je heel ver.
Ok het is nog lang niet perfect maar wat is perfect?
Zo zijn er bvb vele die vinden dat tijdens het longeren je paard zijn hoofd naar binnen moet gedraaid zijn, terwijl er ander vinden dat recht vooruit ook best mag.
wat is dan de meest juiste manier?
Mijn mening hier over is: het paard zal wel lopen op de voor hem meest comfortabele manier. Als jij op een atletiek loopt, loop je dan ook de hele tijd met je hooft naar het middenveld gedraaid?
Zeker op ons (mijn dochter, de paarden en ik zelf) niveau zijn deze schoonheids- foutje toch niet belangrijk.

taiko
Rookie
Rookie
Berichten: 47
Lid geworden op: 25-01-2014 23:07

Bericht door taiko » 17-02-2014 18:32

Gisteren 3 uurtjes met de paardjes bezig geweest, waarvan dik 1.5 uur met de Mo.
Na dat iedereen ff aan de longe had gewerkt weer overgegaan naar werken onder het zadel. Hij begint stilaan op stuur te reageren zonder super veel druk, en tegen het einde eindelijk zelf ook ff in het zadel gekropen.
We liggen ruim voor op schema. :lol:

Plaats reactie