Jazz en haar kuren

Wat heb jij vandaag meegemaakt?
Plaats reactie
ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Jazz en haar kuren

Bericht door ohanner » 09-02-2014 21:43

Deze middag met jazz op verplaatsing gaan lessen.
Ja wat was me dat zeg!!
Nu jazz heeft door haar verleden(mishandelingen trainingsgewijs) een vertrouwensprobleem.
Ik kan haar op verplaatsing niet gauw in andere handen laten. Als ze panikeert stopt ze niet tot ze los is. Bij mij zou ze zelfs amper verschieten.
Maar hier begonnen we al mee. Ik ga mijn zadel uit de camion halen en laat jazz bij rudy. Mijn gat was nog niet gedraaid of er valt een borstel op haar en daar ging ze. Touw stuk, halster stuk en geen reserve mee. Wat opgelapt en het kon weer voor vandaag dienen. Dan de piste in.
Nu kom ik op deze lokatie enkel op momenten als er geen kat meer te zien is. Vandaag: kei veel volk, muziek, poorten die open en toe gaan, veel honden,...
Ik moet zeggen dat dat niet zo een mega groot probleem was.
Maar de wind gaf haar wel wat extra energie.
We zijn aan het werken aan de galop. Daar had ik veel protest op.
Het positieve: ik krijg haar al een piste rond in galop. Nu werken we aan dat ik beslis wanneer ze terug in draf mag.
Het negatieve: dat vooral in het begin van de les begon. Protest door 2x achter elkaar kaarsrecht te gaan staan. Ik moest haar daarover aanpakken, maar sorry ik ben geen held en op dat moment kan ik enkel denken aan blijven zitten en niet omver gaan.
Dan kreeg ze met de eerste galopjes er plezier in en kreeg ik even een rodeo gepresenteerd waardoor ik er 2x bijna naast hing.
Stressy! Maar overleefd. Heb grenzen verlegd vandaag zenne.
Ik mag zo braaf niet zijn naar haar. Ik denk te veel aan haar verleden en wil dan te braaf zijn, maar daar heeft ze helemaal geen boodschap aan. En ik denk te veel na over wat ze zou kunnen doen. Moet leren door te rijden en niet stil staan bij wat kan komen.
Binnenkort zorg ik wel eens voor wat beeldmateriaal.

Charley
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 79
Lid geworden op: 26-01-2014 16:04

Bericht door Charley » 09-02-2014 23:01

Amai spannende dag. Ik ken dat gevoel wel, ik denk ook te veel na over wa er zou kunnen gebeuren. Maar je bent blijven zitten ook weer een positief puntje denk ik maar weer :)

Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Bericht door Lesley » 10-02-2014 06:44

Buiten de rodeo ken ik het verhaal volledig. Zo ben ik ook begonnen met Becky...

Bij mij was de laatste druppel toen ik een keer les had en ik niets anders kreeg dan protest en getrek. Ik heb daar nog een week last van gehad, uitmesten ging bijna niet wegens de pijn, schouders deden enorm veel pijn. Was gewoon niet te houden...
En toen ben 'k echt kwaad geworden met het gedacht: "als mijn paard mij pijn mag doen, waarom niet omgekeerd?" en ben ik veel strenger geworden. Ze wordt afgestraft als ze nu iets verkeerd doet en hoe harder zij wordt, hoe harder ik word.

Maar het meeste verschil is natuurlijk dankzij Shari. Zonder haar zou dit nog een veel langere lijdensweg geweest zijn...

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 10-02-2014 07:16

Het gekke is dat ik meestal met andere paarden wel consequent blijf. Maar jazz heeft op een bepaalde manier een plaats in mijn hart veroverd en heb nog nooit zo een gevoel voor een paard gehad dan voor haar. En dat maakt mij een softie. ;-)
Maar nu werd ik idd toch effe kwaad. Zo niet met mij hé.
We leren wel.
Het protest is ook de reden waarom ik haar zomaar gekregen heb. Dus ik weet hoe grellig ze kan zijn, maar bij mij doet ze zo niet. Bij mij is ze relatief braaf. Maar het doet me dus wel nadenken over hoe ze kan worden.

Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Bericht door Lesley » 10-02-2014 18:26

Hehe dat ken ik. Ik was met Fanny precies hetzelfde.

Maar van zo'n dingen leer je wel veel. Dat komt zeker goed!

Jaleesa.X.Henna
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 415
Lid geworden op: 08-01-2009 19:23

Bericht door Jaleesa.X.Henna » 10-02-2014 19:53

Hmm.. Hoe was Henna in den tijd? :wink:
Ook mishandeld geweest en ik durfde toen ook 1st niet streng genoeg zijn terwijl ze dit ook echt wel nodig had! Heb ik wel geleerd op de ranch.. heb me haar daar ook nog vaak rodeo gereden maar leerde dan ook doorrijden en afstraffen op de goeie moment!
Je zeker niet laten doen! :wink:
You Don't Throw A Whole Life Away Just Because It's Banged Up A Little .. It Just Needs To Learn How To Be A Horse Again.

Henna & Whiz, Hou Van M'n Meisjs, Geef Jullie Nooit Meer Af ! <3

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 10-02-2014 20:19

Ik ga leren en strenger worden. ;-)

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 11-02-2014 18:22

Ai ai Hanne, ik heb je er vroeger over horen vertellen.
Ze is het dus niet helemaal vergeten! Maar is het nog maar recent dat ze het doet? Doet ze het regelmatig.
Ik zou zeggen : niet opgeven. Maar ik denk dat jij dat zowiso niet doet.
Inderdaad geen bang hebben om strenger voor je paarden te zijn.
Ik heb wel het omgekeerde effect van jou : ik ben veel strenger voor men eigen paarden dan voor paarden van iemand anders.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 12-02-2014 08:34

Na zondag ben ik echt wel strenger geworden.
Gisteren was dan ook een super training. Ze liep kei goed.
Ik heb er toch ook eens iemand anders mee laten rijden omdat dat voordien ook problemen gaf.
Ik liet er een vriendin op die gewend is van jonge paarden te trainen en wauw ze liep super. Ze heeft juist een paar keer haar gedrag getoond, maar de ergste keer was gewoon omdat ze zelf verschoot van haar eigen galopwissel.

Heb gisteren 2 filmpjes gemaakt en zet ze er straks op dan kunnen jullie zelf eens kijken

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 17-02-2014 21:03

Go Hanne. Zie je wel! Doe zo verder. Ben benieuwd naar de filmpjes!
Slim trouwens om het eens te testen met een andere persoon.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Plaats reactie