Les met Becky

Wat heb jij vandaag meegemaakt?
Plaats reactie
Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Les met Becky

Bericht door Lesley » 02-02-2014 20:48

Verleden vrijdag had ik weer les met Becky.

Zelf had ik er een slecht oog in. De les van de week ervoor was, om het maar eerlijk te zeggen, een fiasco. Ik heb nog een week last gehad van mijn schouders en mijn armen, handen stonden vol blaren. Ze heeft een lichte stofallergie, dus vlas in de stal, dus ik moet mijn stal zelfdoen. Dat deed pijn, precies messen die in mijn handen gedreven werden elke keer dat ik een schep nam...
Diezelfde dag is er besloten dat we van snaffle overgingen naar een ander bit, gezien het op deze manier niet ging lukken. Woensdag krijg ik een bericht van Shari: "uw paard heeft niks anders gedaan dan gesteigerd, zowel onder het zadel als op de grond en heb er met een zweep achter moeten zitten om ze daaruit te halen"
Toen is bij mij eigenlijk de bom gebarsten: ze moest eruit! Ook ons moeder wilt allang dat ik haar verkoop omdat ze ze niet vertrouwt, en van die druk word ik ook gek.
Vrijdag ging ik nog eens naar een training zien en dat was al veel beter: Becky kwam terug af haar bit. Na de training moest ik er ook op van Shari om het verschil te voelen. Dat was echt zalig, heb toen weer met plezier gereden.

Alles bijeen zijn we nu bijna twee weken verder en ben ik wat gekalmeerd. De blaren zijn aan het dichtgaan en uitmesten doet geen pijn meer. De pijn in mijn schouders is ook eindelijk weg.
De dag voor mijn les vond ik Becky echter nogal redelijk hangerig. Dit was enkel in mijn opzicht want blijkbaar voelde Shari geen gewicht in haar handen, maar Becky is de teugels aan het opzoeken. Dit wellicht omdat ze stilaan meer met haar achterhand ingedreven word en haar rug moet worden gaan gebruiken.

Lesley dus met een klein hartje opgestapt, maar dat bleek niet nodig te zijn!
Eerst begonnen in stap, ze was weer héél vinnig, rustig instappen was er niet bij... Mja, dat is gewoon hoe Becky is, weet niet of dat er ooit nog gaat uitgaat. Maar zolang ze niet gaat lopen (wat ze vroeger wél deed) zit ik er nog niet veel mee in.
Na het instappen de oefening op inbuigen en flexie gedaan, een oefening waar ze zo mogelijk nóg vinniger van werd. Ook wat stoppen en terug stappen. Op het laatste wat stuuroefeningen, ik kan eindelijk mijn benen gebruiken bij het sturen, dat ging vroeger ook niet (dan was ze weg).
En dan kwam de draf. Oefening was: rustig aandraven zonder protest en hoofd in de lucht zwieren. That's all. Simpel genoeg? Nee toch niet... Lukte in het begin echt niet.
Dan had Shari een fantastisch goed idee. Ik had haar net gezegd dat Becky al iets doet als ik er nog maar aan denk. En dan was het haar gedacht dat ze zich net opboeide als ik teveel aan iets dacht. Een logische gedachtegang (vroeger in de manege was dat ook mijn hekel punt: bij overgangen had ik teveel stress). Volgende tactiek was dus: "je denkt gewoon dat je nog tien rondes moet stappen. Je werkt aan haar neus zoals altijd. Ondertussen ga je gewoon stilletjes bumpen tot ze overgaat in draf."
En die tactiek werkte wonderwel héél goed :D
Bij overgang draf-stap juist hetzelfde: "je gaat diep zitten, je maakt je zwaar, benen naar voren en iets druk op de teugels, maar denk vooral niet aan een overgang". Het duurde daarbij wel even voor ze terugkwam, maar ze kwam terug zonder protest...
Zo even gereden, in draf vooral gewerkt aan haar linkermondhoek waarop ze steeds gaat hangen, ging eigenlijk best wel goed. Was zeer tevreden!
Dan vroeg Shari of het genoeg was zo of dat ik nog een oefening wilde doen. Geef maar op die oefeningen! Was naar mijn gevoel nog niet zo lang bezig en Becky was nog lang niet moe of het beu, die loopt wel graag. Dus dan nog gewerkt op cirkels verkleinen en vergroten. Mijn slecht vak, ik kan geen ronde cirkels rijden...
Was een geklungel ook. Als ik de cirkel verkleinde, ging ze hangen. Als ik ze eraf haalde, viel ze naar buiten. Als ik ze terug naar binnen duwde, probeerde ze ervandoor te gaan... Dus moest eigenlijk aan alles tegelijk denken. In het begin echt een ramp, maar op het einde begon er een beetje meer op te trekken.

Ik ben dus zéér content :D. Het begint echt te beteren! Hopelijk blijft het de positieve richting uitgaan en kunnen we snel terug wat meer met elkaar beginnen optrekken (ik kijk al uit naar de galop haha. Maar dat zal nog wel even wachten zijn)

Bartje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 341
Lid geworden op: 28-12-2010 22:58

Bericht door Bartje » 02-02-2014 21:16

voor mss verder blaren te voorkomen eens kijken voor van die fitness handschoenen van gewichtheffen ? da hindert niet en alles voelt er zacht in aan . alleszins weer het bewijs da paardrijden nie simpel is , moet veel denken maar moogt dan ook weer nie over denken zeker :) . maar alles komt wel in orde zo te horen . maar van dat steigeren enz waar haalt ze dat opeens vandaag , ken becky ook al van toen ze eerste maal in training stond en dan was da echt een van de braafste paarden op stal :?
if you dont stand for something , you will fall for everything

taiko
Rookie
Rookie
Berichten: 47
Lid geworden op: 25-01-2014 23:07

Bericht door taiko » 02-02-2014 21:29

zo zie je maar dat je eigen ingesteldheid veel kan doen, altijd positief denken.
Als ge u zelf al overtuigd dat iets gaat lukken dan heb je geen hoop meer nodig, iets wat ze al eeuwen in het oosten doen.
In china, japan enz spreken ze niet van: ik ga proberen ......
nee daar zeggen ze : of wel doe je het of wel doe je het niet.
en met iemand met zoveel ervaring en kennis als Shari zou ik niet weten waarom je niet kunt zeggen : ik doe !

Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Bericht door Lesley » 02-02-2014 21:31

Dat is misschien geen slecht idee... Die schouders kan ik mee leven maar die blaren vermijd ik liever. Ben op dat gebied heel kleinzerig. Nee, simpel is het zeker niet! Iedereen die zegt dat paardrijden simpel is mag eens op Becky XD. Alhoewel, misschien beter niet, denk dat ze dan wel eens zou kunnen doorflippen als het een slechte ruiter is...
Geen idee waar ze dat vandaan haalt, vond dat echt afschuwelijk om te horen :(. Heb de verhalen van toen gehoord en heb ze net gekocht omdat dat toen een doodbraaf beestje was. Shari denkt dat ze ontploft is omdat het ander bit wel effect had, anders hing ze altijd en met dat bit kreeg ze haar ervanaf, en wellicht is ze daarom ontploft. Hopelijk valt het niet vaak meer voor, maar ze heeft haar lesje toen echt wel geleerd.

Maar er is al véél verbetering: paard loopt niet meer weg, kunt haar eindelijk loslaten (vroeger was het "dressuurrijden"), je kunt er met je benen aankomen (daar had ze schrik van) en ze is veel meer ontspannen.
Dus er zitten zeker al pluspunten in :)
En de beslissing is bij mij gevallen dat ze niet weggaat, vind haar echt een fijn beestje verder en ik wil gewoon dat het deze ene keer eens lukt! Ben vroeger altijd weggegaan bij paarden waar het minder goed bij ging (Uno, Ordessa/Qilli, Mageno, Boy en wss vergeet ik er nog wel een paar) en ik wil daar echt geen herhaling van. Becky blijft en gaat in training zolang als nodig is. Zij is jong, ik ben jong dus we hebben alle tijd van de wereld :)

Charley
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 79
Lid geworden op: 26-01-2014 16:04

Bericht door Charley » 03-02-2014 17:38

Je komt er wel gewoon tijd geven en allebij blijven oefenen ... :)

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 04-02-2014 16:15

Die galop mag jij van mij gerust al doen hoor. Daar is niks aan, het is vooral de overgang... Als jij je daar aan wil wagen, wel blijven doen dan tot als het goed is.

Maar even serieus.
Misschien wat minder kritisch en perfectionistisch zijn voor je eigen paard?
En inderdaad blij zijn met de kleine stapjes vooruitgang. Het gaat toch beter en beter. Soms zijn er ups en down, maar over het geheel is het nog steeds "going up".

Als je je niet druk maakt en gewoon je best blijft doen, dan komt het heus allemaal in orde.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Bericht door Lesley » 04-02-2014 19:17

Woehoe :D Kijk ik echt naar uit. En natuurlijk blijven we doorgaan tot het goed is, dat spreekt voor zich. Wil ze niet negatief beïnvloeden door meer toe te staan als jij (alhoewel dat helaas toch altijd iets het geval gaat zijn omdat ik jouw kracht niet heb).

En het probleem is volgens mij niet dat ik kritisch ben naar mijn paard, maar naar mijzelf. Ik wil alles perfect doen, ik wil dat het zelf allemaal lukt maar Becky is daar (nog) niet aan toe. En dat is denk ik waar het schoentje wringt. Want ik heb het gevoel dat ik dit allemaal op zich al ken, de oefeningen, maar dat het niet fantastisch lukt en ik weet ook wel dat dat aan mij ligt.
Er zijn idd al veel verbeteringen en daar trekken we ons aan op :). Ben echt al héél blij dat ze nu niet meer gaat lopen als ze daar de kans toe krijgt! Had ik niet verwacht!!!

Jaleesa.X.Henna
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 415
Lid geworden op: 08-01-2009 19:23

Bericht door Jaleesa.X.Henna » 05-02-2014 20:51

Blijven oefenen en niet opgeven! Shari krijgt da wel inorde..

Zie naar mij en Whiz, wij komen ook van zover :roll:
Ik was in 't begin ook zo te perfectionistisch, alles moest maar direct van 1 2 3 goe gaan, ik had geen geduld, werkte mijn frustraties uit op Whiz..
Daar heb ik al in bijgeleerd en 't gaat nu zoveel beter :wink:

Jullie komen er wel!
You Don't Throw A Whole Life Away Just Because It's Banged Up A Little .. It Just Needs To Learn How To Be A Horse Again.

Henna & Whiz, Hou Van M'n Meisjs, Geef Jullie Nooit Meer Af ! <3

Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Bericht door Lesley » 05-02-2014 22:10

Ik hoop het Jaleesa, ik ben alleszins zeer content dat we goed begeleid worden :)

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 09-02-2014 21:35

Precies meer en meer mensen die willen tekenen voor mijn kracht :D.
Je bent op goede weg, houden zo!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Plaats reactie