Wat is western?

Wat heb jij vandaag meegemaakt?
Plaats reactie
bart
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 87
Lid geworden op: 02-11-2010 20:27

Wat is western?

Bericht door bart » 02-10-2012 15:18

Onlangs zat ik met shari, lesley en den erik tesamen op cafe, als shari daar per toeval nog een oude bekende tegenkwam. Het kort gesprekske heb ik ni volledig gevolgd, maar het ging iets over "zoeken van paard" of zoiets. Moest da juist lukke dat daar ook ene stond dat ik ken, begint die daar te zagen over dat die persoon bij een of andere manege moest gaan zoeken voor een paard. Maar als die persoon een westernpaard zoekt, dan moet ge da ni bij een jumping/dressuurstal gaan zoeken he! :wink: Maar die meneer dak ken (op da moment ni al te nuchter meer) kon het niet echt vatte dat het dus wel degelijk over een westernpaard ging! :roll: Voor hem volstond het om en westernzadel en een lasso te hebbe om aan western te doen! :shock: En ook kon die ni echt begrijpe dat er buite the US of A ook aan western gedaan wordt! :shock: :roll:
Dit gezegd zijnde, kan het mij nog altijd wel wat "storen" dat niet iedereen even goed weet wat western juist inhoudt! En zeker als ze dan met zo'n uitleg komen! :wink:
Zijn er nog westernruiters onder ons die ook zulke voorvalle of zake meemaken? En hoe reagere zij daar dan op, op het feit dat ge aan western doet?
In ieder geval, ik weet wat western is, en het kan mij boeien! 8)
Een paard dat stijgert is niet per se een stout paard.
fb - Barts photography: like, share and comment! ;-)

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 03-10-2012 19:38

In de Kempen en Limburg zijn western rijden al "redelijk" ingeburgerd, maar in antwerpen en alles richting de kust die weten er echt nog niet veel van. Ik rij zelf geen western meer, maar als je idd zegt dat je een western ruiter bent dan denken ze dat je gewoon een recreatieve ruiter bent of de hevige bosruiter die enkel galop kent.
Dit is natuurlijk grotendeels de schuld door enkele cowboy's die voor dat imago gezorgd hebben. Rijden met de sporen er in, onze paarden zo opjutten,....
maar western is net zoals dressuur een mooie sport als je het correct doet.

bart
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 87
Lid geworden op: 02-11-2010 20:27

Bericht door bart » 03-10-2012 21:11

Het geluk is wel dat ze niet allemaal zo denken. Maar er zijn er wel al een paar geweest die bij western direct dachten aan wilde paarden, ruige cowboys en rodeo! :shock: Maar er zijn er evenzeer die er niet echt bij stilstaan en er zich niet echt vrage bij stelle. En nog andere kunne het gewoonweg niet vatte dat ik het over western heb! :roll: Maar ja, hopelijk komt er ooit eens een dag dat western riding wél algemeen herkent word! :wink:
Een paard dat stijgert is niet per se een stout paard.
fb - Barts photography: like, share and comment! ;-)

taiko
Rookie
Rookie
Berichten: 47
Lid geworden op: 25-01-2014 23:07

Bericht door taiko » 02-02-2014 21:45

awel Bart, ik snap wat ge bedoeld.
Ik noem me zelf geen western rijder omdat ik eerder gewoon recreatief buiten wil rijden.
Zo ben ik in het begin in een spring stal terecht gekomen om in de 1ste plaats te leren om in een zadel te kunnen blijven zitten en te weten te komen hoe ge een paard kunt laten gaan in de richting die gij wilt.

Ik heb daar gezegd te opteren voor een western zadel, dit vanuit het oogpunt naar het paard toe. kwestie van gewichtsverdeling op de paarderug, rijden met losse teugels enz. denk dat ik zelf ook ni gelukkig zou zijn als iemand ne halve dag aan mijn kaken zit te sleuren.
anderzijds zie je op de meeste plaatsen waar ze langere tijd in het zadel zitten ook alleen western zadels en western basis van rijden.
Hoe dikwijls dat ik te horen kreeg van :ja maar in de western doen ze dit en doen ze sus of zo. terwijl er in mijn ogen een groot verschil is tussen een "echte" western rijder en iemand die recreatief in een western zadel rijd.
ondertussen is er wel interesse gegroeid om trail te gaan doen, m.a.w. mss ga ik toch nog een western rijder worden :wink:

Plaats reactie