Oefenwedstrijd 2 te Llyda Stables

Wat heb jij vandaag meegemaakt?
Plaats reactie
Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Oefenwedstrijd 2 te Llyda Stables

Bericht door Dana » 31-07-2011 20:22

Zaterdag was het weer zover, ik ging voor de 2de keer meedoen aan een oefenwedstrijd reining op de Llyda stables. Daar waar ik ook altijd ga trainen.
Ik was vrijdag nog naar de les geweest om in de juist overdekte buitenpiste eens te gaan rijden. Toch weer helemaal nieuw voor Jack en zo zou hij zaterdag niet ineens voor een verrassing komen te staan. Maar ik onderschat hem tegenwoordig wel eens en meneer deed alsof dat dak er altijd al was.
De laatste tijd hebben we vooral op spins en speedcontrol geoefend. Speedcontrol is het versnellen op de grote cirkel om dan in de kleine cirkel te vertragen. Versnellen deed Jack niet echt maar nu begint hij het door te hebben en kunnen we al een behoorlijk snelheid (voor ons toch haha) halen.

Zaterdagmiddag waren we ruim op tijd zodat ik op mijn gemakje kon zadelen, zijn strontbillen nog wat proper maken, en dan nog goed konden inrijden. Ik zou tegen half 6 mijn wedstrijd doen. Het viel me weeral op dat ik de enigste was zonder quarter of paint onder mijn kont en Jacks naam was de kortste op de lijst. Ik zag iedereen maar inrijden en ik dacht “oh wat val ik uit de toon”. Maar het is een oefenwedstrijd dus vol goede moed begon ik in te rijden. Een paar wisseltjes gedaan, naar rechts ondertussen bijna vlekkeloos, moet juist nog zien dat hij meer op X wisselt en niet juist er voorbij. Naar links nog wat huppelen maar hij wisselt wel. Dan wat spins geoefend, dat ging vrij goed.

Er waren verschillende ruiters die ik kende en dan is het we leuk om je klappeke te doen. En als ik zenuwachtig ben, begin ik dus te kletsen tegen iedereen .
Mijn doelstelling was deze keer een 60 te halen, dat had ik vorige keer niet behaald en dat vond ik wel jammer. Maar of het beter zou zijn? Ik had de indruk dat op 1 hand zeker niet beter was dan vorige keer bij het inrijden. Maar we zaten dan ook met 20 man in een te kleine piste te rijden….

Dan was het mijn beurt. Eerst vier spins rechts, begon hij weer te walsen. Hij ging vrij snel maar goed vond ik het niet. Dan links, zijn echt goede kant. Hij draaide goed maar echt op zijn plek bleef hij ook niet. Ik moet echt meer gaan oefenen op 1 hand!
Dan mijn cirkels, dat ging eigenlijk vrij goed, hij versnelde behoorlijk maar ik kon het tempo niet echt gelijkmatig houden . Gelukkig was er wel een groot verschil van snelheid naar mijn kleine cirkel toe. Dan wissel naar rechts, denk dat die goed ging (jammer van dat gemiste filmpje!!). Hier ook weer versnellen en
vertragen, ging vrij goed. Wissel naar links, hup spring hup en hij wisselde! Hij zat binnen het eerste kwartier van de cirkel goed, dus qua minpunten zou dat meevallen.

Dan het laatste deel van de proef, op de rechte lijn uitkomen naar de stop toe. De eerste stop was een beetje botsen, dat vond ik zelf niet heel netjes. De rollback viel mee want met al dat spinnen oefenen denkt meneer dat bij de rollback hij ook moet doordraaien maar ik had hem op tijd terug naar voor en deze keer in de juiste galop, dan weer uitkomen en stoppen. Dat voelde al wat beter aan, weer roll back en en naar de andere kant. Weer stoppen (saai hé ) en dan back up. Die ging mooi vlot naar achter, niet helemaal recht maar niet echt dat het opviel (da’s met dat 1 hand rijden, niet makkelijk!).

Ondertussen was mijn trainer maar vanalles aan het roepen, leuk dat hij zo meeleeft!
Het was dan bitcontrole en dan komt de jury zeggen welke opmerkingen dat hij heeft:
- hij had maar weinig penalty punten moeten geven, dat vond hij zelf wel positief.
- spins snel maar niet gelijkmatig, vooral de ruiter zijn fout :bloos
- cirkels ook mooi maar weer die snelheid niet gelijkmatig, ik zit teveel met mijn hand vanalles te doen. Rustigere hulpen en minder zichtbaar liefst.
- over de wissels zei hij niets… geen nieuws, goed nieuws?
- en aan de stops moet er gewerkt worden. Heb ik dus even gezegd dat hij geen
plates heeft en dat ik vooral buitenrij en dit doe voor training en aan de hulpen te zetten. Ik had de indruk dat de jury dat wel apprecieerde.

Ik stapte dus al vrij fier buiten en toen riepen ze te punten af. Nu moeten jullie weten dat ze dat in het engels afroepen. Waarom dat ze dat doen, vond het niet echt handig. Maar dus riep ze af sixty… four!!!!
Ik kon mijn oren niet geloven en iedereen kwam zeggen dat ik netjes gereden had. Ik zag daarna andere combinaties rijden en ik vroeg me af of ze niet 60,4 bedoelde ipv 64. Het is maar dat ik weet waar ik sta en volgende keren niet teleurgesteld ben als ik geen 64 meer haal…

Ik ben dan achteraf nog naar de lijst gaan kijken en inderdaad het was wel degelijk 64. Ik had een half penalty punt omdat ik een overspin (te ver gedraaid) had en voor de rest had ik overal een min halfje of min 1 op, da’s mooi gelijkmatig verdeeld.
Ik zag mensen sukkelen met hun paarden maar de stops waren dan wel een paar meter. Dan heb ik liever een paard dat overal nog wat aan gewerkt moet worden, want wat ben je met een paard dat wel meters trekt maar niet kan spinnenof wisselen?


Het viel me wel weer op dat de jury niet echt let of je paard mooi naar beneden loopt. Het is vooral belangrijk voor hen dat je paard ontspannen loopt, je niet in zijn mond moet trekken en luistert naar je hulpen. Uiteraard komt op hoog niveau het erop aan dat het paard ook heel netjes naar beneden loopt, daar krijgt je dan plus-punten voor maar da’s voor echte toppers. Omdat ik wil dat mijn paard wel mooi naar beneden loopt, ook voor zijn concentratie naar mij toe, heb ik natuurlijk wel eens voor dat ik mijn hand opneem om hem te vragen. Dat moet ik eigenlijk zo min mogelijk doen (alleen in noodgevallen ) op wedstrijd en dan krijg je ook een rustiger beeld van mijn hulpen. Dingen om aan te denken!

Enfin, zoals jullie lezen heb ik mezelve wel wat overtroffen en ik ga dus nu wel voor een 65 uiteraard. Ik was zo trots op Jack, die stond erbij en keek er naar. Er waren nog een 3-tal combinaties die minder hadden en een 7-tal hadden een 0-score (door bv verkeerd te rijden of met 2 handen op schanks). Er waren combinaties bij die echt netjes reden die “slechts” 65 kregen, dus blijkbaar heb ik echt wel goed gereden. Trots op mezelve en m’n gevlekte pownie.
Ik kwam uit de piste en Eugene (mijn lesgever) kwam naar me toe en een man vroeg ons welke afstamming Jack had. Eugene zei, tot min of meer trots, dat hij geen paint was (ik ook trots gezegd welsh/warmbloed ) en dat hij zelf geen plates aan had want anders had hij nog meer gehad.

Op naar de volgende oefenwedstrijd!
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

Gast

Bericht door Gast » 01-08-2011 13:10

Proficiat zeg!
Je mag heel fier zijn op jullie allebei!

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 01-08-2011 20:40

oei, heb dit precies gemist gisteren bij het lezen van de topics!

Super zeg!! Kan je alleen maar blij van worden!!!! Het is een teken dat jullie hard gewerkt hebben en dat jij gaat voor goed en mooi en dat is leuk om lezen.
Ik vind alleen niet dat jij persé rustiger moet worden met je handen omdat jij je paard net naar beneden wilt laten lopen. Ik denk dan eerder: ok misschien iets minder punten omdat ze vinden dat ik onrustig was met mijn handen, maar mijn paard liep uiteindelijk wel net neerwaarts. En enkele wedstrijden later ga je dat minder moeten gaan doen en gata je paard nog netter gana lopen en gana jullie extra punten krijgen. Je paard moet lopen zoals jij dat wilt.
Allez, dat is wat ik denk hé, maar ik ken dan niet zo veel van western.

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 01-08-2011 20:57

Super! Keep up the good job!!! wink
Volgende keer 65! 8)

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 02-08-2011 15:35

@ Ohanner: ik vind dat je gelijk hebt hoor. Maar langst de andere kant ben je dan eigenlijk aan het "trainen" en dat moet je doen voor de wedstrijd hé :wink: . Op een gegeven moment vond hij een paard naast de bak veel interessanter, tja, als ik hem dan niet opneem dan gaat hij vanalles doen wat niet de bedoeling is. :lol:

@ Miss Rocky: blijkbaar moet een 65 dan wel haalbaar zijn denk ik zo.

Ivm dat hard werken. Als je dan ziet dat de meeste deelnemers bijna iedere dag op hun paard zitten... waar sta ik dan met mijn 1 keer per week les haha. Volgens mijn trainer had mijn paard bij hem allang "klaar" gestaan. Maar dat hoeft voor mij niet. Vind het ontzettend leuk dat we zo op ons gemakje alles doen en nog vooruitgang boeken ook. We zien dan wel waar we ooit ergens uitkomen.
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 03-08-2011 22:39

Amaai zeg, je doet dat wel goed met je pony he. Keep it up! Je komt er wel. Volgende keer scoor je die 65!!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 07-08-2011 22:05

super Dana!
Je doet het toch maar eh en het blijft plezant, wat wil ne mens nog meer ;)

Plaats reactie