2 paardjes naar Shari

Wat heb jij vandaag meegemaakt?
Gast

Bericht door Gast » 25-08-2011 18:05

Nageven hoort toch tot de basis in mijn ogen hoor. En dat is nu eenmaal zéér verschillend in beide disciplines.
Ik zou het persoonlijk nooit doen, maar dat is ieder zijn keus.

Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Bericht door Lesley » 25-08-2011 18:42

Je zegt het zelf Jaleesa ;) Ik citeer: "en opnieuw basis aangeleerd". Dat tuig is niks, ik rij zelf een paard op de dressuurmanier met een westernzadel en er zijn nog zoveel meer die dat doen. Maar de basis zou ik toch leggen met een ruiter in de discipline waar initieel met het paard in verder zal gegaan worden. En zeker bij paarden die bedoeld zijn om te verkopen aan dressuur/springruiters

Ook eens met Caro: nageven is basis, en niet te vergeten dat in dressuur veel meer been én hand wordt gebruikt (spijtig genoeg)

Anyway, dat is mijn bescheiden mening ;)

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 29-08-2011 11:59

Er is toch niets mis mee om een paard te leren nageven op de westernmanier?
Ik zie nu voor mij een springpaard met losse teugel door het parcours, dat zou wat zijn!!! :lol:
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

Gast

Bericht door Gast » 29-08-2011 12:52

Het gaat erom dat dit op een totaal verschillende manier aangeleerd wordt. Dat is al...

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 31-08-2011 08:59

ik zou er ook niet meteen voor kiezen...maarja wie ben ik ;)

Gast

Bericht door Gast » 01-09-2011 14:36

Ik vind het wel jammer dat er geen antwoord komt van Liesbet of Shari.
Altijd handig om hun standpunten te weten!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 02-09-2011 23:25

@ Caro : Ela, hold your horses he :) .

Hier komt het antwoord :

Ik vind dat de keuze nog altijd bij de eigenaar ligt. Langs de ene kant is het dan weer positief dat ik niet de "dikke nek" uithang en dat ik alleen paarden neem waar ik zin in heb, of dat ik zeg "ik neem alleen quarters". Je mag eender welk paard naar mij brengen, ik zal geen 1 naar huis sturen.
Laatst heb ik hier nog een springpaard gehad in training (heb ik niet voorgesteld op het forum, ga ik ook niet doen denk ik, heb ik niet veel materiaal van), ik heb ze zadelmak gemaakt maar verder is het niet gegaan (wegens omstandigheden).

Klopt dat het nageven heel anders is, zal ik niet ontkennen. Ik denk dat wel eer dat een klassiek paard in training zetten bij een western ruiter, een beter plan is dan een westernpaard in training zetten bij een klassieke ruiter. Ik denk dat het makkelijker is om een paard dat gewend is om na te geven zonder constant contact, te leren om na te geven met licht contact. Dan een paard leren na te geven zonder constant contact, die ervoor geleerd is na te geven met constant contact. Let op ik zeg hier wel "IK DENK".

Zoals ik zei, de keuze ligt nog altijd bij de eigenaar. Het gaat hem ook alleen maar om het zadelmak maken en het gewend maken aan gewicht van ruiter in het zadel. Meer zou ik ook niet kunnen, ik heb zelf nooit klassiek gereden.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 03-09-2011 00:15

wat je zegt is wel waar dat het makkelijker is van de overgang western naar dressuur te maken dan dressuur naar western. Van dressuur naar western ga je meestal ,en ik zeg meestal, blijven zien aan het paard. Het paard gaat zich liever en makkelijker hoger oprichten.
En in de dressuur hebben we liever dat een paard zich eerst in de opleiding te diep voorwaarts-neerwaarts zet om dan later gewoon te gaan oprichten dan te hoog van het begin, want het is moeilijker om een paard dan ontspannen neerwaarts terug te krijgen.
Natuurlijk liever geen van beiden, maar dan liever wat dieper dan te hoog.
Vandaar dat western op zich geen ramp is en al zeker niet als het gewoon gaat over zadelgewenning en gewicht van de ruiter.

Gast

Bericht door Gast » 04-09-2011 21:51

Ik zie de reacties nu pas, dus heb even bijgelezen ;)
Ondertussen is enkel Granique naar Shari gegaan omdat we bang waren dat ze teveel naar elkaar gingen trekken en dus door de draden gingen gaan.

De bedoeling is gewoon dat het paard in hand wordt gezet (ze kende nog geen halster), dus dat je er normaal mee kan wandelen aan de hand. En dat je erop kan zitten, voorwaarts, stop en sturen. Meer niet.

Of dit nu met een westernzadel, dressuurzadel whatever gebeurd, maakt helemaal niet uit.
Nageeflijk ok, ligt inderdaad in de basis. Maar hier hebben wij thuis ruiters voor die het uiteindelijk van Shari overpakken.
Dus totaal geen probleem dat Shari Granique nu gaat opleren.

Plaats reactie