Hoefsmid langsgeweest vandaag (30/6)

Voor al die leuke fotos!
Plaats reactie
Jaleesa.X.Henna
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 415
Lid geworden op: 08-01-2009 19:23

Hoefsmid langsgeweest vandaag (30/6)

Bericht door Jaleesa.X.Henna » 01-07-2011 03:45

Hoefsmid is vandaag weer langs geweest, sneller dan normaal..
Whiz stond al redelijk lang terug en had nogal veel kappen in haar hoeven, maar hij moest vooral komen voor Henna..
Sinds enkele dagen geleden heeft Henna weer (redelijk plots, want haar hoef was heel goed sinds we op de nieuwe weide staan) last van haar hoef :(
Ze loopt niet kreupel/mank maar bij het uitkuisen van de hoef kwam er weer bloed!
Dus hoefsmid gebeld wanneer hij kon komen, ook bij dierenarts al verdovingsgel gaan halen omdat we uit vorige ervaringen hebben ondervonden dat als er bloed aan te pas komt er echt geen huishouden is met Henna (wat wil je als je zoveel zeer hebt)
Toen de hoefsmid aankwam hebben we Henna haar verdovingsgel gegeven dat die stilaan kon inwerken en haar in de stal gezet met een hooinetje.. Whiz mocht als eerste omdat zij de rustigste is en dus snel gedaan is..
Ik sta met Whiz klaar achter de stal, Pepper op de grote weide afgesloten want die moet overal haar neus tussen steken (letterlijk en figuurlijk :roll: ) en Henna nog in haar stal.. Henna word onrustig en begint te roepen omdat ze de andere paarden niet ziet en wsl omdat ze begon te voelen dat de verdoving begon te werken, waarop Whiz paniekerig reageerd (je weet hoe hard ze aan elkaar hangen) niet stil blijft staan, begint te roepen en ook Pepper op de weide begint zot te doen, ijsberen, roepen.. slecht idee ze uit elkaar te halen dus *zucht* :roll:
Maar Henna moest echt in de stal blijven staan, Whiz moest het maar doen met een plukje hooi.. Madam zag er niet naar om! En maakte het de hoefsmid moeilijk.. Dus besloot ik Pepper aan de leidkoord in de buurt van Whiz te zetten, wist niet of het zou helpen aangezien Whiz fel kan reageren tegen Pepper, maar het hielp! :) Whiz bleef rustig staan en heeft samen met Pepper haar hoopje hooi opgegeten terwijl de hoefsmid zijn werk deed, ook Pepper zonder problemen gedaan.. In 'tijden van nood' komen de zusjes nog best goed overeen, zusterliefde? :lol:
Henna was ondertussen al wat rustiger van de verdoving, maar niet genoeg verdooft om serieus haar hoeven te kunnen doen, het deed echt zo'n zeer :(
Ik heb dan Whiz in de stal naast haar gezet zodat ze haar kon zien en hopelijk rustiger werd, ze werd wel rustiger maar vanaf de hoefsmid haar voet nog maar wou optillen werd ze weer zot..
Henna had zichzelf zo hard opgeboeit omdat ze de andere paarden niet zag dat ze echt hard tegen de verdoving vocht en dus niet genoeg hielp..
Dus dierenarts maar gebeld, gelukkig was ze net dicht in de buurt en is meteen gekomen..
Heeft pijnstillend en verdovend middel rechtstreeks in het bloed gespoten, waar Henna na nog geen 5min helemaal suf van was..
De hoefsmid heeft weer heel veel van de straal moeten wegsnijden tot bloedens toe aan haar slechte hoef (rechtsvoor) waar ze al meer dan 2 jaar met ups en downs aan sukkelt (gaat enkele maanden goed en dan plots weer slecht, hoefsmid snijd veel straal weg zodat nieuwe en gezonde straal kan terug groeien, gaat enkele maanden goed, en dan weer de cirkel rond :( )
Sinds een jaar ongeveer heeft ze ook wat last met haar rechtsachter maar niet zo erg als met de andere, daar heeft de hoefsmid vandaag ook weer een deel weggesneden..
Hoefsmid en dierenarts werkten goed samen, stelden elkaar vragen,gaven elkaar uitleg, hoefsmid liet de hoef zien en vroeg mening van dierenarts.. waarop de dierenarts na beetje bestuderen zei: "het ziet er 'kankerachtig' uit!" en heeft meteen stalen gevraagd aan de hoefsmid voor onderzoek.. de uitslag weten we ergens volgende week

Ik heb wat opzoek werk gedaan over straal- en hoefkanker en op vele foto's zie ik gelijkenissen met Henna haar hoef, gelukkig wel met kanker in een vroeg stadium.. dus als het kanker is zijn we er nog redelijk vroeg bij!
Het is te behandelen, maar het is een lange en pijnlijke behandeling en revalidatie.. En natuurlijk is er altijd de kans dat het terugkomt :(
Uiteindelijk heb je maar 2 keuzes en dat is: operatie of inslapen!
De operatie houd in dat al het aangetaste weefsel word weggesneden, vaak worden zelfs de ballen volledig weggesneden waardoor de hoef uitgehold lijkt langs achter bekeken, na de operatie begint een hele lange revalidatie met speciaal beslag..
voor meer info
http://www.hoofcare.nl/map_voor_lezinge ... anker.html

Ik heb enkele foto's genomen van Henna haar hoef vandaag, geen 'voor' foto's en maar halfweg de behandeling
let wel.. deze foto's kunnen als 'schokkend' bevonden worden dus niet voor gevoelige kijkers..

Hoefsmid heeft al een heel deel straal weggesneden, hoef aan het bijvijlen.. het rode is geen isobetadine ofzo maar bloed..
Afbeelding

Afbeelding

Henna helemaal suf :(
Afbeelding

Hoef langs achter bekeken, hier dus ook een deel van de ballen weggesneden waardoor de hoef uitgehold lijkt..
Afbeelding

Afbeelding

rechtsachter, waar ook een deel weggesneden word, ook wat bloed te zien
Afbeelding

Arme Henna
Afbeelding

Hoefsmid en dierenarts overleggen
Afbeelding

onduidelijke foto, maar niet veel straal over
Afbeelding

ontsmetten
Afbeelding

lelijk hé :(
Afbeelding

antibioticapasta erop smeren en gaas leggen
Afbeelding

Whiz kijkt bezorgd toe..
Afbeelding

Afbeelding

watten erop en verband errond
Afbeelding

Whiz vroeg hoe het met Henna ging, maar Henna reageerde niet :(
Afbeelding

Rood verbandje, daarna nog dukttape rondgedaan om het waterdicht te maken, ook aan de rechtsachter is een verbandje aangelegd
Afbeelding

Henna weer stilaan wakker tot grote vreugde van Whiz, elkaar geruststellen..
Afbeelding

Voorlopig is het dus afwachten op de resultaten van de staaltjes :(

Sorry voor de lange post..
En nu eindelijk mijn bed in, al zal ik niet echt kunnen slapen :(
You Don't Throw A Whole Life Away Just Because It's Banged Up A Little .. It Just Needs To Learn How To Be A Horse Again.

Henna & Whiz, Hou Van M'n Meisjs, Geef Jullie Nooit Meer Af ! <3

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 01-07-2011 12:17

owjee, dat ziet er spijtig genoeg niet goed uit... maar ze heeft er zelf niet zoveel last van gehad (voor dit snijwerk?) of wel?

Heb je nog kunnen rijden ervoren? En nu waarschijnlijk niet meer?
Moet ze nu nog verdoving bijkrijgen?

Wat zou jullie beslissing zijn? Hoe oud is Henna?

Hoe was het eigenlijk ervoren? Heeft ze het toen ook zo erg gehad? Heb je een idee hoe het gekomen is?

Sorry voor de vele vragen, maar pffw, je zou schrik hebben voor je eigen paardjes.

Wesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-01-2009 19:20

Bericht door Wesley » 01-07-2011 13:16

@ Gwen : ze mankt niet , kheb met haar nog 25km afgelegd met de overzet en derna gewoon wat gelongeerd aanegzien er een volledige nieuwe straal was gevormd ! na dinsdag lag de straal er gewoon af -> gapend gat en sponsachtig weefsel ..
ze moet geen verdoving bijkrijgen haar hoeven worden ingepakt en ingesmeerd met antibiotica zalf / pijnstiller ,

hoe het was ervoren : sinds dag 1 dat ik haar heb had ik al problemen met haar ik heb ze nu een dikke 3 jaar , het rijden zit goed , maar de hoefproblemen hebben altijd bestaan , door mishandeling , de persoon die mij henna verkocht heeft zal nog wel een staartje krijgen .
Langs de andere kant ben ik wel dankbaar dat ik henna heb mogen kopen , ik heb meer geleerd dan iemand dat 10 jaar met een normaal paard zou rondrijden !

hoe het gekomen is kan niemand echt op antwoorden , ze is al gevoeliger voor rotstraal ivm dat het haar voorkeurshoef is en redelijk extreem staat .

henna wordt 10 jaar , beslissingen worden nog ni genomen hangt allemaal af van hoe wat de testen zullen brengen .
Oh If Only People Knew What A Comfort To A Horse A Light Hand Is ... we Know In A Instant What Is Required Of Us

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 01-07-2011 13:41

alé zeg, dat die straal zo gevoelig is... nie te doen eh

En idd die persoon, die mag letterlijk een staart of toch een neus als pinnokio krijgen...

Gast

Bericht door Gast » 01-07-2011 18:08

Die laatste foto is echt lief, elkaar troosten.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 01-07-2011 18:16

och die Henna toch! Zo zielig! laat ons alleen maar duimen dat de resultaten goed zijn, want wat dan hé...

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 01-07-2011 21:49

Amaai ja seg, dat ziet er echt niet goed uit. Kan goed begrijpen dat je flink bezorgd bent, zou ik ook zijn hoor. Laat ons hopen dat het geen kanker is en dat de hoefsmid en de dierenarts dit voor een groot deel kunnen oplossen. Je zal er idd rekening mee moeten houden denk ik dat ze altijd problemen met haar hoeven zal hebben maar mss mits consequente verzorging en opvolging zal het best wel te doen zijn. Laat ons duimen wink

Gast

Bericht door Gast » 04-07-2011 23:22

Oei, niet zo'n fijn nieuws hé!
Hopelijk is het snel genezen!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 07-07-2011 21:00

Komt me maar al te bekend voor. Ik heb nodig genoeg de ziekten/gebreken/afwijkingen van hoeven bestudeerd. En dit is echt geen lachertje hoor (tenminste al het zo is). Maar laten we hopen dat het niet zo is. Over operaties kan je mijn mening beter niet vragen na al die miserie met Forever. 3 jaar verder en madame staat weer goed mank. Ik heb eigenlijk nog niet veel aan haar gehad.
Ik hoop echt dat het goed komt met Henna. Houd ons op de hoogte!
Het is niet makkelijk, maar probeer niet teveel te panikeren voor je weet wat het echt is...
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Jaleesa.X.Henna
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 415
Lid geworden op: 08-01-2009 19:23

Bericht door Jaleesa.X.Henna » 07-07-2011 23:30

Nog steeds geen uitslagen gehad dus nog bang afwachten :(
You Don't Throw A Whole Life Away Just Because It's Banged Up A Little .. It Just Needs To Learn How To Be A Horse Again.

Henna & Whiz, Hou Van M'n Meisjs, Geef Jullie Nooit Meer Af ! <3

Plaats reactie