Jack eens goed voorstellen

Voor al die leuke fotos!
Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Jack eens goed voorstellen

Bericht door Dana » 20-06-2011 14:27

Ik zit nu al eventjes overal mijn gedacht te plaatsen maar echt mezelf en vooral mijn paard heb ik nog niet goed voorgesteld. Ik heb natuurlijk tonnen foto's en filmpjes maar ik ga hier eens een mooi overzichtje plaatsen.

Jack is dus mijn pinto. Hij is nu juist 6 jaar geworden en ik heb hem vanaf zijn 2 jaar. De bedoeling was hem op training te zetten maar uiteindelijk heb ik hem zelf beleerd onder begeleiding.
Omdat ik zo jaloers ben op Shari haar trainingtopics :wink: , geef ik hier over een klein overzicht van Jack eerste stappen als rijpaardje.

Jack toen we hem zijn gaan bekijken, 2 jaar oud.
Afbeelding

1 jaartje later als rijpaard, zoek de 10 verschillen.
Afbeelding

Maar natuurlijk is er veel gebeurd in dat jaar. En hier zijn de eerste stappen die ik met Jack heb gemaakt.

Voor het eerste een zadeltje op. Als er 1 ding is wat Jack zalig vindt, dan is het wel frullen met hem. Een zadeltje opleggen was gewoon wat prutsen met hem, vond hij heel leuk.
Afbeelding

Heel veel met hem op stap gaan zoals naar de paardenwijding, zie de gevlekte kont in de menigte. Toen kende hij bitje ook al, gelukkig want dat had ik toen wel nodig. Hij is dan 2.5 jaar.
Afbeelding

Werken in de roundpen, speciaal gemaakt voor hem.
Afbeelding

Af en toe deed hij ook serieuze stoten, vooral blijven kijken tot op het einde!
Afbeelding

Hij was zo'n schatje dat ik wel dierf opstappen maar eerste een ander slachtoffer!
Afbeelding

En dan ik natuurlijk.
Afbeelding

Het spelen was gedaan en het serieuze werk begon. Ik ben dan ook beginnen lessen. Jack was toen 2 jaar en 8 maanden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na al dit voorbereidende werk was het zover. Ik moest voor het eerst echt rijden op Jack, hij was toen juist 3 jaar geworden.
Dit zijn dus mijn echte eerste stapjes met hem!
Afbeelding

Proberen in draf te krijgen en te houden!
Afbeelding

En dan maar meteen los, waarom niet?
Afbeelding

Dan was het trainen goed begonnen. 2 maand onder het zadel in de round pen.
Afbeelding

De zomer van 2008, Jack was toen een maand of 3 onder het zadel en de galog ging niet makkelijk!
Afbeelding

Enkele maanden later vielen mijn lessen weg maar we bleven ons best doen en trainen.
Afbeelding

Het ging van kwaad naar erger en tegen de lente van 2009 konden we geen cirkel meer rijden in de piste. Mijn ervaring (welke?) schoot te kort maar gelukkig vonden we in de zomer van 2009 een nieuwe lesgever, namelijk Eugene Wimme van de Llyda stables.
Een filmpje van een les in de herfst van 2009.
Zie hoe veel moeite we hebben met aanspringen in de linkse galop.
Afbeelding

Maar, om jullie nog een heleboel filmpjes te besparen, ga ik nu meteen naar maart dit jaar waar we onze eerste oefenwedstrijd hebben meegereden. Op 1 hand meteen maar, je moet maar durven! :lol:
Het was zeker niet perfect maar je ziet maar hoever we ondertussen zijn, op ons tempo weliswaar maar we hebben fun en dat is het belangrijkst!
Afbeelding

Dit was een overzichtje van Jacks training maar waartoe dient al deze training?

Juist ja, om lekker te gaan buitenrijden!
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb dus al een hele weg afgelegd met hem. Ondanks dat hij één van de meeste speciale paarden is dat ik al gehad heb, is hij het eerste paard van wat ik zeg: daar wil ik nog 20 jaar meerijden. Ja, ik denk dat ik eindelijk "mijn" paard heb gevonden!
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

Bartje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 341
Lid geworden op: 28-12-2010 22:58

Bericht door Bartje » 20-06-2011 18:52

euhm is het normaal dat de foto's niet zichtbaar zijn ? maar ik heb jack al eens kunnen bewonderen en het is zeker geen mis paard ;)
if you dont stand for something , you will fall for everything

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 20-06-2011 21:12

bij mij zijn de foto's zichtbaar.
Amai, wat ene verschil als veulen en nu. Een lekkere brok spieren is hij geworden.
Knappe weg hebben jullie afgelegd. En het moet niet altijd snel te gaan hé. Jullie hebben nu een goede vertrouwensband opgestart en kunnen nu hopelijk nog zeker 20 jaar samen er op uit!

Bartje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 341
Lid geworden op: 28-12-2010 22:58

Bericht door Bartje » 20-06-2011 21:21

oke zie de foto's nu ook het lag wrs aan pc ale zijn het zeker :D maar zoals gezegt jack geen mis paard maar nu je zo eens overzicht hebt wow
if you dont stand for something , you will fall for everything

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 20-06-2011 22:07

Leuk zon overzichtje van zijn 2 jaar tot nu, en idd die foto van zijn 2 en dan een jaar later das echt een heel ander paardje. Ik zou zeggen nog super veel plezier met Jack wink

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 21-06-2011 13:19

Zoals jullie zien op die eerste foto was het natuurlijk nog maar af te wachten of Jack wel mooi zou uitgroeien met zijn grote kop en magere kont. Da's gelukkig goed gekomen en sommige mensen denken zelf dat hij een paint is (quarter met vlekjes). Mooi compliment natuurlijk, hij is eigenlijk een kruising van een welsh (zijn moeder) en een grote bonte warmbloed (apache du biev limont).
Zou je ook niet zeggen hé.

Dit weekend ga ik voor het eerst met hem op een vreemde plek, op de westernhappening te Moerbeke, een paar wedstrijden meerijden. Dit is een serieuze test voor ons (ben al aan het stressen).
In de voormiddag, dan is er het minste volk, doe ik de trail mee. En als dit goed gaat (lees: we geraken min of meer rond) dan doe ik de namiddag nog wat dingen mee. Maar later daar meer over!
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 21-06-2011 21:37

Den Jack se. Wat een verschil met toen hij 2 jaar was! Jullie zijn al een mooie lange weg samen afgelegd. Ik kan niet zeggen dat ik jullie er megasuper veel op vooruit zien gaan heb op syntra want ik heb maar 1 jaar bij je in de klas gezeten. Best wel jammer, anders had ik het allemaal wat kunnen volgen. Ik vond dit jaar al dat die het goed deed :) . Dat filmpje waar hij ineens omvalt is me maar al te bekend :D, heb ik hier ook al enkele malen meegemaakt!
Zo in wedstrijduniform enz ben ik je niet gewoon :P. Ik moet echt gaan denken dat ik tot nu toe de enige ben van de klas die nog geen wedstrijd gereden heeft ...

Oh en je hebt geen reden om jaloers te zijn op mijn topics hoor ;). Ik ben hier maar even min of even veel als al de rest ier :). Maar allesinds ga je met Jack nog veel plezier beleven!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 22-06-2011 09:02

Thanx Shari, wel ik had ook niet echt het gevoel dat ik dit jaar in het Syntra iets heb bijgeleerd. Ik vind dat je in zo'n cursussen altijd veel te weinig praktijk krijgt, terwijl dat toch wel het belangrijkste is.
Moest trainer B een jaar vroeger was geweest (maar dan zat jij in het derde natuurlijk) dan had je ons wel zien vooruit gaan, maar langs de andere kant was ik dan nog niet gestart in trainer B omdat we te weinig kenden.
Maar als je bedenkt dat ik twee jaar geleden, in het derde jaar van het Syntra, geen cirkel meer kon rijden met Jack (kreeg hem niet meer weg van de groep), denk ik dat we wel zijn vooruit gegaan :lol:
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 22-06-2011 16:20

je mag er fier op zijn...je doet het toch maar eh! Veel alleen voor elkaar gekregen en het resultaat mag er toch zijn.

Tis bv al een hele goede reactie dat hij na die eerste val daar, meteen mooi bleef staan en niet verder panikeerd. Daar had je hem al goed in jouw hand/vertrouwen.

Je hebt hem dan zelf zadelmak gemaakt?
Heeft hij buiten weigeren ook "zotte" dingen gedaan in al die tijd... als je erop zat?

En na 3jaar syntra heb je een jaar overgeslaan voor trainer B omdat je te weinig kende? Met 3 jaar syntra leer je toch al een heleboel?

Leuk overzichtje!

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 22-06-2011 16:48

Ik kan met Jack op de grond lezen en schrijven. Als ik met hem rijd beperkt zich dat nog tot schrijven alleen :lol: .
Ik heb hem idd alleen zadelmak gemaakt maar mijn vader hield wel een oogje in het zeil, hij heeft dat vroeger nog gedaan. Als ik dan te voorzichtig wou zijn dan liet hij dat wel weten, soms moet je gewoon iets doen om te zien hoe je paard reageert hé.
Het inrijden ging dan onder begeleiding maar, buiten een enkele keer als de lesgever overnam, ben ik de enigste die met Jack rijdt en al gereden heeft.
Onder het rijden... dan moet ik eens denken. Neen hij heeft geen zotte (of liever gevaarlijke) dingen gedaan (anders zou ik niet meer met hem rijden) In de piste heeft hij nooit gebokt of wat ook, nooit er vandoor gegaan. Als hij al eens "bokte" was dat meer trap naar mijn been omdat hij de hulpen niet snapte. Of als hij dan zijwaarts naar de uitgang wou gaan, dan "hotst" hij zo'n beetje. Weet je, zo een beetje springen en doen maar da's meer een grote mond opzetten dan dat hij het meent.
Buiten durft hij wel eens een stukje rodeo te doen maar da's meer uit "joepie, gaan!". Soms kan dat eng zijn maar ik zit het goed uit (lang leven mijn zadel!) en corrigeer hem daar wel op. Dat is ook fel verminderd met de jaren.
Hij heeft mij nog nooit opzettelijk eraf willen gooien, hij is gewoon helemaal niet gemeen alleen wat koppig en deugeniet. Die ene keer dat ik gevallen ben was omdat hij blinde paniek (als heel jong paard bang van een vrachtwagen) weg wou en ik hem te hard vast hield. Dan bokte hij heel hard maar dat was eens en nooit meer gebeurd.

Hij probeert wel geregeld zijn eigen ding te doen en dan moet je hem even hard aanpakken maar na een paar seconden loopt hij gewoon door, zovan "ik mocht toch eens proberen hé". Hij is wel éénkennig volgens sommigen. Een vreemde rijdt niet zomaar weg met hem, hij zal wel proberen zelf de richting te kiezen en of hij vooruit gaat of niet :lol: .


Na mijn 3de jaar Syntra was er geen 4de jaar (te weinig volk). Toen Shari haar groep dan het 3de had gedaan, hadden we wel volk genoeg om verder te gaan. Vandaar dat er een jaar tussenzat bij mij. En net goed ook want anders had ik niet kunnen starten, daar waren wij nog niet klaar voor. Dat 4de jaar kwam op een goed moment en we hadden een heel toffe groep.
Met 3 jaar syntra leer je idd veel maar als je echt een probleempaard hebt dan kom je er niet, daar zijn de lessen niet persoonlijk genoeg voor. Zelf zonder probleempaard moet je gewoon nog ergens gaan lessen (behalve als je Shari heet :wink: ) want anders kom je er niet. Je ziet dan echt een kloof groeien tussen de mensen die extra lessen pakken of diegene die alleen het Syntra doen.
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

Plaats reactie