Voorsteltopic Theo + al een beetje training achter de rug

Voor al die leuke fotos!
Plaats reactie
SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Voorsteltopic Theo + al een beetje training achter de rug

Bericht door SugarKittie178 » 18-06-2011 21:43

Ik had Hanne al ingelicht via msn over dit "rampenpaardje". Den Theo... Heel braaf paard in de omgang echt waar. Maar een enorme broekschijter. Echt niet normaal hoor. Hij is 3 jaar oud, ras mogen jullie eens een gokje doen hoewel ik denk dat dat niet moeilijk zal zijn, kende het zadel al, bit al en er had al iemand opgezeten in stap aan de longe. Ze durven hem niet losklikken dus besloten ze toch maar om hulp te zoeken. Ze hebben mij dan gevonden dankzij de eigenaars van Joy die mijn adresje hadden doorgegeven. Toen ze hem brachten zeiden ze me 2 dingen : 1) als je opstapt moet je zien dat je met je voet die in de beugel zit hem NIET aanraakt en 2) als je een hoofdstel aandoet moet je snel genoeg zijn want hij kan er echt niet tegen dat je aan zijn oren komt.
Nja, dat is in mijn ogen geen correcte instelling, je werkt dan eerst aan deze problemen. Ze hadden me alleen niets gezegd van dat hij zo schrikachtig is. Ze hebben me ondertussen al 1 keer gebeld om te vragen hoe het was. Ik zei dan goed maar hij heeft heel veel bang. Ze kwamen uit de lucht gevallen toen ik dat zei. Verbaasd me ...

Meet Theo

Afbeelding

Dus daar ging ik dan : grondwerk, aftasten hoe en wat

Eerst longeren

Afbeelding

Theo lijkt hier een kallos en ik een mini :P

Afbeelding

Daar gaan we al met het verschieten

Afbeelding

Nog eens

Afbeelding

Galop

Afbeelding

Ik krijg zijn aandacht

Afbeelding

De stick, heel erg eng voor hem. Ik kon er in het begin niet bij hem mee in de buurt komen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het oren verhaal

Afbeelding

Afbeelding

Veel beter

Afbeelding

En na een tijd hadden we dit "check"!

Afbeelding

Achterbenen, was een ramp. Stampen, wegtrekken, verschieten. Nu ook "check"

Afbeelding

Voorbenen idem

Afbeelding

Inbuigen was die snel mee weg

Afbeelding

Ernaast springen

Afbeelding

Het zadel erop (hij is nog steeds heel angstig bij het opzadelen)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stick

Angst

Afbeelding

Beter

Afbeelding

Angst...

Afbeelding

Weer beter

Afbeelding

Opstappen (heeft nog steeds bang bij het opstappen)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoofdstel komt er ook bij

Afbeelding

Weer opstappen

Afbeelding

Afbeelding

Rijden

Zijn grootste angsten zijn : het bewegen van je benen, hij trekt zijn kont in en spring opzij elke keer als je een been beweegt of verleg, hij schrikt elke keer als je van richting veranderd, hij schrikt als je met de teugels beweegt en hij schrikt als je hem beloond. Kortom het voelt eigenlijk aan als een tijdbom onder je die elk moment kan ontploffen.

3 weken lang was ik dit al aan het doen, een poging om te stappen

Afbeelding

Gewend maken aan de benen

Afbeelding

Andere kant

Afbeelding

Afbeelding

Alles had ik al gedaan, overal met de stick rondgaan, ik heb hem zelfs afgebonden en met zand op hem liggen gooien tot als die niet meer verschoot. Maar je mag iets met hem zoveel keren doen, de volgende dag vergeet die het gewoon weer!

Vandaag had ik een enorme doorbraak!!! Hij verschoot veel minder in stap, ik heb hem in draf kunnen zetten (mits nodige bokkensprongen) en hij is zelfs 1 keer uit zichzelf in galop geschoten.

Hij is ook veel meer ontspannen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jawel toch eens op foto vastgelegd wat hij constant doet, ECHT constant! Wegspringen...

Afbeelding

Draf

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de galop van enkele passen

Afbeelding

Ik denk dat hij er eindelijk over aan het geraken is. Maar ik garandeer je, morgen verschiet hij van alles weer. Van de domste dingen, zonder waarschuwing. Jammer dat ik niet op film heb laten zetten hoe hard hij verschiet. Maar ik heb wel 3 mensen die dit kunnen beamen : Bart , Marc en Kathy (maar Kathy zit hier niet op het forum)

Weeral eens mijn excuses voor het aantal foto's. Wou het probleem weer eens volledig uitlichten.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 18-06-2011 22:22

Yep, stond erbij en ik keek ernaar :D
Het is echt een groen paard en door de angst heeft hij moeilijk om iets te leren en te onthouden, hij ondergaat het meer en reageert.
Maar ik denk niet dat den Theo een bompaard is (:shock: klinkt raar), die zijn inwendig bang en bevriezen meer en kunnen dan plots ontploffen.
Hij moet meer zelfvertrouwen krijgen en gaat dan ook minder bang zijn, maar dat is blijkbaar al aan het gebeuren, met geduld :wink:
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

Gast

Bericht door Gast » 19-06-2011 09:26

Ik ben echt jaloers, gij krijgt altijd van die toffe paardjes over uwe vloer :D
Knap wa gij er altijd zo snel mee bereikt!

bart
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 87
Lid geworden op: 02-11-2010 20:27

Bericht door bart » 19-06-2011 10:45

wel struis gebouwd he! Toch toevallige geen kruising van 2 rasse? Want zo ken ik mense die een kruising van een haflinger met "nen geplekte" hebbe rondlope. En deze is ongeveer hetzelfde gebouwd en gekleurd als dit geval! :wink:
Een paard dat stijgert is niet per se een stout paard.
fb - Barts photography: like, share and comment! ;-)

Bartje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 341
Lid geworden op: 28-12-2010 22:58

Bericht door Bartje » 19-06-2011 21:05

Ja Theo is een appart paardje heel braaf in omgang maar idd uit het niets schrikken heb hem zelf al verschillende keren nu bezig gezien en heb al proberen in het oog houden van hoe of van wat ofzelfs waar in de piste hij verschiet maar niets te zien maar nu de voorbije dagen is het wel beter mag ik zeggen met af en toe nog een sprong opzij :)
if you dont stand for something , you will fall for everything

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 19-06-2011 23:10

Hopelijk is hij er binnenkort weer helemaal doorheen. Maar geloof zeker met jou kunsten dat je daar zeker in slaagt.
Ik hoop alleen dat het voor jou nu wat vlotter vooruit kan gaan.
Trouwens door zijn vlekken patroon is er aan 1 kant een soort van gezichtbedrog. Aan de ene kant lijkt zijn poep precies hoger te staan dan de voorhand, maar dat is door die bruine vlek op poep en rug en de combinatie van de achtergrond.
Vind hem ook wel zwaar gebouwd, een beetje te zelfs.

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 20-06-2011 13:41

Ik lijk allicht een enorme slijmbal maar man, ik ben jaloers op jou! Op die zelfzekerheid en die enorme vast zit....

Een bang paard is echt niet makkelijk om mee te werken. Een dominante knol kan je eens aanpakken en op zijn plek zetten. Maar zo'n bangerd die moet je heel correct aanpakken en zo te zien doe je dat weer goed (slijmbal). Ik heb de indruk dat voorheen alles snel snel met hem gedaan is, geen tijd ingestoken om hem rustig aan alles te laten wennen. Als je dan nog een bangerd hebt, dan krijg je dit dus. Ik denk dat den Theo idd vertrouwen in zijn ruiter moet krijgen en ik ben dus zeer benieuwd hoe dit uitpakt.
Buiten het wegspringen is hij nog niet aan de kletter gegaan met jou? Dat wil toch ook wat zeggen vind ik. Maar mij krijg je me daar dus nooit of te nimmer op :lol: .
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 21-06-2011 21:44

@ Marc : Ik doe mijn uiterste best :). Ik denk dat ik wel genoeg geduld kan uitoefenen met de paarden. Wat ik anders totaal niet heb :lol: !

@ Liesbet : Ik vind dat anders niet zo tof altijd. Het is eigenlijk niet fijn om op zo een paard op te stappen. Maar dat houdt me zeker niet tegen om het niet te doen :D. Jij hebt toch ook een hele bende leuke paarden om mee te rijden?!

@ bart : Nee het is eigenlijk een gewone raszuiver Paint

@ Bartje : Het is ongelofelijk, maar we gaan de goede kant op!

@ Hanne : Op dat gezichtsbedrog had ik nog niet gelet! Hij is heel zwaar gebouwd, dat klopt. Maar hij is ook een beetje te dik, het is niet zo erg als Joy, maar hij moet ook wel wat afvallen. Misschien is zijn model dan ook wat minder zwaar. Dat zullen we binnenkort zien.

@ Dana : Ik heb soms teveel zelfzekerheid en dat komt mij niet altijd ten goede! Klopt volledig wat je zegt. Ik heb wel meerdere malen gezegd dat ik dit paard niet vertrouwde. Bij een bang paard heb ik een akeliger gevoel als bij een dominant paard. Bij bange paarden weet je nooit wat te verwachten. Hij is 1 keer met mij aan de haal gegaan, enkele galoppasjes en 2 bokkesprongen maar dat was het. Krijgen we jou daar nooit op? Zo bang daarvoor Dana? Zeg en dat slijmen mag af en toe wel hoor, ik heb soms ook nog bevestiging nodig :lol: . Nee, grapje hoor.
Het is wel fijn als je positieve comment krijgt en ik geef van mezelf toe dat ik nog altijd niet zeker ben van mezelf hoor. Ik doe zelf nog enorm veel fouten, maar ja al doende leert men...
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 22-06-2011 09:17

Ja ja, ik ben een echt schijtluis. Zoals die trail les op het Syntra dat we van paard moesten wisselen? Wel ik heb het toen gepresteerd om wel 2 anderen op Jack te laten rijden maar omdat ik dan hen "les" moest geven, had geen tijd om op een ander paard te rijden. Wat jammer toch :lol: .
Ik heb veel schrik al is het al veel gebeterd anders kon ik nu niet zover staan met Jack. Maar als er iets gebeurd dan komt die schrik heel snel boven. Ik vind dat wel heel lastig en beperkt me in mijn doen.
Er zijn natuurlijk nog paarden waar ik op durf maar dan moet ik zal heel goed kennen en weten wat ze wel of niet doen (en dat ik weet dat ik dat kan aanpakken) zoals het paard van een vriendin, mijn vaders paard en onze nieuwe aanwinst Lava.

Af en toe twijfelen aan jezelf kan ook geen kwaad, zo blijf je openstaan voor andere methodes en kritiek. Veel trainers denken dat ze het warm water hebben uitgevonden en hebben echt oogkleppen op.
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 25-06-2011 10:33

Ooooh Dana dat had ik niet eens gezien die les. Slim gespeeld hoor :P.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Plaats reactie