Onze Paddock Paradise

Voor al die leuke fotos!
Plaats reactie
Jaleesa.X.Henna
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 415
Lid geworden op: 08-01-2009 19:23

Onze Paddock Paradise

Bericht door Jaleesa.X.Henna » 16-06-2011 13:37

Onze paardjes staan nu ondertussen 3weken op de track van onze Paddock Paradise.. En alles gaat goed :)

Even een kleine uitleg voor diegene die niet weten wat een 'Paddock Paradise' inhoud.. (in mijn eigen woorden)
Een Paddock Paradise is een weiland omgebouwd in verschillende paddocks en weitjes die aaneensluiten door middel van een tracking systeem (smallere doorgangen)
De bedoeling van een PP is om beweging te stimuleren.. Door op verschillende plaatsen in de track en/of op de paddocks eten te voorzien en de drinkplaats zo ver mogelijk van het eten te plaatsen zodat ze van de ene plaats naar de andere moeten via de tracks.. Door op verschillende plaatsen kleinere hoeveelheden hooi te plaatsen zullen de paarden meer gemotiveerd zijn om de hele track rond te gaan op zoek naar eten, ook speel je zo in op de rangorde onder de paarden, bv ons Henna is baas in onze kleine kudde en zal Whiz en Pepper gemakkelijk wegsturen bij een hoopje hooi, door op verschillende plaatsen te geven zullen Whiz en Pepper op zoek gaan naar een ander hoopje, als Henna ziet dat Whiz of Pepper op een andere plaats aan het eten is zal ze haar hoopje laten liggen en gaan kijken of Whiz of Pepper iets beters gevonden hebben en zal hen dan weer wegjagen, zij gaan dan weer naar een volgende hoopje enz..
Door verschillende weggetjes en 'sluiproutes' aan te leggen zal het voor je paard ook altijd interessant zijn om een weg te zoeken van plaats A naar B en heeft ook variatie in routes die het kan nemen.. De grote omweg of de kortste sluiproute enz..
Een PP kan je zowel op een grote als op een kleinere oppervlakte aanleggen..
In vele PP's worden er ook verschillende ondergronden aangebracht zoals houtsnippers, dals, beton, grind (verharde ondergrond voor de natuurlijke slijtage van de hoeven en het trainen van de onbeslagen hoeven), maar ook bv wit zand..
Er worden vaak ook leuke en natuurlijke obstakels voorzien op de track zoals bv een boomstam, rotsblokken of zelfs een heuvel of waterpoel wat de track ook wat boeiender en gevarieerd maakt
Meer info kan je vinden op http://www.paddockparadijs.nl/

Wij hebben gekozen voor een track tot halverwege onze weide zodat we toch nog een redelijke weide over houden (totale oppervlakte van de weide incl track, piste enz is 6250m²)
Ik heb een kleine plattegrond gemaakt, zo goed mogelijk op schaal
Afbeelding
Legende (moest het niet duidelijk genoeg zijn op de foto):
1: Koraal (lichtbruine cirkel)
2: Piste (lichtbruine rechthoek)
3: Track (licht geel)
4: Omheining (rood)
5: Piste en Koraal omheining (geel)
6: Poorten (licht groen)
7: Huidige bestrating (verharde ondergrond met dals - licht grijs)
8: Toekomstige bestrating (waar we nog verharde ondergrond met dals willen aanleggen - donker grijs)
9: Hooinet/Slowfeeder/Hooiruif (Hebben voorlopig 1 plaats, zijn nog aan het bekijken waar we nog kunnen zetten - geel vierkantje)
10: Drinkwater (badkuip - blauw)
11: Prikpaaltjes voor weideverdeling in de zomer (donker groen)
12: Mesthoop (bruine cirkel)
13: Oude mesthoop (van vorige huurders v.d. weide, ligt al enkele jaren, uitgedroogd, dient als speelheuvel voor de paarden, graven er graag in - bruine 'vlekjes' )
14: Hooi/Voordroog opslag (oranje)

Voorlopig zijn we nog bezig met de aanleg van de piste en koraal en het opknappen van de 3de stal, die ondertussen met een storm volledig verder ingezakt is :?

Enkele foto's..
Rechts de ingang met sluissysteem, op de achtergrond het 'braakliggend' deel waar de piste en koraal komen met rommel en takken die uit de wei zijn gehaald, links de ingezakte stal, voor de stallen een kleine zandpaddock (hier gaan we wsl nog zand laten storten zodat de paarden hier altijd droog kunnen staan in de winter)
Afbeelding

de stallen, verharde ondergrond en paddockje met drinkwater, links de winterweitjes met deel track
Afbeelding

weggetje naast de stallen
Afbeelding

weggetje naast de weg, rechts opening van eerste winterweitje
Afbeelding

blijven volgen..
Afbeelding

De hoeken 'afgerond' zodat de paarden hun bocht makkelijker kunnen nemen (zeker tegen een snelheid)
Afbeelding

Lange weg van vooraan aan de weide helemaal naar het achterste paddockje
Afbeelding

Blijven volgen, links Wesley aan de poort voor de grote zomerweide, rechts afgeronde hoeken aan het tussenweggetje tussen de 2 winterweitjes
Afbeelding

tussenweggetje tussen de 2 winterweitjes die weer naar de stal leid
Afbeelding

Lange weg blijven volgen naar achterste paddockje
Afbeelding

Achterste paddockje, hier komt binnekort een hooiruif, slowfeeder of hooinet op dals
Afbeelding

zicht vanop achterste paddockje
Afbeelding

weggetje van achterste paddockje naar kleine paddockje achter de stal met de oude mesthoop
Afbeelding

Blijven volgen
Afbeelding

En dan komen we weer aan de stal en het tussenweggetje
Afbeelding

Ondertussen hebben we de winterweitjes bemest.. Nu het gras op de winterweitjes terug wat begint te groeien zie je de track wat beter liggen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De paardjes staan nu ongeveer 8 tot 10uur per dag op 1 deel van de zomerweide, winterweitjes zijn bemest en blijven dicht zodat ze kunnen bijgroeien, als het ene deel van de zomerwei afgegeten is word deze afgemaait (tegen onkruid) en bemest zodat deze ook weer kan bijgroeien en gaan ze op het andere deel, als ze 's avonds van de wei gehaald worden krijgen ze meestal nog een sneetje hooi per paard of appels en wortels, maar ook niet dagelijks want ze staan rond genoeg van het gras :P In de winter zal de grote zomerweide volledig afgesloten worden en blijven ze het meeste van de tijd gewoon op de track met genoeg hooi en voordroog in de hooiruif(ven)/slowfeeder(s)/hooinet(ten) en af en toe een winterweitje open als het weer het wat toelaat :)
Op de foto's moest er nog gemest worden :lol:
De track word dagelijks gemest, de grote weide 1 keer in de week (meestal zondag)
You Don't Throw A Whole Life Away Just Because It's Banged Up A Little .. It Just Needs To Learn How To Be A Horse Again.

Henna & Whiz, Hou Van M'n Meisjs, Geef Jullie Nooit Meer Af ! <3

Gast

Bericht door Gast » 16-06-2011 14:08

Wauw! Echt knap!
Echt een super leuk idee!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 16-06-2011 20:54

Ik heb de site ook al uitgepluist en ik moet zeggen, jullie indeling mag er zeker bij!

Het is altijd wat wikken en wegen vind ik, om zowel beweging te houden, als voldoende (mogelijk afgesloten) grasweides.
+ de doorgangen breed genoeg houden, want heb toch al verschillende verwondingen of draad-los-situaties gezien in zulke 'gangen'.

Maar (voor mezelf) het idee alleen al om bv zowel vooraan je grond, als achteraan, een paddockje te voorzien, vind ik wel tof. En dan ook voldoende ondergronden voorzien en dingen 'die in de weg' liggen, zolang het allemaal veilig blijft, want sommige paarden zijn echt prutsers.
En de tracks ertussen, zou ik zeker zo breed maken, dat ik er met mijn tractor + aanhang en trailer enzo door kan. Dan heb ik bij het bewerken van de weides ook nog iets aan die paardenweggetjes.

Ik ben benieuwd naar de vooruitgang! :wink:

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 16-06-2011 20:59

Echt wel tof! Zou het ook doen moest ik een wei en paarden hebben.

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 16-06-2011 22:03

Leuk, maar ik zou dan eerder de buitenkant van de weide als track nemen
dan zit je niet met zoveel doorgangen dat het op den duur een doolhof is van palen en draad, wat mij wat gevaarlijk lijk voor de paarden en dan zijn de weides ook wat meer evenredig verdeeld.
En voor plaats te besparen zou ik van de piste ook de paddock maken.
Hoe groot ga je de piste maken?
Ik ben benieuwd naar de verhardingen die jullie gaan gebruiken, misschien een tip, als je steentjes/kiezels gebruikt leg er dan een worteldoek onder, want heb dit niet gedaan en na de winter waren mijn steentjes weg, in de grond gestampt en zand sijpelt ook weg.
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 17-06-2011 10:17

Het idee is leuk. Maar ik zou het zelf nooit zetten. Ik vind het allemaal teveel draad en paaltjes en zoveel onderverdeling. Het is me veel te druk. Mij blijkt wel dazt jullie je onderverdeling goed gedaan hebben. Hopelijk gaan jullie en de paarden daar nog veel plezier aan beleven.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Jaleesa.X.Henna
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 415
Lid geworden op: 08-01-2009 19:23

Bericht door Jaleesa.X.Henna » 29-06-2011 14:40

Gwen schreef:Ik heb de site ook al uitgepluist en ik moet zeggen, jullie indeling mag er zeker bij!
Allé merci :D
Gwen schreef: Het is altijd wat wikken en wegen vind ik, om zowel beweging te houden, als voldoende (mogelijk afgesloten) grasweides.
+ de doorgangen breed genoeg houden, want heb toch al verschillende verwondingen of draad-los-situaties gezien in zulke 'gangen'.

Maar (voor mezelf) het idee alleen al om bv zowel vooraan je grond, als achteraan, een paddockje te voorzien, vind ik wel tof. En dan ook voldoende ondergronden voorzien en dingen 'die in de weg' liggen, zolang het allemaal veilig blijft, want sommige paarden zijn echt prutsers.
En de tracks ertussen, zou ik zeker zo breed maken, dat ik er met mijn tractor + aanhang en trailer enzo door kan. Dan heb ik bij het bewerken van de weides ook nog iets aan die paardenweggetjes.

Ik ben benieuwd naar de vooruitgang! :wink:
Ik vind het zelf redelijk goed meegevallen van grootte van weide en track, ik had eerst gedacht dat de track en weide kleiner zouden uitvallen maar ik vind het best goed zo al zeg ik het zelf :)
Onze doorgangen zijn 3m-3.5m, geen idee of daar een tractor tussen gaat?
Wij gaan geen dingen op de track leggen die 'in de weg' liggen, wij gaan enkel op sommige plaatsen nog zand (wit of zwart) leggen om bepaalde plaatsen op te hogen, zoals aan de stallen, zodat ze daar zeker droog staan ('t is hier weer een zwembad sinds dat onweer gisteren) en dan ook nog iets meer verharding (met dals) aan de stallen en op het paddockje onder de hooiruif..

Marc schreef:Leuk, maar ik zou dan eerder de buitenkant van de weide als track nemen
dan zit je niet met zoveel doorgangen dat het op den duur een doolhof is van palen en draad, wat mij wat gevaarlijk lijk voor de paarden en dan zijn de weides ook wat meer evenredig verdeeld.
En voor plaats te besparen zou ik van de piste ook de paddock maken.
Hoe groot ga je de piste maken?
Ik ben benieuwd naar de verhardingen die jullie gaan gebruiken, misschien een tip, als je steentjes/kiezels gebruikt leg er dan een worteldoek onder, want heb dit niet gedaan en na de winter waren mijn steentjes weg, in de grond gestampt en zand sijpelt ook weg.
Wij hebben bewust niet volledig rond de weide gedaan omdat de weide langs de kanten van de beek onder water staan in de winter, als we de track langs daar hadden moeten laten gaan zouden de paarden daar altijd in het nat staan.. daarom dat we deze indeling hebben gedaan op het droogste gedeelte van de weide dat ze zo goed als altijd droog staan in de winter..
De piste word 43m op 23m, die zouden we dan ook open zetten zodat ze daar ook op kunnen als ze niet op de weide staan
Voor verharding gaan we werken met dals, aan de stallen ligt een klein stukje waar de vorige huurders of de eigenaar kiezeltjes gelegd hebben, maar geen doek eronder en zoals je zegt is daar niet veel meer van over.. we zijn aan het twijfelen het gewoon zo te laten of dit ook dicht te leggen met dals..
You Don't Throw A Whole Life Away Just Because It's Banged Up A Little .. It Just Needs To Learn How To Be A Horse Again.

Henna & Whiz, Hou Van M'n Meisjs, Geef Jullie Nooit Meer Af ! <3

Plaats reactie