Sanjo Luna Doc GM (Freckles)

Voor al die leuke fotos!
Plaats reactie
Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Sanjo Luna Doc GM (Freckles)

Bericht door Gwen » 25-05-2011 21:16

Sanjo Luna Doc GM
Moeder: Luna Bonanza Doc (Doc O lena)
Vader: Sanjo Freckles
GEBOREN: 16mei2009....deze hengst is dus net 2 jaar geworden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

"PROBLEEM"
Sinds enkele maanden heeft hij ontdekt dat hij een vent is...jaja de hormonen begonnen serieus te werken. Buiten het aanhoudend hinniken als ik de stal binnen kwam, kwam er ook het bijtgedrag en aan de hand mee wandelen ging ook moeizaam, meneer ging de lucht in. Grondwerk werd al helemaal moeilijk (terwijl hij dat ervoren zonder probleem uitvoerde) slaan, springen...veel onnozel gedoe waar ik geen zin meer in had.
Hij wijkt wel snel voor enige druk, maar is o zo snel het weer vergeten.
Hij wil graag aandacht en komt bij je...maar ook meteen weer om prutsen te doen.

Dus optie was verkopen of houden als ruin.
Daar de verkoopsmarkt nu toch triestig is en ik in de toekomst met mn andere quarter wil kweken + nog 2 andere oudere paarden heb... hebben we toch besloten om hem te houden...als ruin. Dan afwachten hoe hij is onder zadel en dan kunnen we nog beslissen.

Film van gisteren: een klein nog braaf voorbeeld van hoe zijn gedrag de laatste tijd geworden was... je kon niet meer met gerust gevoel de weide op...
Afbeelding
Op het filmpje zie je dat hij eerst wat onzeker is, omdat ze net hooi zijn komen persen en inbinden in plastiek balen...dit de weide naast hem, dus HELP het gras is weg + daar staan grote rechhoekige plastiek dingen?!! Maar eens ik zelf naar de creepy zijde ging, werd hij meteen terug De Meneer. Alles afsnuffelen, net een hond en dan weer gaan profiteren en in mijn ruimte willen komen. Nadat hij weer even onozel deed, laat ik hem de afstand bewaren.


CASTRATIE

Rond half 4 was de veearts er...eerst alles klaarzetten en checken
- Eerste spuitje, was hij al na enkele minuten suf van en moest ik hem naar de plaats van vallen meesleuren.
- Dan 2e spuitje met infuus, waarna we hem zo goed mogelijk tegen de grond lieten gaan.
- Voeten/benen vastbinnen, bovenachterbeen naar buik toe en de andere 3 samen.
- Alles grondig ontsmetten en de balletjes zoeken...ene was even onvindbaar, is iets kleiner, dus dat was even "wroeten".
- Veearts maakt enkele insnedes in de balzak en haalt de nuts eruit.
- Dan moest ik ook mijn handen ontsmetten en helpen met het toeklemmen van de zaadleiders.
- Na toeklemmen, 2cm zakken en opnieuw klemmen, op vorige plaats werd dan met naald en draad toegebonden...zo voor beide apart.
- Alles na onstmetten en infuus en touwen verwijderen.
- Rustig laten wakker worden....probeerde te staan rond half 5
- Ik heb hem ondersteund...omdat hij nogal wankel bleef en steeds scheef viel...en om wondes of in de omheining vallen tegen te gaan...bleef hij wijselijk bij mij staan en leunde met zijn hoofd in men handen. Zo hebben we tot 6u gestaan, dan wat proberen stappen en dat ging beter en beter...

Eten mag nog niet, pas morgenvroeg.
Hij is nog wat suf, maar stelt het goed, normaal geen val-gevaar meer.

Hopelijk kalmeren zijn hormonen weer wat...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
...en het bewijs is er ;)

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 25-05-2011 21:20

Ja, hengsten, als ze het weten! Sommige doen niets en andere, manman.
Hopelijk kalmeert hij idd nu een beetje.

Tinne
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 196
Lid geworden op: 28-11-2010 10:02

Bericht door Tinne » 25-05-2011 21:24

Haha ieuw :)
Ja als hij nu al lastig begon te doen is het waarschijnlijk de beste keuze geweest om hem te laten castreren.. Als ze nog wat ouder worden en mogen dekken verergerd het alleen maar he.
En ookal als je niet van plan bent om verder te fokken, is het al die extra miserie niet waard he.. Altijd aparte weiden, last als je ergens komt, als hij met een vreemd paard op de trailer komt...
Hoewel dit bij ons met Arany heel goed meevalt, heeft eigelijk heel goede manieren :)

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 25-05-2011 21:32

Ja, ik heb ook al hengstjes gehad die redelijk flink bleven...maar deze had van bij het begin al redelijk wat pit in zich...en nu die hormonen erbij was het niet meer houdbaar...tenzij voor een trainer, maar zover zijn we nog niet en ik had geen zin om dingen te forseren.

Je moest gewoon altijd op je hoede zijn de laatste tijd en dit was ervoren niet. Op zich is het een aangenaam paardje, heb er tervoren al veel fijn werk mee gedaan...dus hopelijk kunnen we dat na dit weer hervatten!

Dan kan hij idd ook de weide op met de 3merries hier en zal ik een pak geruster zijn ivm mogelijk uitbreken. + als ruin, kunnen die merries erbij hem op tijd een lesje leren 8)

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 27-05-2011 10:32

Wat een leuk verslagje :shock: . Hahaha, zal ik maar niet aan mijn vriend laten zien!
Goede beslissing, maar dat wist je al.
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 27-05-2011 19:41

Moet je nu wat horen....

frustraties allom :evil: een godverdomse pipo heeft (zonder verwittigen en het staat hier allemaal in de achtertuin: hooi en paarden,...) onze balen hooi komen verplaatsen.

Op zich, heel vriendelijk, was het niet....
Dat hij een draad stuk gereden heeft... elektriciteit stond op, dus heeft 3u verloren gegaan + paarden onbeschermd + poorten niet gesloten,...

+ dat hij mijn 3 merries bij de net gecastreerde Sanjo gezet heeft ...was dat schrikken als ik op de weide kwam...vloeken en maken dat die uit elkaar waren...

Eens aanbellen vond hij te ambetant zeker!

Moest net nog iets bij de veearts gaan halen en die reageerde ook meteen van "da kan toch echt niet eh!".
Alles zag er goed uit bij Sanjo...maar nu staat alles gezwollen.
En wat het gevolg is voor de merries is nog te raden....

Normaal laten ze hun niet dekken als ze niet hengstig zijn. Goldy was vorige week hengstig...de andere 2 dat kan je niet zien.
K ben er echt van slag van :( Meteen die zijn baas gebeld, weet (nog) niet wie het was....GEVOLGEN ???

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 27-05-2011 20:17

Pfff, vreselijk zeg! Denken die nu nie na?? Voor hetzelfde geld had het bij Sanjo ook misgelopen klinisch gezien. En nu maar te hopen dat je merries niet vol zitten hé! Dorie toch!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 27-05-2011 22:28

Die is al serieus gegroeid. Lekker zo alles vastleggen op foto :wink: . Is al een serieuze kerel. Je hebt vast de juiste beslissing genomen! Die pipo heeft heeft niet de juiste beslissing genomen!! Nu maar (bang) afwachten en hopen op het beste!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 28-05-2011 20:22

Vreselijk dat ze van alles met je weide doen zonder verwittigd te worden. Zo zat bij ons een buurman gewoon zijn onkruid bij de paarden te gooien, vreselijk vond ik dat! Heb het gelijk voor zijn neus terug gegooid. Maar dat is niet vergeleken wat er bij jou gebeurd is!
Ik hoop van harte dat Sanjo zijn hechtingen alsnog goed genezen dat hij met de merries niets heeft kunnen doen!
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

Tinne
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 196
Lid geworden op: 28-11-2010 10:02

Bericht door Tinne » 29-05-2011 15:19

Oei, ja er zijn echt mensen die duidelijk ni nadenken he...

Ja hopelijk zijn je merries niet drachtig, maar die kans is wel redelijk klein.
Onze merries zijn dit jaar pas van de 2e keer vol geraakt, terwijl ze gescant werden voor een optimale hengstigheid en Arany getest is en zeer vruchtbaar bleek te zijn. Cheyenne is 5 dagen na elkaar, 2 keer per dag natuurlijk gedekt en Broker is kunstmatig geïnsemineerd . En zij waren dus pas bij de 2e ronde zwanger..
Je moet dus wel heel veel pech hebben als er eentje vol blijkt te zijn :)

Plaats reactie