Sanjo als ruin

Voor al die leuke fotos!
Plaats reactie
Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Sanjo als ruin

Bericht door Gwen » 22-06-2011 19:58

Onze Sanjo (2jaar) is nu bijna een maand officieel ruin :P

En gelukkig weet hij zich ook zo te gedragen. Maar tis niet zo erg dat hij niet meer weet wat macho-zijn is...de fierheid heeft hij (gelukkig) nog.
Maar
- hij heeft geen (verkeerd) oog meer voor de merries
- hij vertoont geen enkel bijtgedrag meer
- hij is niet meer dominant naar mij toe
- geen slaan, sjotten, steigeren meer
- hij kan weer flink meestappen aan het halstertouw
OEF...dat moesten we terughebben en dat is voorlopig gelukt!

Hij kan nu ook met de andere 3 merries op de weide en dit gaat goed. Enkel mijn andere Quarter zit er al eens achter en doet dat nog meer als ik in de buurt ben...jaloers?!

Binnenkort hervatten we het grondwerk, wat werk in de roundpenn + mijn vader gaat hem opleren in de koets.
Onze oude merrie heeft dat jaren goed gedaan en is bomproef, ze heeft zichzelf al meerder keren bewezen als lespaardje...dus hopelijk kan ze deze meneer ook de baas.
Het is niet de bedoeling om van Sanjo een koetspaard te maken (andere spieren enzo) maar vooral om hem al eens aan het werk te zetten + verkeersmak maken...alvorens hij volgend jaar zadelmak wordt.

Ik hou jullie op de hoogte!

Hier nog wat foto's...nog met een stoflaag op hem...eerste keren op het gras dit jaar...nu, 2 weken verder, zie je alweer verandering...nieuwe foto's volgen later.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bartje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 341
Lid geworden op: 28-12-2010 22:58

Bericht door Bartje » 22-06-2011 20:05

Geen mis paard mooie bespiering
if you dont stand for something , you will fall for everything

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 22-06-2011 21:10

Hij ziet er zo te zien vredig uit en hij is ook al goed gebouwd voor nen 2 jarige.
Heeft hij geen last meer van de wonde van de castratie?
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 22-06-2011 21:31

hij is idd mooi gebouwd voor een 2-jarige! Hij ziet er goed en gelukkig uit!

Gast

Bericht door Gast » 23-06-2011 09:07

Mooi paardje, heeft een toffe aftekening.

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 23-06-2011 09:16

Dat is allemaal heel goed nieuws! Zo hoort het te zijn met je paardje, blij dat hij nu geen hengst meer zeker?

Voor de koets leren is een goed idee, zo leren ze al heel veel, alleen opletten dat hij niet helemaal op zijn voorhand leert lopen. Wat veel koetspaarden toch doen en dat is toch meteen moeilijker om af te leren.
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 23-06-2011 20:00

Ik ben idd blij dat hij geen hengst meer is...in de beginperiode was hij super om mee te werken...maar deze lente kwamen de hormonen vel de baas spelen en ik kon niet meer aanvangen...nu heb ik hem gelukkig terug! :wink:

Het hangt er ook wel vanaf van je kennis ivm het mennen. Mijn vader zit al meer dan 20 jaar in de mensport, dus ik vertrouw op zijn kennis. Ik heb nog met onze vorige Haflinger gereden (koets+zadel) en daar was geen probleem mee ivm voorhand geven enzo. Dus het zit hem toch in de techniek + we gaan niet overdrijven.
Er is ook veel verschil in mondgevoel en welk bit + sterkte v/d teugels, ben onlangs nog naar de cursus mennen gaan kijken en toch weer één en ander geleerd. (kennis van me volgt er het A en B-brevet van)

En het is samen met onze merrie van 27jaar, dus vele kilometers worden er niet gedaan. Ik ben wel benieuwd hoe hij die eerste keren gaat opnemen. Ik heb al vroeger eens begeleid om koetspaardje op te leren, niet gemakkelijk toch.

Hij heeft eigenlijk nooit iets geweten van de operatie...liep de volgende dag alweer vrolijk rond te huppelen alsof er niets gebeurd was.
Het bijten en slaan was al na een week over. De andere dingen waren gewoontes en ook snel afgeleerd, hij moest terug even leren omgaan met mij...zo van "die gaat me nu niet wegjagen, hoe komt dat?" "oei, die wil gewoon een schouderklopje geven, ah is het dat maar..." hij moest echt terug wennen aan het feit dat hij niet de neiging had om de dominante te spelen.

En ik ben ook tevreden over zijn bouw, mooi beestje (alleen had ik graag een andere kleur, achja) Hij gaat erg naar de moeder van type. (welke ook jaren bij ons gestaan heeft en ik bereden heb) Ik schat dat hij iets meer dan 1m50 zal worden...En das ruim genoeg voor mij.

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 24-06-2011 10:42

Ik weet ook dat een ook een koetspaard zijn achterhand hoort te gebruiken. Maar als je de typische koetspaarden ziet, die zijn toch echt gebouwd met een stevige voorhand om de hele boel te kunnen trekken.
Ik veronderstel wel dat jullie er geen kar met 6 mensen achter gaan hangen uiteraard. En als je pa zoveel ervaring heeft, kan dat Sanjo alleen maar te goede komen!
Mijn vader leerde zo zijn jonge paarden ook altijd op, eerst voor de koets. Hij wou dat ook met Jack doen maar ik heb resoluut neen gezegd, juist om het "voorhand" probleem te vermijden (en omdat hij mijn paardje was :wink: ).

Veel koetspaarden, als ze dan eenmaal onder het zadel gaan, daar rij je zo mee weg.
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 25-06-2011 10:37

Fijn dat hij zo veranderd is. Hij ziet er goed uit!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Plaats reactie