Rijbewijs geslaagd!

Voor al je verhalen of vragen over alles wat niet met paarden te maken heeft.
Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Rijbewijs geslaagd!

Bericht door Lesley » 01-12-2011 21:34

Me is happy :D

Vorige week vrijdag ging ik voor de eerste keer examen doen. Heel vriendelijke examinator, parcours viel ook nog wel mee maar heel veel in de stad. Ik vond van mezelf dat ik goed gereden had. De examinator was het echter oneens: vooral mijn voorrang van rechts, spiegelkijken en snelheid waren onvoldoende. Gebuisd dus. Voor de rest volgens hem keigoed gereden: als ik voorrang van rechts in orde bracht, moest ik erdoor zijn

Ons mama stelde dan voor om de 9e maart terug te gaan. Ik stemde niet zo gelukkig in, want dat is nog drie maand en ik weet van mezelf dat ik me dan enorm zou opstressen omdat er zoveel tijd tussenzat. Dus heb ik gezegd dat ik dagelijks ging controleren of er geen plaatsje vrijkwam binnen de week en dat heb ik ook gedaan. Ik had geluk: dinsdag keek ik en vandaag, donderdag, was er een plaatsje vrij! Natuurlijk direct geboekt.

Gisteren dan nog eens gaan oefenen met ons mama en het ging werkelijk fantastisch! Heel veel op voorrang van rechts gaan oefenen in Heist o/d Berg, en de snelheid enzo. Op een verlaten weg waar je sneller mocht ook nog eens het terugschakelen geoefend en dat ging ook goed. Zelfs parkeren was abnormaal: van de eerste keer gewoon perfect geparkeerd! Ik was echt verrast van mezelf!

Vandaag dus redelijk zelfverzekerd naar Kontich vertrokken. Ik had echter malchance: moederlief had eventuele file in Lier niet meegerekend waardoor het nog een hele klus was om op tijd te komen. En dat voor iemand die graag rustig rijdt. Ons ma heeft daar geen problemen mee, maar voor mij zijn zo'n situaties stresserend dus ik natuurlijk bomvol stress.
Alle, examinator aangekomen, moest aangeven hoe ik mijn bandenslijtage controleer en de gebruikelijke dingen (lichten, pinkers, ruitenwissers enzo). Vertrokken. Paar blunders begaan... Voorbeeld: ik had lichten aangezet, door de stress denk ik even dat ze niet aanstaan waardoor ik ga draaien aan de knop ervan en ze dus afzet. Gelukkig dat ik het meteen doorhad! En zo nog wel een paar onnozele dingen begaan.
Ik vond echt van mezelf al dat ik slecht gereden had en ons mama was het met me eens. Dus terug aan het examencentrum aangekomen al na 20 minuutjes ongeveer. Had moeten parkeren maar nog niet keren. Ik wist gewoon dat ik gebuisd was...
Die zegt tegen mij dat hij twee opmerkingen heeft: mijn handrem niet opgetrokken bij parkeren en hem in vitesse zetten ipv libre (wat een onterechte opmerking was want ik laat mijn wagen noooooooit in libre staan! Handrem was wel terecht) en dat ik bij het links afslaan mijn spiegels onvoldoende controleer. Ook een terechte opmerking.
Hij eindigde met "da's één voorbehoud en één onvoldoende dus je bent geslaagd". Ik was echt verrast, had het nooit verwacht.

Ik ben echt superblij dat ik nu mijn rijbewijs heb :D Aanvraag is al binnengebracht, maandag heb ik het in handen!

Bartje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 341
Lid geworden op: 28-12-2010 22:58

Bericht door Bartje » 01-12-2011 21:49

proficiat hoor meid , maar da van in libre zetten zoals jij zegt noemt mij eens ene persoon die zijn wagen in vitesse laat staan als em geparkeerd is , ken er maar weinige die het doen en vind het enkel handig als je op een bergop sta :p
if you dont stand for something , you will fall for everything

Gast

Bericht door Gast » 02-12-2011 09:52

Wie zet er zijne auto nu in vitesse als em geparkeerd staat? :?
Ik laat em alleen in eerste staan (of in achteruit, da hangt ervanaf hoe da ik sta) op een helling die wat stijler is.
Rare kerel :P

Dikke proficiat!

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 02-12-2011 20:44

dikke proficiatç!!!!!!!!!!!!!!

Bartje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 341
Lid geworden op: 28-12-2010 22:58

Bericht door Bartje » 03-12-2011 10:41

@ caro das nie van raar , op die rijscholen leren ze u dingen die totaal overbodig zijn :P zoals in 2e rijden om 30 te halen dat is volgens hun economischer euh lol , in 2e verbruikte juist veel meer omda je meer toeren maakt , dus wa doen ik alsk 30 moet rijden meteen van mijn eerste naar 3e schakelen lagere toeren en minder uitstoot en wa toont de kilometriek 30 :P
if you dont stand for something , you will fall for everything

Gast

Bericht door Gast » 03-12-2011 13:50

Ik rij toch ook meestal in 2de. 3de is voor mijn auto toch net te laag op den toerenteller.
Dat hangt ook wat van auto tot auto af hoor. Merk dat verschil heel goed tussen die van mij en die van Nico.

Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Bericht door Lesley » 03-12-2011 19:00

In eerste is ook in vitesse hé ;) Ik laat mijn auto nooit in libre staan, heb er zo al genoeg zien wegbollen... 30 doe ik ook in 2de, maarja, moest nog volgens de regels rijden hé ;)

Iedereen bedankt :D

Gast

Bericht door Gast » 03-12-2011 19:05

Ik heb het ook bij de rijschool geleerd altijd in neutral te zetten.
Maar als ik op de oprit sta, dan zet ik die altijd in 1ste.
En van dat toerental was bij mij toch anders, ik mocht niet in 2e blijven als ik al boven de 2500 touren zat, en dat was vaak al vanaf 26km/h.

Bij mijn koekendoos kan ik zelfs geen 25 rijden in 2e want dan reclameert dieje al gelijk zot. Is wel maar een 1100, maar mijn moeder haar auto kan gerust zonder enig geluid 30 rijden in 2e vitesse, maar das een 1200 ;)

Bartje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 341
Lid geworden op: 28-12-2010 22:58

Bericht door Bartje » 03-12-2011 19:16

ja nu je uw vast hebt moogde die regelkes beginnen vergeten :P rules are ment to be broken lol
if you dont stand for something , you will fall for everything

Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Bericht door Lesley » 03-12-2011 19:34

Toerental zou ik dus begot niet weten. Ons oudje heeft dat nog geeneens... Voortgaan op het lawaai dus (in mijn geval 30 nog in tweede, maar alsk daarboven zit meteen naar derde). Wel geen idee wat dat van ons is, ben daar een echte vrouw in, ken der niks van :D

Haha ja, I've changed one already ;)

Plaats reactie