Groot dilemma!

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Groot dilemma!

Bericht door Pindanootje » 18-07-2009 11:17

Ik zit met iets geheel onverwachts.

Een maand geleden ben ik naar het tinkerveulentje gaan kijken besloot toen om het te nemen. Het zou de laatste aanwinst zijn en dan ben ik helemaal compleet.

Ok, ik kijk normaal ook niet meer naar paardjes die te koop staan. Maar eergisteren om een of andere reden voelde ik een drang om te kijken en ook 1 bepaalde advertentie te openen. Ik weet niet waarom het zo voelde, maar enkel die advertentie sprong in het oog, al oogde ze niet eens interessant.

Wat er toen gebeurde, was liefde op het eerste gezicht. Een foto van een lelijk paard, maar jezus wat een aantrekkingskracht bracht ie bij mij te weeg! Ik heb een kwartier naar de advertentie zitten staren en de hele tijd 'wel mailen of niet mailen'. Uiteindelijk dacht ik 'een mailtje voor wat meer informatie kan geen kwaad'. Dus mailde ik.

Goed, ik kreeg antwoord en de mensen waren blij dat ik zoveel vragen stelde. Dat was voor hen al een pluspunt. Ik heb toen een mail terug gestuurd dat ik eigenlijk helemaal niet op zoek ben aangezien ik dat tinkertje 'besteld' heb. Maar ook de uitleg van de onverklaarbare aantrekkingskracht.

Ok, ik moest toch eens gaan kijken of het in het echt OOK zo wel is. Want ja, een foto zegt niet alles, al zuigt het paard je helemaal op.

Ik ben net terug en tot over mijn oren verliefd...
Hij is zo lief, kalm en eigenlijk best wel mooi. Het is een Quartermodel. Volgens mij zit er veel Quarterbloed in, al heeft ie geen papieren.
Het ding wat bij deze wel is en bij de tinker niet, is wederzijdse interesse. Deze jongen toonde veel interesse in mij ook. Er was een wisselwerking en allemaal zo wederzijds precies.
Hij spreekt me zelfs ZO aan, dat ik zijn vermoedelijke zomerexceem zelfs door de vingers zie... En dat zegt véél, want ik heb altijd gezegd dat ik geen paard met exceem wil... Al is hij niet tot op de huid geschuurd.

Er is zo een grote klik, die voelde ik zelfs niet bij Tibor (al ben ik helemaal gek op Tibor he).

Het nadeel (buiten de vermoedelijke zomerexceem): hij is onbeleerd en al 8 jaar. Je kan er al wel op zitten en mijn testjes met wijken voor druk waren wel redelijk positief (een ruwe diamant die nog gepolijst moet worden).

De tinker was alles wat ik wenste qua uiterlijk. Ras, veel behang, veel zwart met wat wit, veulen... Zo zag mijn lijstje eruit toen ik op zoek ging.
Maar zo een grote klik was er niet. Al vond ik hem uiteraard wel leuk, anders zou ik dat toen niet beslist hebben.
Daar tegenover staat nu een 8-jarige appaloosa D maat met zo goed als zeker zomerexceem, die 8 jaar lang al op een weiland staat, niets of niet veel mee gedaan en een staart die in 1 grote klit zit. Maar wel een waarbij er zo een magie is dat ik zelfs een grote factor helemaal niet meer belangerijk vind.

Ik heb nog niets ondertekend voor het tinkertje, dus ik kan er op zich nog vanaf stappen al vind ik dat wel lastig tegenover die mensen natuurlijk.
Ik kan ze beide hebben voor dezelfde prijs. Maar ik moet wel kiezen uiteraard.
Een tinkerveulen met papieren en sterhengst als vader en compleet het uiterlijk wat ik zocht?
Of een 8-jarige onbeleerde appaloosa met korte manen en hier en daar wat geschuur. Maar wel met een enorme klik... En eigenlijk vind ik hem wel mooi. Echt onbeschrijfelijk wat dit dier bij me te weeg brengt. Bizar, echt waar! Heel mijn planning staat opeens overhoop.
Naar het onbeleerd zijn op zich moet ik niet persé kijken, want met een veulen heb je ook nog veel (meer) werk.

Wat zijn jullie ervaringen met zoiets? Of wat zouden jullie doen in deze situatie? Ik ben echt compleet in de war... Al zegt mijn hart toch wel een bepaalde richting...

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 18-07-2009 12:39

Hangt er ook een beetje vanaf wat je wil. Als je een veulen koopt weet je natuurlijk dat je er niet meteen mee zal kunnen rijden. Een ouder paard kan je laten beleren en die kan je dan wel rijden. Ik weet niet hoe het op dat vlak zit bij jou?

Nu een persoonlijke kijk van mij :

Geen van beiden rassen vallen in de smaak bij mij. Dus ik ga verder aan de hand van jou uitleg. Appaloosa met Quarterbloed trekt mij meer aan omdat dit meer geschikt is voor de western dan een Tinker.
Hoe die eruit ziet maakt niet uit, als je maar een goed paardje hebt.
Zomerecxeem is een big NO NO voor mij. Ik zou nooit een paard kopen waarvan ik weet dat die het heeft. Als ik nu een veulen koop en het blijkt later dat die het heeft ja dan is het zo, dan doe ik die niet meer weg.

Maar langs de andere kant als het niet in extreme vormen is en je kan het in toom houden met een speciaal deken ofzo en jij wil er al die zorgen voor doen, waarom niet dan...

Verder als je een veulen koopt, je weet nooit hoe die gaat worden.
Daarmee bedoel ik hoe groot, karakter, bouw, ...
Een volwassen paard : what you see is what you get!

Voor mij zou het dus de Appaloosa worden. Van de info die ik nu heb.
Weet je ik zou zeggen, weeg de argumenten eens tegen mekaar af maar volg ook je gevoel. Je moet doen wat voor jou het beste aanvoelt.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 18-07-2009 18:30

Wel, het is zo dat ik een veulen zocht. Omdat ik dan dezelfde weg kon afleggen zoals ik met Tibor heb gedaan. Maar aan de andere kant is het inderdaad wel weer minstens 3 jaar. En bij dat veulen heb ik nu niet veel kunnen zien van karakter. Zolang ze bij de moeder staan hebben ze niet veel oog voor jou he.

Aan de andere kant heb ik met deze wel een enorme klik en deze is volgroei en inderdaad: what you see is what you get. And i liked it 8)
Hier kan ik ook sneller aan beginnen, al wil ik hem wel eerst goed aan mij laten wennen. Als alles vlot verloopt.
Maar dit paard staat al wel 8 jaar op een weide zonder enige verzorging. Heeft wat opknapwerk nodig en zal niet veel verkeer gewend zijn.

Nu of het een Quarter IS weet ik niet. Hij heeft er alleen wel wat van weg vind ik. Stevige kaken, sterke achterhand en gespierd,...

Mijn doel?
Recreatie. Gewoon buiten gaan rijden. Plezier,...
Deze zou ik wel western laten opleiden. Zet hem in westernoutfit en hij ziet er volgens mij fantastisch uit!

Zomerexceem is/was voor mij ook een NO GO. Maar het is echt bizar hoe dat me bij dit beestje echt geen **** kan schelen.
Het is trouwens ook niet zeker of het exceem is. Het zou best een overgevoeligheid aan dazen kunnen zijn of teveel aan eiwitten. Maar ik ga er geen doekjes om winden en denk gewoon het ergste. Een deken kan al veel doen, maar ik ga eerst uitzoeken wat het precies is.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 18-07-2009 22:51

Ik zou ook voor de appaloosa gaan. Niet omdat het een appaloosa is, maar gewoon omdat ik denk dat je daar wel idd meer aan hebt. Je kan er nu al direct mee beginnen rijden/trainen en als die klik er al zo hard is, waarom zou je dan een ander paard nemen.
En idd zomerexceem is niet echt een goede zaak, maar het is te behandelen/verzachten. Tegenwoordig staat het onderzoek al zover naar zomerexceem dat er binnen een jaar of 2 er zeker een goed medicijn voor is. Las net dat ze het zuur van de insecten die de jeuk veroorzaakt hebben kunnen verzamelen en dat ze nu bezig zijn met een tegengif.
En intussentijd zijn er al meerdere zalfjes en dekens die je kan gebruiken om het te verzachten.

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 19-07-2009 11:27

Positief nieuws! Ik had gevraagd of ik hem een weekje op proef mocht zodat ik hem ook door mijn eigen dierenarts kon laten keuren.

En ik heb net mail gehad dat ze dat een goede deal vinden!

Dus waarschijnlijk staat de jongen hier volgende week! Eerst mijn weideomheining hier en daar verbeteren, want mijn kleine jongens zijn ontsnapt :roll:

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 19-07-2009 20:45

Pindanootje schreef:Positief nieuws! Ik had gevraagd of ik hem een weekje op proef mocht zodat ik hem ook door mijn eigen dierenarts kon laten keuren.

En ik heb net mail gehad dat ze dat een goede deal vinden!

Dus waarschijnlijk staat de jongen hier volgende week! Eerst mijn weideomheining hier en daar verbeteren, want mijn kleine jongens zijn ontsnapt :roll:
Hihi, het gras was weer groener aan de andere kant van den draad hé

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 20-07-2009 00:21

DAs bij osn ook altijd zo!!!

Persoonlijk zou ik ook die apaloos nemen terwijl ik een tinker mooier vind.
Maar heb ook een pony met exeem en ben nu een neiuw zalfje aan het testen als het goed helpt laat ik het jou ook weten.
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 20-07-2009 11:58

ohanner schreef:
Pindanootje schreef:Positief nieuws! Ik had gevraagd of ik hem een weekje op proef mocht zodat ik hem ook door mijn eigen dierenarts kon laten keuren.

En ik heb net mail gehad dat ze dat een goede deal vinden!

Dus waarschijnlijk staat de jongen hier volgende week! Eerst mijn weideomheining hier en daar verbeteren, want mijn kleine jongens zijn ontsnapt :roll:
Hihi, het gras was weer groener aan de andere kant van den draad hé
Niet alleen het gras... De merries van de buren ook...

Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 22-07-2009 13:25

Allright! Ik heb een voorgevoel dat je voor de appaloosa gaat gaan? :D Ik zou ook meer de neiging hebben om die te nemen omdat je het gevoel hebt dat je hem 'red' en hem gaat laten proeven van het echte leven! :D En als die klik er is... Waarom niet?
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 22-07-2009 18:44

Lynn schreef:Allright! Ik heb een voorgevoel dat je voor de appaloosa gaat gaan? :D Ik zou ook meer de neiging hebben om die te nemen omdat je het gevoel hebt dat je hem 'red' en hem gaat laten proeven van het echte leven! :D En als die klik er is... Waarom niet?
Indien mijn dierenarts hem groen licht geeft en na die week ik hem nog steeds tof vind, dan ga ik voor hem gaan :D

Het veulen heb ik al zowiso afgezegd omdat het volgens mij toch niet het ideale paardje is als ik zo voor een ander kan vallen.

Ik ben al super zenuwachtig en hoop dat hij geaccepteerd wordt door de rest!

Plaats reactie