onderleggers ook belangrijk

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
Plaats reactie
ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

onderleggers ook belangrijk

Bericht door ohanner » 27-05-2009 22:24

Hey, was net weer even een paardenmagazine aan het lezen en vond dit toch weer even interessant om hier neer te typen.
Het gaat over zadeldekens, ze zijn even belangrijk als een goed passend zadel. Een goed passend zadel kan best ook slecht gaan liggen door gebruik van een slechte onderlegger of kan pijn veroorzaken.
Hier even kort de 10tips voor een goede onderlegger:
*goed gevulde zadels(zoals dressuurzadels) hebben maar een dunne onderlegger nodig
*niet gevulde zadels( zoals westernzadels) hebben een dikkere onderlaag nodig
*de onderlegger moet over het totale oppervlakte even dik zijn
*kunststofonderleggers zoals neopreen pads of gelpads zijn ongeschikt omdat ze als "dampblokkade" fungeren
*Inlays mogen in het bereik van de wervelkolom niet recht gesneden zijn, omdat ze anders zijwaarts op de schoft drukken
*elke onderlaag zou anatomisch gesneden moeten zijn
*de onderlaag zou ongeveer 4 tot 5 cm onder het zadel moeten uitsteken
*zorg ervoor dat de onderlaag bij het opzadelen niet verschuift
*geschikte materialen zijn: katoen,schapenvacht, vilt(liefst haarvilt) en kodel(soort polyester)
* elke onderlaag moet op regelmatige basis gereinigd worden, omdat vuil de rug irriteert.

tips van enkele topruiters en algemene tips:
ondanks een westernzadel onderlegd is met schapenvacht of kunstvacht, wordt de druk van de ruiter niet voldoende opgenomen. Een navajo deken in combinatie met een schapenvacht is dan wel voldoende. Of een verhuisdeken enkel malen gevouwen is ideaal voor trekruiters. Je kan telkens een propere kant op je paard leggen(nadeel: droogt niet snel).
Ideaal zijn de pads uit kodel(een soort polyester). Zorgt voor een goede warmteafvloeing, eventueel kan je hierover nog een navajo deken leggen. Je kan deze pads ook vinden met inlays.
Pads met een schoftuitsnijding verdelen de druk alleen maar meer naar achter toe.
Gevouwen dekens, zie dat deze altijd rimpelloos gevouwen zijn!!

Voila, ik vond het in ieder geval interessant. Ik hoop jullie ook!

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 30-05-2009 20:56

is wel leuk om te weten!!
@ Ohanner is een vraagje kan je met een dresuuronderlegger ook een veelzeidigheidszadel leggen ofniet
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 30-05-2009 23:01

newy schreef:is wel leuk om te weten!!
@ Ohanner is een vraagje kan je met een dresuuronderlegger ook een veelzeidigheidszadel leggen ofniet
Bedoel jij een echte dressuurondelegger, die zo wat langer naar beneden komt? In ieder geval in principe wel. Want het heeft voornamelijk te maken met de dikte van het deken en dressuur of gewone onderleggers zijn eigenlijk hetzelfde, alleen de vorm is anders. Zolang het deken groot genoeg is en dus het hele zadel er op ligt is het ok.

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 01-06-2009 22:00

Leuk om weten! Ik wist het grote deel er al van!
Ik vind persoonlijk dat een goed passend zadel ook kan gebruik worden met een blanket. Dus er hoeft niet steeds een "dik" deken met wol ofzo onder liggen in mijn ogen. Ik vind blankets persoonlijk zeer handig voor in de zomer. Is een pak minder warm dan met al die wol.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 01-06-2009 22:52

Bedankt...

Kan er mischien ook een topic of een opsomming van dekens gebeuren?
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 02-06-2009 12:45

er is zo'n heel verslag gemaakt over westernpads, natuur producten zoals wol, vilt, (nog iets) kwamen er als beste uit.

Die dure pads van prof.ch. (airrides zeker?) zijn ook niet altijd even goed. Bij langere tochten stapelen die luchtbelletje zich op en vormen da harde stukken, waardoor er ook drukplekken kunnen ontstaan.

Ik heb een mattes pad besteld, echte lamswol. Absorbeert het vocht het beste en blijft niet nat zoals een fleece pad. Ook is het enorm goed drukverdelend en stimuleert de bloedsomloop.

Enkel een blanket vind ik persoonlijk te weinig, dat vangt volgens mij de schokken niet voldoende op, maar als je een goed passend zadel hebt, en een goede zit, en niet te zwaar, zou zoiets nog net moeten kunnen.

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 02-06-2009 18:01

Ik bedoelde eigenlijk van zweetdekens, staldekes?
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 02-06-2009 23:18

newy schreef:Ik bedoelde eigenlijk van zweetdekens, staldekes?
Bwa ik zou alle dekens wel handig vinden :lol:
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 03-06-2009 22:54

Ik ook :lol:
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 04-06-2009 00:06

Daar ken ik nu niet zo veel van omdat ik ze ook niet gebruik. Vind dit niet nodig. Het enigste wat al wel eens handig is, is een vliegendeken voor op de wei of zo 1 voor het rijden( handig in het bos in de zomer)

Plaats reactie