mini paardjes

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
Plaats reactie
Jeske
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 224
Lid geworden op: 23-03-2009 19:18

mini paardjes

Bericht door Jeske » 03-05-2009 19:01

We hebben een vraagje. Filip en ik hebben bij ons thuis en heel grote tuin die we maar voor de helft gebruiken. Nu waren we eerst op zoek naar een zitmaaier, tot we hier in de buurt een mini paardje zagen staan. We dachten nadien: als we alles afzetten en een stal installeren vanachter in de tuin, kunnen we daar ook een paardje opzetten. (iets kleins). Nu het zou de ruimte hebben van 70 meter op 20 meter. Weet iemand of we er dan best een of twee van die mini paardjes erop kunnen zetten. En de belangrijkste vraag van allemaal ; kunnen daar later de kindjes op leren rijden of zijn die paardjes daar niet voor gemaakt?
Een paard is de weerspiegeling van je ziel.

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 04-05-2009 00:35

Minipaardjes hebben niet veel ruimte en gras nodig, dus ik denk dat je ze er zeker op kan zetten! Natuurlijk moeten ze wel hun benen kunnen strekken. Ik zou een stalletje zetten en een klein paddockje (kijk mijn topic bij click over de nieuwe aanwinst) waar je hen bvb 's nachts in zet en overdag op het gras.

Om kleine kindjes op te leren rijden zijn ze over het algemeen niet geschikt. Het hangt er wel een beetje vanaf hoe groot je minipaardje is en van zijn bouw. En uiteraard hou groot/oud/zwaar de kinderen zijn. Maar je kan er beter niet vanuit gaan dat ze er lang op gaan blijven rijden.

Er is ook een groot verschil tussen een miniatuurpaard en een minishetlander. Shetlanders zijn veel steviger gebouwd terwijl minipaardjes eerder een paardenmodel zijn maar dan in het mini.
Beide zijn wel erg leuk om in te spannen!

Jeske
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 224
Lid geworden op: 23-03-2009 19:18

Bericht door Jeske » 04-05-2009 13:09

We zouden er nog eens heel goed over moeten nadenken. Maar ruimte zullen ze nooit tekort komen. Eventueel zetten we ze op de wei naast ons. eentje van 140 meter op 150 meter. Plaats zat dus.
Het was de bedoeling om zo'n paardje te gebruiken om de latere kindjes gewend te laten raken aan paardjes en om in de vroege kinderjaren er wat op te laten rijden. Natuurlijk als ze te groot of te zwaar zijn, mogen ze er niet meer op. We hebben kennissen dat kweken met mini paardjes die max 90 cm zijn. Misschien zouden we dan toch maar beter opteren voor een minishetlander ofzo. We zullen eerst nog wat nadenken en overleggen met de schoonbroer, aangezien die hier ook nog woont.
Weet er iemand trouwens hoeveel zo'n beestjes tijdens de winter eten? Je kan ze tenslotte niet steeds gras laten eten, we moeten voeding bijgeven niet? En wat is dan het beste eten om bij te geven, zowel in de zomer als in de winter. Ik denk dat ik beter nog is een paar boeken lees voor ik er twee ga halen. :lol:
Een paard is de weerspiegeling van je ziel.

X_X_XingridX_X_X
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 126
Lid geworden op: 01-01-2009 21:50

Bericht door X_X_XingridX_X_X » 04-05-2009 18:11

mini-shetlanders zijn sterker als miniatuur paardjes, als je ze wil gebruiken om de kindjes te laten rijden. maar dan moet je wel soms rekening houden met het shetlander gedrag, ( bijten, eens koppig zijn, ontsnappen) :) en wat ook altijd leuk is, een koetsje voor 2 personen.
daar kunnen de kindjes zich ook altijd mee amuseren als ze wat ouder zijn, en te groot worden om erop te rijden ook voor jullie kan dit leuk zijn:)
in de winter kan je die bieten bijvoeren. wortelen en af en toe oud brood.
mijn shetlanderke krijgt ook nog een recreatiemengeling zonder haver heel het jaar door. ( dit zijn natuurlijk wel hele kleine porties)
grts
beauty, mijn eigen kleine eigenwijze mini shetlander:)<33

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 04-05-2009 22:09

Kleine Maurice staat nog niet op gras en krijgt nu 1 plakje hooi per dag. En dan ligt er de volgende dag nog een heleboel... Hij krijgt nu een handje mengeling bij en een wortel (hij moet nu ook wel aansterken). Dat is meer dan genoeg voor die kleine rakkers. Je merkt dat zelf ook wel hoor wanneer ze genoeg hebben of niet.

Minipaardjes kan je ook voor de koets spannen. Ze zijn daar heel geschikt voor. En niet allé shetlanders bijten ;) Ja, ze kunnen koppig zijn, maar daar leren de kinderen ook weer van.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 17-05-2009 18:13

Hou er rekening mee dat kleine kindjes laten rijden op kleine ronde paardjes niet gezond zou zijn. Hun spieren in hun lies en bekken worden dan veel verder gerokken dan normaal zou zijn, wat nadelige gevolgen kan opleveren voor later (rugproblemen in de lage rug enzovoorts).

Ze kunnen er natuurlijk wel prima mee leren hoe je met paardjes moet omgaan, zelfs als ze niet rijden!

Mag ik ze niet eens komen lenen als grasmachine :p
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Jeske
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 224
Lid geworden op: 23-03-2009 19:18

Bericht door Jeske » 19-05-2009 18:30

Het was de bedoeling om er hier 2 grasmaaiertjes op te zetten. :lol:
Maar spijtig genoeg na lang zagen hebben we ervanaf moeten zien. De grootmoeder die zag het totaal niet zitten. Wat wij erg raar vonden, maar ja. Maar Filip en ik hebben nu al beslist dat we later een huisje zoeken met een super grote hof aan. Dan kan Nilay en die kleintjes bij ons komen staan. Alleen blijft het nu nog even bij dromen.......
Een paard is de weerspiegeling van je ziel.

Plaats reactie