Meningen verschillen

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Meningen verschillen

Bericht door ohanner » 24-04-2009 13:01

Hey,
Ik ben iemand die zeer veel tijdschriften en boeken lees over paarden. Heb dan ook telkens alle maandbladen die er bestaan van paarden thuis liggen.
Naar aanleiding van een paard reportages wou ik jullie mening ook eens horen over het volgende. Het is niet de bedoeling van elkaar hier te gaan afbreken, maar wou gewoon een gezonde discussie op gang zetten.

De meeste hier zijn westernruiters, dus losse teugel, veel op zit en benen werken,...
Nu de dressuurruiter staat gekend als die dat altijd met strakke teugel zijn paard gedwongen naar beneden rijdt en die zogezegd zonder teugels geen balans meer zou hebben.
Als zelfzijnde dressuurruiter moet ik dit in de meeste gevallen beamen. Heel veel dressuurruiters zijn zo.
Nu ik heb dit afgeleerd door eens western te leren rijden, maar kan ook gedaan worden door bijv eens een cursus bitloos rijden of meer.
Nu moet ik uit eigen ervaring zeggen dat ik nu een paard ook echt durf loslaten en ook eens een stevige galop durf doen met doorhangende teugels en verheven zit(bewezen als zeer goed te zijn voor alle paarden om de korsetspieren aan te sterken).
Ook heb ik ondervonden dat ik veel meer gedaan krijg van dressuurpaarden door het al eens durven loslaten en meer ontspannen rijden.
Dus ik zou durven voorstellen: dressuuruiters volg zo eens een paar westernlessen of iets in die trent.
Tegenwoordig de topruiters volgen zelfs zo al eens een cursus. Zij zien dus blijkbaar ook dat dit hen vooruit helpt. Zie maar naar Anky Van Grunsven die is nu vlop western aan het leren rijden en kijk naar crossruiter Marieke Van Velzen, zij durft zelfs een crossparcous afleggen nu zonder zadel en hoofdstel. Ik denk niet dat er veel zijn die haar durven nadoen hoor. Dit schept ook een enorme vertrouwensband met je paard op.
Wat me wel opvalt is dat precies enkel de vrouwen hiervoor openstaan en dat de dressuurmannen hun controlegevoel niet zo durven afgeven.
Enfin, wat denken jullie hiervan?

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 24-04-2009 16:21

Jammer genoeg kan ik niet meedoen in deze discussie.
Het enige is dat ik inderdaad ook steeds het gevoel heb dat die dressuurpaarden constant moeten aangehouden worden en ondersteunt worden en als je ze zou loslaten dat ze lijken uit mekaar te vallen. MAAR dat is dus omdat ik nooit geen klassieke ruiter ben geweest. Ik heb nog geen 1 les klassiek gehad of bijgewoont. Aangezien ik niets maar ook niets van klassiek ken, kan ik niet meedoen hier en mij geen mening kan geven.
Verder vind ik het wel leuk dat jij (en ook andere) ervoor open staan om eens een les western te doen.
Daarin ben ik weer anders, ik sta niet open voor klassieke lessen omdat het me eerlijk gezegd niets maar dan ook niets aanspreekt.
Ook zal ik geen artikel gaan lezen dat over het klassieke gaat, gewoon omdat ik het niet interessant vind.

Schiet me hier nu niet allemaal af he :wink: !
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 24-04-2009 18:39

Oh, ik schiet u hier ook niet voor af hoor. Maar rond kijken en luisteren toont inderdaad wel aan dat de stap western naar dressuur bijna nooit gebeurd omdat deze stap ook veel moeilijker is. Een dressuurruiter zal vlotter een westernruiter worden, maar andersom is het niet zo makkelijk. Ik bedoel daar dus niets slecht mee hé, maar vooral qua houding en idd dat constant contact in de mond is voor de westernruiter niet zo eenvoudig.
Zie je wel dat je mee kan discusseren!

Wesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-01-2009 19:20

Bericht door Wesley » 24-04-2009 23:29

Njah kijk naar dressuur in hogere klasse = stang & trens gwn BAH!

Ze laten het ook niet toe om dit bitloos te proberen

Nu even offtopic kweet niet of je het gelezen hebt maar ik ben geabboneerd op Ros : Sharianne rosendahl (15) startte de witte wonderpony...
Griffindor
klasse : Z2dressuur keuringsprestatie: reserve nederlands kampieon tinkers 2008 1e premie + ster NSvT en kampieoon bestgaand rijpaard NSvt2008

dus euh ... hoogste klasse ?

Ze is een schande voor de dresuursport ... een tinker in de Z2 uitbrengen dat hoort niet volgens de Juryleden .

Pff het dressuurwereldje 1 pot nat
Oh If Only People Knew What A Comfort To A Horse A Light Hand Is ... we Know In A Instant What Is Required Of Us

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 24-04-2009 23:44

Wesley schreef:Njah kijk naar dressuur in hogere klasse = stang & trens gwn BAH!

Ze laten het ook niet toe om dit bitloos te proberen

Nu even offtopic kweet niet of je het gelezen hebt maar ik ben geabboneerd op Ros : Sharianne rosendahl (15) startte de witte wonderpony...
Griffindor
klasse : Z2dressuur keuringsprestatie: reserve nederlands kampieon tinkers 2008 1e premie + ster NSvT en kampieoon bestgaand rijpaard NSvt2008

dus euh ... hoogste klasse ?

Ze is een schande voor de dresuursport ... een tinker in de Z2 uitbrengen dat hoort niet volgens de Juryleden .

Pff het dressuurwereldje 1 pot nat
Zijt maar zeker dat het 1 pot nat is, altijd al geweest, rij het zo graag, maar op die manier met al die wanpraktijken gaat de zin wel gauw over

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 27-04-2009 17:56

Ik rij klassiek, vroeger vooral springen maar sinds een 2-tal jaar heb ik op een veel leukere manier kenisgemaakt met dressuur en nu ligt mijn interesse meer op die weg.
Persoonlijk rij ik regelmatig met losse en doorhangende teugels, zowel in stap, draf als galop en op wandeling is voor mij een los teugeltje voldoende. Vanaf het moment dat ik iet of wat deftig kon lichtrijden en blijven zitten in galop kreeg ik altijd pony's of paarden waarvan ze zeiden "pas op, die is gevoelig in de mond". na een jaar of 2 ging ik naar een andere manège en daar werd ik een tijdlang op een pony gedopt die ze met een liverpoolstang reden. En ik als kleine duts wist dat een stang scherp inwerkt dus ik was echt megavoorzichtig, wat die pony zeer goed aanpakte. Met als gevolg dat ik zo ben blijven rijden, met een beetje een open hand zelfs, alles zo zacht mogelijk.

Mijn huidige oudste merrie Ravi MOET je uiterst zacht rijden in de mond. Een dubbel gebroken aurigan trens is meer dan voldoende, op een enkel gebroken gaat ze denk ik op haar kont zitten als je eraan komt.

Voor mij loopt ze goed dressuur als ik ze vooraan ontspannen op de loodlijn heb lopen en als haar achterhand werkt als motor, zodat ik tijdens het rijden niet eens voel dat er an die teugels een paardenmond zit. Alsof ik met lege handen rij zeg maar, dat je niks vast hebt, hooguit het gewicht van een pluimpje.

Op de manège waar ik tot augustus 2008 zat leerde je ook vanaf het moment dat je je evenwicht kon bewaren dat de zit en de benen eigenlijk belangrijker zijn dan de teugels. Je moest er wel contact houden met de paardenmond, mar de lesgevers legden er enorm veel nadruk op dat de benen en de zit een heel belangrijk onderdeelzijn om je paard goed te kunnen sturen en voorwaarts rijden of laten vertragen. Zowel bij dressuur- als springlessen zitten er regelmatig stukken in dat je de teugels volledig moet loslaten en puur op je benen en zit oefeningen moet rijden.

Western heb ik nog niet zelf gedaan, maar zou het wel willen proberen. Ik heb respect voor elke tak van de paardensport, zolang er op een respectvolle manier met het dier wordt gewerkt.

Qua bitloos: in de dressuur mag het inderdaad nog niet, in het springen kom je het wel al vaker tegen. Op topniveau zie je vaak de hackamore opduiken als alternatief voor een bithoofdstel, maar ook daar ben ik niet echt voorstander van vanwege de harde en uiterst scherpe inwerking op de neus en nek.

En ohja, als ik me niet vergis is er ergens nog een Nederlandse die indertijd ZZ-nationaal reed met haar fjordje... Ik dacht dat ze toen Grand Prix startgerechtigd was, maar ben er niet zeker van. Weet jammer genog de naam niet meer van dat meisje.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 27-04-2009 21:49

Ik weet over welke fjord het hebt,de fjord heet Sjors, maar de eigenares haar naam ben ik effe kwijt.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 28-04-2009 01:17

ohanner schreef:Ik weet over welke fjord het hebt,de fjord heet Sjors, maar de eigenares haar naam ben ik effe kwijt.
Was het eventjes aan het opzoeken op google en kwam er vanzelf weer op uit.

De naam van de fjord is Guusje, het meisje heet Jolanda. Ze zijn ZZ-licht startgerechtigd in Nederland. Hieronder de site voor wie er meer van wil weten: http://www.guusje.cjb.net/

Hierbij dus al een antwoord op je onderwerp over de klassieke dressuur! Niet enkel de gewone "rijpaarden" kunnen het ver schoppen in de klassieke dressuur, ook anderen hebben een pak talenten. En ik vind eerlijk gezegd niet dat ze daarom weggekeken moeten worden, voor die mensen heb ik allen maar pakken meer respect. Ikzelf ben nu met een tuigpaardje bezig om klaar te stomen als rijpaard. Op zich valt dat nog mee omdat de algemene bouw nog goed lijkt op die van een gewoon paard (plaatsing van de hals is wel verticaler) maar wie dat met een koudbloedje zoals een fjord presteert, wel chapeau!
mijn tuigertje is ook mijn trots en je komt ze ook niet teveel tegen op wedstrijden, maar ze heeft super gangen, een koel karakter op wedstrijd dus voor dressuur lijkt ze geschikt, maar haar beste troeven liggen volgens mij toch wel bij het springen.... Je zou ze eens over een naar een sprong moeten zien gaan, da's echt met pakken plezier :)
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 28-04-2009 13:02

Just dat was het het Guus. Sjors trekt er wel niet op maar was wel in dezelfde trent qua namen. Die stonden heel veel op het paardentipsforum en ook heel veel in Bit

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 28-04-2009 17:39

ik rijd zowel western als dresuur als jumping.
En vind dit allemaal heel leuk.
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

Plaats reactie