Buitenbeentje *update*

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Buitenbeentje *update*

Bericht door Pindanootje » 10-03-2009 18:40

Pffff...

Dax is nu een weekje bij ons en hij is super lief, tof, aanhankelijk en we hebben er zelfs al op rond gehobbeld in de wei! NIETS op het beestje aan te merken.

Alleen: hij wordt buitengesloten... Zijn karakter lijkt totààl niet bij dat van Tibor en Pepijn te passen! Dax is altijd onderdrukt geweest door een groot paard. Dat paard moest nog maar kijken en hij ging al lopen. Met als gevolg dat hij nogal onderdanig is. Hij is niet assertief genoeg.
Tibor en Pepijn komen van in het begin goed met elkaar overeen. Ze hebben allebei een nogal directe aanpak tegenover elkaar gehad. 2 dagen goed rangorde bepalen en het was in orde. En dan ging het er wel eens zwaar aan toe, maar zo was ook snel alles opgelost.

Dax echter gaat meteen lopen en wordt niet in de buurt toegelaten. Komt hij binnen de 3 of 4m afstand, wordt hij volledig met oren plat in de nek naar de andere kant van de wei gejaagd.
Het is zo zielig omdat je Dax wel ziet proberen. Hij staat dan op een afstandje te wachten tot hij in de buurt kan komen om zijn aandacht van ons te krijgen.
Ook bij het eten. Het hooi wordt verspreid over 4 hooinetten. Ze kunnen dus altijd eten. Tibor en Pepijn staan dan samen aan een hooinet en Dax wilt erbij, maar wordt bruut weggejaagd door beide. Het erge is dat Dax dan niet ergens anders gaat smullen, maar 5 meter verder blijft staan kijken naar Tibor en Pepijn. Ook als ik aan kom rijden, staat hij een eindje bij ze vandaan.

Ik ben normaal iemand die ook altijd zegt: ze moeten het onderling uitvechten en dan komt dat los, niet teveel medelijden hebben. Maar nu vind ik het zelfs zielig. Ik wil niet dat hij ongelukkig is...

In een grotere kudde zou het waarschijnlijk niet zo een probleem zijn omdat je dan méér paarden hebt met een verschillend karakter en dus ook meer kans eentje dat meer aansluit bij het zijne.

Ik denk, moest het zover komen, dat hij wel terug kan naar zijn vorige eigenaar. Maar ik vind hem zelf ook zo leuk. En de verzorgsters zijn er ook weg van. Maar ik wil ook wel dat hij gelukkig is en goed in zijn vel zit...
Graag wacht ik dus nog wel een weekje of 2 af. Zien of het beter wordt.

Ik denk niet dat er veel is dat ik persoonlijk kan doen om ze overeen te laten komen? Dat lijkt me zoiets dat je als mens niet in de hand kan hebben...

Wesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-01-2009 19:20

Bericht door Wesley » 10-03-2009 19:15

Goh

Toen ik Henna in de kudde zette ...

net hetzelfde werdt niet aanvaard -> werd mager vanwege ze amper eten kreeg vol beten van andere paarden en mij paard is de grootste van de kudde dus d8 ik die staat haar mannetje wel jah niet dus :)

nu zijn we 2-3 maand verder en gaat stukken beter natuur kan soms beetje brut zijn :) ik zou toch nog even afwachten :) bij de 1ne gaat het sneller dan de andere :)

Groetjes
Oh If Only People Knew What A Comfort To A Horse A Light Hand Is ... we Know In A Instant What Is Required Of Us

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 10-03-2009 19:34

idd, ik zou eerst en vooral nog even afwachten. Maar wil je niet ontmoedigen, maar vroeger had ik echt veel paarden verspreidt over meerdere weilanden en mijn ervaring van toen en nu nog steeds geeft wel aan dat 3 paarden op een wei, altijd meegeeft dat er 1 er minder bijhoort. In grotere groepen met oneven aantallen is dat weer niet zo, maar echt 3 paarden geeft vaak problemen. Nu er zijn er waar de 3 wel overeenkomen in de zin van samen eten en aandacht krijgen, maar als je ze dan weer gaat bekijken in hun normale gang van doen overdag dan ga je zien dat er toch altijd 1 minder bij de andere staat. Als jou probleem zich naar dit geval kan verleggen dan zie ik geen probleem, maar anders denk ik idd dat Dax zich niet zo gelukkig gaat voelen.
Vrienden van mij hebben nu op dit moment ook hetzelde probleem, maar ze komen sinds kort toch overeen en dit omdat de oudste(19jaar) van de groep zich toch ook liever rustig bezig houdt tegenover de jongelingen die bij haar samen staan.
Allez, laat ons duimen dat het toch goed komt.

Gast

Bericht door Gast » 10-03-2009 19:36

Das wel jammer!
Vooral voor Dax dan!

Bij drie paarden gebeurd het héél vaak dat de 3de uitgesloten wordt.
Even afwachten en als het niet betert moet je toch wel iets ondervinden

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 10-03-2009 19:54

Wel ja, het is echt een totaal ander karakter. En het is niet in lichte mate.

Ik heb er al aan gedacht om er een shetje bij te zetten (ben helemaal gek van shetjes en zou ooit toch graag een échte mini hebben) zodat ze even zouden zijn en er 2 paartjes zouden kunnen vormen.

Maar. Ik had gehoopt om binnen een jaartje, of wanneer het mijn pad kruist, een tinkerveulen aan te schaffen. Tibor kan bijna beleerd worden en ik ben erover aan het denken om dan terug dezelfde weg af te leggen met een nieuw veulen.

Als ik er NU nog een shet bij pak, zijn ze al met 4 en meer kan er momenteel écht niet op de wei. Dan is er geen plek meer voor die droom...

Moest de paddock nu helemaal droog zijn zodat ze voornamelijk daar op kunnen staan... Maar dan nog. Onderhoud kost ook geld he.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 10-03-2009 19:59

Zèg en effe een ideeke. Je vindt nu veel veulens die gespeend moeten worden en die mensen zoeken vaak nog een plaats waar hun veulen leuk zou kunnen staan. Misschien kan je een veulen zoeken voor alvast een tijdje, dan ben je daar toch al mee geholpen.
Waar woon jij trouwens, want vrienden van mij hebben al wel een veulen dat gespeend moet worden. Misschien willen zij ze wel bij u zetten afhangende van waar je woont.

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 10-03-2009 20:05

ohanner schreef:Zèg en effe een ideeke. Je vindt nu veel veulens die gespeend moeten worden en die mensen zoeken vaak nog een plaats waar hun veulen leuk zou kunnen staan. Misschien kan je een veulen zoeken voor alvast een tijdje, dan ben je daar toch al mee geholpen.
Waar woon jij trouwens, want vrienden van mij hebben al wel een veulen dat gespeend moet worden. Misschien willen zij ze wel bij u zetten afhangende van waar je woont.
Op zich is dat wel een idee. Maar het is ook maar iets tijdelijks... Daarbij heb ik nu niet echt een mooie weide die voor anderen aantrekkelijk lijkt om hun paardje op te zetten eerlijk gezegd :oops: :(

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 10-03-2009 20:11

Nergens zijn de weilanden nu op hun best hoor en denk dat die mensen die ik ken dat niet zo erg vinden. Zo lang ze maar bij andere paarden in een veilige omgeving kan staan.
Het is idd iets tijdelijks, maar dan kan je tegen dan al een andere oplossing zoeken natuurlijk. Of vaak zijn er mensen die hun paard wel even als gezelschapspaard ergens willen bijzetten, dan kan je misschien iemand zoeken totdat het tinkerveulen komt?

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 10-03-2009 20:15

Deze wei is nooit op zijn best :(

Maar ik heb nogal slechte ervaringen met huurders, daarom dat ik er wat afstandelijk tegenover ben.

Adelyn
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 87
Lid geworden op: 10-01-2009 20:55

Bericht door Adelyn » 10-03-2009 20:58

mss moet je het tijd geven snowy had da in begin ook als er nog maar een paard naar keek was die weg
hij heeft zelfs een in de draad gezeten
en nu staat hij hoog in rang in de grote kudde
horses leave hoofprints on your haert

Plaats reactie