pffff

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

pffff

Bericht door Gleyla » 05-02-2009 18:04

Pfffffff...

Ik rijd nu een jaar met Montana, het paard van Diana (van Paloma). Montana is een kruising arabier x welsh. Er zit dus wel wat pit in deze dame.
Vorige week echter, is Diana van Montana gevallen en zit ze eraan te denken om haar te verkopen. Mensen rond haar zeggen ook al dat het geen paard is voor Diana en steken haar bij wijze van spreken nog wat harder op.
Ik heb het hier enorm moeilijk mee. Ik kan een paard nog niet bekostigen (anders was er geen probleem geweest), en ik heb wel degelijk een band met Montana.

Nu is de situatie zo; Montana staat heeeeel de week in de stal (nee, die komt niet buiten of ik moest ze buiten zetten, en in de zomer gaat dat want dan ben ik elke week in Herselt, maar ik kan nu geen 45km rijden om dat paard binnen en buiten te zetten...). Diana komt zaterdag rijden, en die wilt dan gelijk opstappen en buiten rijden.
Dan is het toch normaal dat dat paard BLIJ is om buiten te mogen, en daarbij de nodige gekke bokkensprongen maakt? Ze kan zelfs geen "frisse neus" halen, want voor haar stal staan tralies.

Als ik ermee ga rijden, werk ik ze eerst wat los, ik longeer ze (alé, zo met een touw wa volten, zodat die stijfheid er wat af is). En meestal -of ze moest haar kuren hebben, maar tis dan ook een merrie voor iets- is ze dan echt braaf in de les. Ik ben ook al met mijn zus en een vriendin gaan buitenrijden en dan was ze heel alert en op haar gemak.

Ik ben ook langzaam een beetje met grondwerk bezig. Montana is vrij dominant en laat dit ook genoeg merken. Ik geef geen eten/snoep meer als ik haar kuis, want daar wordt ze opdringerig van (en echt, dat verschil is groot !) en dan sta ze niet stil. Diana doet dit dus wel, en niet enkel bij gewenst gedrag, maar bij elk gedrag!
Montana doe ook zo met haar hoofd, alé hoe moet ik da zeggen, zo dat hoofd tegen u aanduwen zodat je bijna omver wordt geduwd, bij Diana. Hét teken van dominantie denk ik dan zo. Dit heb ik haar bij mij al afgeleerd.

Het zou Montana én Diana goed doen, denk ik, om eerst hun band te versterken door grondwerk en pas denken aan rijden. Maar Diana is dit allemaal niet gewend en denkt dat wanneer ze een ander paard heeft ze het gemakkelijker gaat hebben...Wat ik dus niet denk, want elk paard dat dag na dag in zijne stal sta, goe wat eten krijgt en dan is ne keer buiten komt, gaat zot doen.

Ik heb pas vanaf eind maart de tijd om echt met Montana bezig te zijn. Ik ben er zeker van dat zelfs voor Diana, Montana een geschikt paard is!

Het ligt voor mij ook moeilijk om Diana duidelijk te maken hoe ze moet omgaan met Montana, omdat zij het wel goed bedoeld en diana voor mij ook goed is...ik mag tenslotte met haar paard rijden.

Montana is geen onmogelijk paard. De mensen rond Diana doen er ook geen goed aan! ik ben bang dat ik montana ga kwijtraken voor iets dat eigenlijk wel opgelost kan worden...

Wou dit effe van mij afschrijven...

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 05-02-2009 18:17

Kweet echt niet wat te doen, tenslotte is het Diana die de beslissing neemt

Adelyn
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 87
Lid geworden op: 10-01-2009 20:55

Bericht door Adelyn » 05-02-2009 18:25

als ik dat zo lees kan die mevrouw beter een fiets kopen
of de paarden taal gaan leren wand ik denk dat het paardje wat zij zoek heel weining voor komt :) hoop voor jou dat ze er iets aan gaat doen
horses leave hoofprints on your haert

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 05-02-2009 18:33

Diana heeft al wel wat ervaring met paarden (Montana is haar 3de of 4de paard), maar zijzelf is ondertussen al 69jaar...en wat van de "oude stempel". Natural horsemanship, grondwerk...daar heeft zij nog nooit van gehoord, en ik denk ook niet dat zij het nut hiervan inziet.

Ze vergelijkt Montana te hard met Paloma denk ik.
Toen zij Paloma kocht, was zij een pak jonger, kwam ze ook in de week rijden (dinsdag, donderdag) en er is zelfs een periode geweest dat zij zo goed als op de manege leefde. Ze gaf de paarden mee eten etc.

Paloma werd een dagje ouder en ging met haar 20 jaar, na een week stilstaan geen gekke bokkespronge meer maken, maar gewoon extra voorzichtig stappen (stap voor stap...). Paloma was echt een mak paard geworden, maar dat is zo gegroeid...

Adelyn
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 87
Lid geworden op: 10-01-2009 20:55

Bericht door Adelyn » 05-02-2009 18:39

jha das natuurlijk lastig mss moet je ze is meenenem naar een evenement waar nh word voor gestelt dat ze kan zien dat het echt zin heeft en niet maar wat zweverig gedoe is :D
horses leave hoofprints on your haert

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 05-02-2009 18:56

Dat is inderdaad geen leuke situatie.

Maar ben je er wel 100% zeker van dat Montana geschikt is voor een vrouw van 69 die al sneller botten breekt en dergelijke dan ons?

Arabieren en welshjes zijn beide paardjes met veel bloed... En al zeker als ze teveel op stal staan...

Ik ken de vrouw en het paard natuurlijk niet, maar aangezien je zo een band met Montana hebt, zal je ook sneller alles positief willen zien ipv de realiteit.

Je kan met NH veel doen, maar het is niet dat elk paard er zo mak als een lammetje van wordt he. Elk paard heeft ook nog een ander karakter.
Misschien kan je er met haar nog eens goed over praten om een andere manier van werken te proberen alvorens definitief te beslissen.

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 05-02-2009 19:14

Dit is een reactie die ik meerdere malen heb gehoord. "Is montana wel een paard voor Diana"
Kijk, ik rij elke week met Montana, en oké, het is een paardje met pit, maar er zit geen kwaad in Montana. Als zij op tijd en stond bereden wordt, of er wordt mee gewerkt en regelmatig op de wei gezet, is zij zelfs voor Diana een geschikt paard.

Deze paarden krijgen elke dag eten (weet niet juist wat, maar biks en muesli zal daar wel inzitten), die energie stapelt zich op, en dat zal bij élk paard zo zijn... Die sta ni op de wei met enkel gras en hooi...

Adelyn
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 87
Lid geworden op: 10-01-2009 20:55

Bericht door Adelyn » 05-02-2009 19:22

jha maar met grond werk kan je veel doen ze en natuurlijk ze niet op stal zette ten slotte is een paard van nature een lui dier he
horses leave hoofprints on your haert

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 05-02-2009 19:23

Misschien moet je eens iemand Diana laten vertellen dat ze geen snoepjes meer mag geven, en dat er zo iets bestaat als een "persoonlijke ruimte" en dus me haarn neus komen duwen geen optie is.
En met iemand bedoel ik een lesgever. Gewoon omdat de mensen sneller iets aannemen van een lesgever dan een gewone ruiter.

Als 2 personen met een paard werken en ze werken allebei op een volledig andere manier, dan is dit dus ook verwarrend voor het paard in kwestie.
Het hoeft ook niet meteen NH te zijn, probeer iemand Diana gewoon wat grondwerk aan te praten. Zoals ik het hoor is Diana volger en Montana leider. Wat dus andersom zou moeten zijn.

En over dat buitenkomen en bokken, sja ...
Dan moet ze maar in de week komen om haar paard op de wei los te laten. Of net voor ze komt rijden Montana eerst even in de piste laten uitwaaien.

Of Montana geschikt is voor haar weet ik ook niet. Maar jij rijd haar bitloos en Diana rijd haar met bit. Afwisseling mag hoor, geen probleem.
Kan soms wel verwarrend zijn. Maar jullie moeten dan wel zien dat jullie manier van rijden hetzelfde is!
Ook heb ik al van je gehoord dat Montana op haar bit gaat hangen, ja zo heb je natuurlijk ook al niet veel controle over je paard en kan ze er eens vanonder schieten en een bokje doen (zeg niet dat dit anders niet kan, maar je verminderd de kans).

Misschien moet Diana eens privélessen zodat ze echt leert paardrijden met haar paard. Groeplessen zijn maar algemene lessen, niet elke manier werkt bij elk paard...
Om zo Montana nog een kans te geven (in haar ogen dan).

Als ze toch besluit om haar weg te doen, zou dit zeer jammer zijn. Maar het is nog steeds haar paard. Als jij het niet kan betalen dan kan je er niet omheen dat ze weggaat vrees ik.
Maar ik hoop voor jou van niet!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 05-02-2009 19:39

In de week willen ze niet komen, want dan is het "te druk op de baan"... Ze komen op zaterdag en zondag rijden, net op de moment er groepslessen zijn, waardoor ze niet met Montana in de piste kan.

Ik rijd inderdaad bitloos. Ik vind het een enorm verschil dan wanneer ik haar met bit rijd. Dan staat er geen stop op, ze is ambetantig, gaat op haar bit hangen, neemt het vast... Montana heeft ook vaak last van haken op de tanden, deze zijn vandeweek bijgevijld.

Ik heb haar deze week nog voorgesteld om samen een privé les te nemen. Ze wou niet, het was nog te koud en "we zouden dat nog wel eens doen als het beter pastte"...en "ik kan haar toch beter de baas"...

't Is alsof ze Montana geen kans WIL geven :( ...

Ze heeft ook al eens in de round pen met mijn bitloos hoofdstel gereden, en dat ging echt super! Maar voor in het bos durft ze niet.
Er zijn dan ook nog eens genoeg mensen die Diana hare kop zot maken door te zeggen dat Montana ni te stoppen zal zijn ZONDER BIT (hoe belachelijk!)

Plaats reactie