Problemen met opstappen

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 02-03-2009 13:16

Ik heb een jong paardje met veel bloed in. Heb haar eerst aan de longe aan zadel en druk op zadel laten wennen, dan laten wennen aan zadel met stijgbeugels die loshingen en dan als ze stilstond gewoon met de hangen op de stijgbeugel gaan hangen, zodat ze daar ook al druk kende.
En als iemand over de rug ging liggen liet ik die dat redelijk rechtop doen, zodat die in haar zicht bewoog.

Door tijdens het laten wennen aan een zadel aan de longe op die manier, heb ik geen enkel probleem bij het opstappen. Ook niet toen er voor de 1e keer een ruiter opging. Ze mag nog zo nerveus zijn en gek doen als ze in de piste komt, bij het opstappen blijft ze gewoon mooi vierkant staan.


bekijk je paard vanuit het punt dat het nog moet leren wat opstappen is, zoals bij een paardje dat je net zadelmak maakt.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 02-03-2009 14:25

Al aan gedacht dat het zadel misschien pijn doet en dus niet goed genoeg past waardoor er teveel druk aan haar ene kant komt die de pijn veroorzaakt?

Plaats reactie