Keuringen van tuigers

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
Plaats reactie
Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Keuringen van tuigers

Bericht door Sjoubieke » 02-03-2009 13:40

Amke is van afstamming een KWPN Tuiger.
v. Talos vm. Unitas voor wie daarin een beetje thuis is.

Omdat ze in Nederland is gefokt en slechts 3 maanden bij de vorige eigenaar is geweest, staat de chip en het paspoort nog op naam van de fokker. Bij navraag bij Vlaamse Confederatie v/h Paard en BWP heb ik papier gehad om de chip al op mijn naam te laten zetten.

Om het paspoort op mijn naam te krijgen gaat BWP me papieren toesturen en ik zou een Tuigerskeuring moeten meedoen die 1x/jaar is in België. Daar krijg ik dan een attest waarop ik vermeld sta als huidig eigenaar en dat ik dan bij het paspoort moet voegen.

De keuring bestaat uit het voorbrengen aan de hand, laten stilstaan voor de jury, een stap van en naar de jury tonen en een stuk draven aan de hand.

De vraag is echter: wat mag ik wel en niet doen qua toilettage als ik ze voorbreng op die keuring? Mogen de manen kort geknipt zijn of moeten ze lang blijven? Wat met het haar aan haar benen? Ze heeft heel klein beetje bleek behang, maar moet dit blijven of niet?

Bij rassen zoals Tinkers en haflingers waat ik wat wel en niet getrimd mag worden, maar ik weet dus niet hoe dat zit bij een KWPN Tuiger...

Als ze goede resultaten haalt kan het dat we ze ook ingespannen laten keuren, ook al wordt ze vooral opgeleerd voor onder de man dressuur en misschien springen.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 03-03-2009 12:36

Helaas kan ik je hierbij niet helpen, ik ken alleen de "dresscode" voor de "Showmanship at Halter", het proefje komt blijkbaar overeen met wat ze in de "Showmanship at Halter" moeten doen (meestal wel nog een keertwending op de achterhand erbij en een back-up).
Maar heb geen idee of de regels daarvoor dezelfde zijn als voor zo een Tuigerskeuring.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 03-03-2009 12:47

Ik zal het even opzoeken, misschien vind ik iets en dan zal ik het posten onder een ander topic als informatie.

Op KWPN zelf moet ik niet rekenen, ze gaven nog geen eens antwoord op paar vragen ivm Tuigers en keuringen voor KWPN.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Plaats reactie