pffff

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 02-03-2009 15:34

wat betreft NH en grondwerk en mensen van de oude stempel... als je het slim aanpakt kan je ze dat ook leren, zonder dat je eigenijk laat weten dat ze het doen.

Hoe pak ik dat aan? Gewoon andere naam aan geven. Schriktraining noem ik soms "speeltijd". Correct volgen aan de hand, stilstaan op stem, achteruitgaan... noem ik gewoon "algemene opvoeding". Het resultaat blijft wel min of meer hetzelfde, het paard leert via grondwerk of NH zijn ruiter als leider aanvaarden vanaf de grond en onder de man. Je verwoordt het alleen anders.

Dat duwen tijdens het poetsen kan je haar laten afleren onder het mom van "veiligheid": stel dat ze eens een duw geeft en Diane valt verkeerd? En dat is toch ook niet aangenaam, een paard dat je constant port?
Idem met die snoepjes: het is leuk, maar worden ze dar niet te dik van? en is dat wel gezond voor de tanden? Stomme dingen, maar ze helpen misschien wel.

Al eens aan gedacht om met z'n 2 op wandel te gaan, jij met Montana, zodat ze zien dat bitloos echt kan buiten? Eerst zien dan geloven gaat nog vaak op... Al kan het ook dat ze altijd geleerd heeft dat het bit het stuur, rem en alles is en weinig meer weet over de werking van de zit dan achteruit zitten als ze bokken en benen geven als je vlugger wil. Men leerde vroeger anders rijden dan nu!


Verder kan je er heel weinig aan doen als ze haar verkoopt. Mijn oudste Ravi zou perfect zijn voor Diane op straat, die mag gerust langere tijd op stal staan, die zal zelden iets doen. Alleen is ze in de stal dan weer zo'n kreng als ze haar kuren heeft en dominant, dat je vanaf de grond echt wel leiderschap moet krijgen en blijven eisen....
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 02-03-2009 18:48

De laatste tijd is het terug beter. Dit weekend zei Diana zelfs dat als Montana zo is...ze haar eigenlijk niet wilt verkopen :lol:

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 02-03-2009 19:21

Dat is toch al iets. Hopelijk krijgt ze een ommezwaai!

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 02-03-2009 19:58

idd

Maar nog 3 weken en dan ben ik elk weekend in herselt. Dan kan ik er vrijdag, zaterdag en zondag naartoe. :-) En in de zomer kan ik elke dag :-)

Ik heb terug een beetje hoop, hihi.


Maar die Montana is toch een valse trien sé. Bij mij "duwt" ze nimeer zo, maar als diana eraan komt,dan zit ze coonnnstaant tege diana te duwen en te doen voor snoepkes...

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 02-03-2009 20:58

Gleyla schreef:idd

Maar nog 3 weken en dan ben ik elk weekend in herselt. Dan kan ik er vrijdag, zaterdag en zondag naartoe. :-) En in de zomer kan ik elke dag :-)

Ik heb terug een beetje hoop, hihi.


Maar die Montana is toch een valse trien sé. Bij mij "duwt" ze nimeer zo, maar als diana eraan komt,dan zit ze coonnnstaant tege diana te duwen en te doen voor snoepkes...

Onderschat NOOIT de intelligentie van een paard. Zeweten perfect wat kan bij wie en bij wie niet. Ik kan vb bij mijn oudste makkelijk in de stal met eten en ze op stem achteruit houden en laten wachten tot het in de bak ligt. Bij iemand anders duwt ze die de stal uit of ramt zo hard in je draagbare eetbak dat ze hem uit je handen sleurt.

Net zoals men jongste bij mijn vriend weet dat als ze met haar hoef krabt over de grond, dat hij op haar roept. Negatieve aandacht is ook aandacht denkt ze dan. Terwijl ze het bij mij veel minder doet, omdat ze gewoon weet dat ik haar blijf negeren...
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 02-03-2009 23:16

Super voor jou!
eind goed al goed zou ik zeggen..
je ziet wat een beetje zon en een temperatuurtje nie kan doen hé.
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

Plaats reactie