Oneerlijkheid over wedstrijdmilieu

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 25-02-2009 22:55

we duimen mee

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 25-02-2009 23:14

thank you!!
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 02-03-2009 13:10

Ik heb zo'n 6 jaar geleden mooie kans moeten laten schieten van mijn ouders. De manège waar ik zat ging privé en ik had geen eigen paardje. Kreeg van de uitbaters echter wel het aanbod om met 1 van hun merries op wedstrijd te gaan + volledige begeleiding + vervoer + kledij + materiaal+ veeartskosten + hoefsmid. Enige voorwaarde was wel dat ik het paard dan huurde, en dat was toen ongeveer 250€/maand, ook met volpension uiteraard.
Dan kreeg ik elke dag 1u privéles, begeleiding voor op wedstrijd, als ik wou mocht ik zelfs elk weekend gaan. Ouders zeiden echter onmiddellijk nee, school ging voor (en ze vonden 250€/maand teveel). Ik had toen nog geen rijbewijs, enkel een kleine oude camino en de fiets. De dichtsbijzijnde manège lag 12km verder en toen wist ik zelfs nog niet van dat bestaan af. Toen ben ik dus zelfs compleet gestopt met rijden voor 5 jaar.


2 jaar geleden ongeveer ben ik herbegonnen met rijden op een stal waar het niveau van de lessen hoog ligt. Daar kan je wel privéles volgen, maar de wachtlijsten zijn lang! En dan ben je voor springen 40€/uur kwijt, en voor dressuur is dat 50€. Wil je dus intensief trainen (pakweg 10 lesen/maand) is dat minimaal 450€/maand. En dan heb je nog geen paard.

Ik heb nu iemand gevonden die bij de Young Riders zit en thuis ook privéles dressuur geeft. Dat kost me maar 25€/uur en die persoon levert ook heel mooi werk.

Kan je zelf niet genoeg rijden of les nemen en wil je je paard op training, ben je vaak ook pak geld kwijt. Bij een goede stal kost dat al gauw 600€/maand, soms zelfs 800€ en meer. En dan moet je zelf ook nog les volgen, het heeft geen nut om je paard hoog op te leren als je zelf niet mee evolueert. Tenzij voor de verkoop dan.


Ik heb het geluk dat ik iemand heb met veel ervaring, die als beroep ook paarden opleert, uitbrengt op wedstrijd en les geeft. Ik kan men paardje gewoon op mijn vaste stek laten staan, ze komt daarheen voor de training en de prijs valt hartstikke mee: 300€/maand, ik kan er elke dag bijzijn, ik kan zelf ook dingen leren, ze gaat correct met jonge paarden om en vooral, ze is eerlijk. Ze gaat je geen toppaard beloven als het er ook niet inzit.


Wat me ook opvalt: de prijzen van de betere paarden in de disciplines. Voor een goed paard van pakweg 8 dat M-dressuur loopt nationaal ben je makkelijk 30.000€ en meer kwijt. Idem bij het springen. Iemand kocht 4-jarige merrie, v. Parco, mooi gebouwd, braaf karakter, net zadelmak en met een stuur erop: 12.500€.

Dit weekend zag ik een vosse quarter ruin, ik denk 8 jaar, heel mooie bouw, zeer goed gespierd, nationaal kampioen, ik weet alleen niet meer welke discipline van het westernrijden: 10,000€. Paard is ook top, en je bent er pakminder geld aan kwijt dan aan een nationaal lopend dressuurpaardje...
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 02-03-2009 13:35

Zonde van die kans, zeg.
Ja, het milieu is echt wel duur. Maar idd voor 25euro kan je al een goede trainster/lesgeefster laten komen, maar zelfs dat geld heb ik op het moment niet en heb nu ook geen paard om mee te rijden trouwens.
En ik ben er zo 1, als ik er voor ga, dan wil ik minstens 3-4 keer per week trainen, anders geraak je er toch ook niet.
Zonde, maar ja.
Ik denk dat ik nu terug een beetje recreatief de westerntour op ga gaan samen met vrienden de extreme cowboyraces mee doen en meer.
En met men veulen blijf ik gewoon nog verder grondwerk trainen.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 02-03-2009 13:46

Ik zou maximaal 2x/week les gaan volgen, dan wordt ze ook 2x/week gewerkt aan de longe en dan 1 dag grondwerk, wandelen, extra rust... Dat komt dan ongeveer op 200€/maand aan les terwijl ze toch ook 4x/week gewerkt wordt.

Als ik wil kan ik ook gaan les volgen met een paard dat M loopt van kenissen die momenteel er weinig mee doen omdat ze 3 andere jonge paarden aan het trainen zijn. Als je gebruik kan en mag maken van een ervaren paard van de lesgever of van iemand anders ben je ook alweer stapje vooruit! Maar ook dar moet je weer het geluk hebben dat je zo een aanbod hebt.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 02-03-2009 20:29

idd, had een paard op M niveau waar ik als enigste mee reed en nog steeds mee mag rijden. Maar het staat te ver voor mij dus is het niet de moeite. Ze verkopen nu het paard omdat zij er niets mee doen en wilden het aan mij zeer goedkoop verkopen omdat ze weten dat het paard zeer goed kliktte bij mij, maar heb de centen niet en ook niet voor haar onderhoud, dus moet ik het laten schieten, maar hopelijk komen er nog kansen. Ik heb nu in ieder geval al de mooie kans gekregen van met 4 prachtige paarden te mogen rijden(western dan wel) wanneer ik maar wil. En dat is ook al een begin hé.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 02-03-2009 21:18

ik weet wel iemand die een westerngericht paardje zoekt, maar ik weet totaal niet hoe die persoon rijdt. Denk dat het ok voornamelijk voor wandelingen is, niet wedstrijdgericht en ken ook het budget niet. Allesinds zo goedkoop mogelijk. En dan komt het op een manège te staan, ze worden wel goed verzorgt maar het is niet hetzelfde als 24/24 buiten. (Het zou wel privépaardje, zijn, dus zeker geen lespaard).

Moest ik het geld en de plek hebben, ik zou het zelf nog willen doen, maar dat gaat voorlopig niet.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 02-03-2009 21:30

Geld hé, ze moesten het afschaffen!! Daardoor verliezen we veel kansen.
Maar we hebben al een eigen paardje dat is al iets hé, en men veulen is men grootste schat die er is, dus...

Plaats reactie