Dekhengst met ervaring, nieuwe eigenaar niet

Voor al je vragen ivm dekhengsten, dragende merries, veulens.
Plaats reactie
SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Dekhengst met ervaring, nieuwe eigenaar niet

Bericht door SugarKittie178 » 04-11-2009 18:34

Zoals jullie al kunnen lezen hebben bij foto's heb ik sinds kort een nieuwe aanwinst : Skip een 7 jarige overo Paint dekhengst.

Hopelijk is mijn vraag hier op de juiste plaats.
Het is zo dat Skip heel braaf is, zelfs al staan er merrie's in de stal blijft hij nog mooi achter de draad. Vandaag heb ik hem zelfs op de weide gelaten, er stond dan 1 merrie op de piste en 1 merrie van de gebuur op de weide. Dus hij kon aan beide merrie's ruiken over de draad zeg maar, en nog bleef hij braaf. Oke hij begint wel te hinniken enz, maar hij houd "zijn spel" mooi waar het is.

Daar over nadenkende ben ik waarschijnlijk niet van plan om hem te castreren aangezien hij zo braaf is. En ook denkende dat op die leeftijd het misschien toch niet veel verschil meer maakt?
Maar als ik hem hengst houd zou ik hem wel verder laten dekken.
Nu hij heeft ervaring genoeg, hij dekt in vrijheid en in de hand.
Ik heb hier eerlijk gezegd 0 verstand van.

Dus het eerste wat allemaal in me opkomt :

- Als je hem vrij laat dekken, hoe lang laat je hem dan bij die merrie staan?
- Hoe werkt dat in de hand dekken net? Ik heb al gezien bij sommigen dat ze eigenlijk eerst hun hengst wat laten "showen" voor dat ze op de merrie gaan. Heeft dit een rede ofzo? Moet je de hengst zelf van de merrie afhalen of komt die er wel zelf af? En zijn er dingen waar je speciaal moet opletten als je hem in de hand laat dekken? Dus zijn er verder nog dingen die ik moet weten?
- Hij is een Paint hengst, dus als hij een Quarter of een Paint dekt is er sprake van papieren. Wie staat er in voor die papieren?
- Wat kan ik er eigenlijk voor vragen? Hoe bepaal ik die prijs?
- Hoe zit het verder met al die voorwaarden die ik soms lees? Garantie op levend veulen, indien niet drachtig gratis herdekking, merrie mag geen achterijzers hebben,... . Zijn er bepaalde voorwaarden die doorgaan altijd genomen worden? Welke bepaald je zelf?
- Afgezien van alle vragen die ik nu stel, zijn er nog dingen die ik dan over het hoofd zie?

En sorry voor het overladen van vragen maar ik ken er dus niets van
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 04-11-2009 19:57

Ik kan u alleen 'advies' geven op wat ik zelf heb meegemaakt :lol: .
Beter dan niks zou ik zo zeggen...
Taco had Peppy eerst 2keer in de hand gedekt, das uitgelope op njet... (misschien ook iets te zien met het fijt dat Taco al 15jaar was) Dan heeft ze der een maand bijgestaan om zeker te zijn dat ze steurig was als de hengst erbij was...
Prijs... Sommigen vragen dus echt de helft van de prijs dat ze het veulen verkopen, maar dan delen ze samen ook de kosten en de verzorging. Maar loopt de prijs bij een Paint niet tussen de 200euro-500euro en ja hoger voor hengsten die prijzen winnen enzo?

Ik weet niet of ge er iets aan hebt...
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

Jeske
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 224
Lid geworden op: 23-03-2009 19:18

Bericht door Jeske » 04-11-2009 21:23

Bij Nilay deed Filip dat vroeger aan de hand.
Hij ging direct op doel af; dus de merrie werd gereed gezet en dna gingen we hem halen. Als hij wat begon te trippelen , geen probleem ...
Je moet gewoon rustig meelopen op die moment. Meestal deed hij dit maar wanneer hij de merrie ook al effectief in het oog had...
Hij kruipt er vanzelf op; maar hou wel een oogje in het zeil dat het er op de juiste plaats inzit :lol: aangezien de dekking direct gedaan is.
Hij liet zich na de "daad" even liggen op de merrie en dan ging ie er zelf af (meestal maar minuutje ofzo). Daarna gingen we hem direct weer wegdoen.
We lieten ook de merrie een minuut of 5 lopen. Blijkbaar hebben veel merries de neiging om nadien te plassen; waardoor de visjes terug weg zijn zekers ???
Je kan een soort van verzekering geven ten opzichte van de eigenaard van de merrie voor wanneer het de eerste ker niet gelukt zou zijn. Een gratis dek de volgende keer. Tenslotte hebben ze eigenlijk al betaald voor een veulen....
Achterijzers bij merrie ; dat kan wreed pijnlijk zijn als ze stampen ...
Dus ik veronderstel dat dat zelfs blijvende letsels kan geven...
Qua prijs kan ik het niet zeggen....
Het is wel zo naargelang je een hengst hebt met papieren en eventuele keuringen, dat je dan meer kan vragen. Ik zou gewoon eens rondkijken wat de rest zoal vraagt voor een dek van een hengst van jou kaliber en dan ongeveer dezelfde prijs vragen.
Hopelijk heb je er wat aan ...
Een paard is de weerspiegeling van je ziel.

RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Bericht door RienyxCherry » 05-11-2009 09:28

Ik heb onlangs gemaild voor een dekking voor Cherokee.
Ook een dekhengst paint overo.
Hij vroeg 400euro en hij bied garantie op levend veulen tot 48uur NA de bevalling.
De dekking was natuurlijk of via inseminatie.
Voor de merrie is het best dat ze onder lampen staat voor de zwangerschap, dit bevorderd het opwekken van hengstigheid.
Het is inderdaad zo dat als je met je hengst naar een hengstenkeuring bent geweest en hij is goedgekeurd, (misschien is hij al goedgekeurd?) dan kan je meer vragen voor je dek, je bent met hem van plan om de trainingen van Tarzan over te nemen, dus wanneer hij volledig klaar, is zou je met hem dan op wedstrijd gaan? Zoja dat maakt ook weer dat je wat meer kan vragen op de dekking.
Bij vele goedgekeurde hengsten worden de merrie's gekluisterd zodat die niet naar de hengst kunnen stampen want een natuurlijke dekking is soms gevaarlijk voor zowel de hengst als de merrie.
Naartschijnt als je ze samen in een paddock loslaat dat deze problemen zich minder voordoen, omdat de hengst en de merrie dan de tijd krijgen elkaar te leren kennen en dan gebeurt de dekking spontaan en veel vriendelijker.
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

Wesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-01-2009 19:20

Bericht door Wesley » 07-11-2009 15:44

okejz eindelijk nog is tijd gevonden voor hier wat rond te neuzen :)

sinds ik help op een fokstal had ik is gevraagd of hij wat uitleg kon geven !

nu had hij gezegd dat je maar eens mee moet gaan en dan kon hij je vragen beantwoorden :)
enigste welis dat hij niet weet is of bwp's warmbloeden enz hetzelfde is als het amerikaanse gedoe :)

Nu is die hengst eigelijk al gekeurd ? want dat zou allemaal niet zo simpel zijn had hij me verteld :)

groetjes
Oh If Only People Knew What A Comfort To A Horse A Light Hand Is ... we Know In A Instant What Is Required Of Us

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 15-11-2009 18:00

Alvast bedankt voor jullie verhaal. Hier heb ik toch al iets aan.
Ik ga eens een mailtje sturen naar de vorige eigenaars om te vragen of hij gekeurd geweest is en of ze hem op bepaalde ziektes hebben laten testen.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 17-11-2009 19:10

Da van de ziektes plakt normaal dan op u stamboek papier, samen met zijn DNA type. (als hij getest moest geweest zijn :lol: ) als het zou helpen xx
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 17-11-2009 20:41

@ Lynn : Deze zijn nog onderweg van Amerika, die waren opgestuurd om van naam te veranderen. Heb enkel een kopie van het transfer papier.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gast

Andwoord

Bericht door Gast » 26-11-2009 13:09

Als je hem vrij laat dekken, hoe lang laat je hem dan bij die merrie staan?
Dit hangt er van af of de merrie ook je eigendom is, zo ja en ze komen goed met mekaaar overeen is het andwoord zo lang mogelijk. anders zolang tot de merrie het dekken niet meer toe laat.
Hoe werkt dat in de hand dekken net?
Altijd eerst de Hengst laten begeleiden door iemand met ervaring. Best eerst gescheiden houden door een afrastering en laten snuffelen zo kan je zien of de merrie hengstig staat en of ze niet te agresief zijn. De hengst altijd eerst laten uitpakken (zonder geweer kan je niet schieten) Als de hengst klaar is leunt hij op de merrie of komt er vanzelf van af.
Voor de papieren is de hengsteneigenaar verantwoordelijk BQHA kan je hier bij helpen ook voor Paint horses.
De prijs is een vraag en aanbod het hangt er vooral vanaf wat je hengst gepresteerd heeft. Hoe vaker je je paard showd hoe beter bekend hij wordt.
Stel altijd een garantie en aansprakelijkheidscontract op.
Voor meer info en of hulp mag je me atijd contacteren

Plaats reactie