Papa Tibor?

Voor al je vragen ivm dekhengsten, dragende merries, veulens.
Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Papa Tibor?

Bericht door Pindanootje » 02-04-2009 12:20

Ik zit hier met iets.

Ik zou volgend jaar, of iets later, wanneer Tibor beleerd wordt graag terug een veulen willen om vanaf 0 mee te beginnen.

Altijd heb ik al gezegd dat ik dan ofwel een raszuiver tinkerveulen wil, ofwel een veulen van Tibor. Maar ja, bij gebrek aan merrie, zat dat laatste er niet in.

Maar er is misschien een mogelijkheid.
Een van de verzorgsters heeft 2 pony's gratis gekregen van een kennis. Het gaat over een 13 jarige zwart bonte shetlandruin en een 13 jarige ronduit PRACHTIGE, stevige driekleur tinkermerrie. Super lange manen en veel sok!

Omdat het meisje nog geen weide heeft, staan de pony's bij haar tante. En haar tante woont een eindje ver rijden.
Nu heb ik haar voorgesteld, nu Dax weggaat, dat haar pony's tijdelijk bij mij kunnen staan. Wel pas wanneer de weide af is en er een apart stukje is voor de ukken zodat de 2 grote dan de grote wei zouden hebben.

Maar ja, Tibor is hengst. En de hare is een merrie. Ik heb haar dan ook voorgesteld dat, als ze hier wil komen staan, ze enkel haar voer moet betalen en geen huur tot het veulen er is. En dat ik ruil het veulen zou krijgen.
Zij was er positief over en zag dat wel zitten. Natuurlijk moeten de ouders er ook mee akkoord zijn. Maar het leek mij wel een leuk idee. En ik denk dat uit die combinatie een prachtig veulen zou kunnen komen.

Natuurlijk vraag ik me ook af welk effect het zou hebben op Tibor indien hij 1x zou dekken? Of meerdere keren dezelfde merrie uiteraard. Iemand hier ervaring mee?

Ook vraag ik me af welke kosten een dracht met zich meebrengt. Nu niet dat er om de paar maanden gecheckt moet worden. Maar er zullen toch wel een paar standaard kosten zijn tijdens de dracht en na de geboorte? Weet iemand welke?

Alvast bedankt!

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 02-04-2009 12:57

Hey, schreef hier ook net iets over op mijn topic: castratie.
Ik hoor van veel mensen dat eens 1 x een hengst gedekt heeft, hij toch als ruin zich toch ook meer als hengst zal vertonen. Hier heb ik dus ook schrik voor, vermits mijn veulen al wel eens naar de merries durft ontsnappen.
Zou het waar zijn of niet. Ik ken wel enkele gevallen waar dit zo bij is, maar is dit bij de meeste?

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 02-04-2009 15:23

Hmmm... Ik heb het ook al een paar x gehoord. Maar ook al van gevallen waarbij er weinig verandering is.

Tibor is wel nog jong. Misschien kan dat ook een factor zijn? Dat zijn gedrag nog makkelijker te corrigeren is ofzo? In elk geval wordt hij wel op zijn 3 zéker gecastreerd.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 02-04-2009 18:46

Die van mij kan uiteindelijk nog niet gecastreerd worden. Had daarnet even gebeld met veearts. Mijn hengst zijn ballen zijn nog niet zichtbaar en voelbaar, dus moeten we wachten of we moeten het in het ziekenhuis laten doen wat natuurlijk veel meer geld kost. Dit doen we dus niet.
Heb dan ook ineens gevraagd of hij bij deze dan ook vruchtbaar is of niet. Neen, niet vruchtbaar dus. Zolang er geen klokkenspel hangt is een hengst niet vruchtbaar.

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 02-04-2009 21:57

Dat is bij Tibor geen probleem! Zijn klokkenspel hangt al mooi te pronken 8)

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 02-04-2009 22:16

Pindanootje schreef:Dat is bij Tibor geen probleem! Zijn klokkenspel hangt al mooi te pronken 8)
Ik denk dat die van mij een laatbloeier is, maar dan een seriueze laatbloeier. Hij staat qua bouw zelfs een beetje achter. Vooral als ik foto's van Tibor zie, wat een verschil. Daarom dat hij nog zo rustig is denk ik.
Hij is ook te vroeg van de mama moeten gaan(mama is gestorven) en dat zal er wel iets mee te maken hebben waarschijnlijk.

Enfin, ik hoop voor jou dat als je kiest voor een veulen van Tibor dat je een mooi veulen krijgt met een leuk karakter.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 04-04-2009 10:14

Al eens aan gedacht wat je gaat doen als blijkt dat de merrie drachtig is qua weideverdeling? En ook zorgen dat Pepijntje niet stiekem onder de draad door weet te piepen en Tibor zijn job inpikt :D
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 04-04-2009 13:06

Ja, zoals ik je reeds zei: het is niet de bedoeling dat ze bij mij blijven staan he. Zolang ze nog drachtig is kan dat geen kwaad, maar zodra het er bijna is zou er toch al een oplossing moeten zijn.

Er wordt dan trouwens een apart stuk afgemaakt voor de ukken, zoals in het starttopic vermeld. Mijn draad is wel stevig genoeg en ze hebben daarbij nog nooit enige grote interesse getoond in de merries naast hen. Ook niet als ze hengstig waren.

De wei wordt dus eigenlijk gedeeld in 3 stukken, waarvan 2 voor de groten.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 04-04-2009 20:19

Jij vroeg ook nog in je topic wat de kosten zijn van een dracht?
Ik moet zeggen dat wij nooit extra kosten tijdens de drachten van onze merries gehad hebben indertijd. Ze stonden gewoon op de wei en alles liep zoals de natuur het wou. Geen checkups of niets. Het enigste was wat extra voer of supplementen voor drachtige merries. Maar qua veearts eigenlijk niets, de veearts kwam bij ons pas als het veulen er was om alles te checken bij moeder en veulen. En 1 keer is er eens een veearts geweest voor een misval, bleek een tweeling te dragen en heeft tijdens de zwangerschap 1 niet levensvatbaar veulen afgeworpen.

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 04-04-2009 22:04

Wel ja, zoiets dacht ik dus ook. Misschien in het begin een keer om een tweeling uit te sluiten, maar voor de rest...

Plaats reactie