Ontdekking van de week: ik ben een hengst

Voor al je vragen ivm dekhengsten, dragende merries, veulens.
ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Ontdekking van de week: ik ben een hengst

Bericht door ohanner » 22-02-2009 22:38

Mijn hengst van 1.5jaar oud heeft gisteren ontdekt dat hij een 5de been heeft. Schattig wel!! Nu begint hij dus wat meer hengstengedrag te vertonen. Gelukkig is hij zo een brave tamme hengst dat dit enkel resulteert in veel roepen.
Nu heb ik een vraag: ik heb altijd geleerd dat een hengst niet mag roepen zolang je met hem bezig bent. Nog nooit had ik problemen om dit in te tomen bij de hengsten die ik al heb geleerd, maar de mijne is potverdorie koppig(appaloosa, hé). Hoe zouden jullie dit afstraffen? En vinden jullie dat dit afgestrafd moet worden?

Gast

Bericht door Gast » 22-02-2009 22:57

hihi, best wel grappig hé :lol:

Maar geen idee hoe je dat kan afleren.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 23-02-2009 00:10

Ik deed normaal gewoon effe een kort tikje aan de koord samen met een kwade "hey", maar dat wil niet helpen en wat ze nog zeggen is een licht tikske geven met de tip van je voet net boven de hoef. Is een kort pits gevoel zonder nadelige gevolgen, maar wilt ook niet helpen en is ook niet makkelijk als je aan het stappen bent om dan op het juiste moment goed te mikken.

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 23-02-2009 01:02

Waarom mag een hengst niet roepen als je ermee bezig bent? Ik heb daar nog nooit van gehoord. In elk geval nog geen last van met mijn hengstje van 2! Wanneer brult hij dan? Is dat omdat er een merrie in de buurt is? Kan je de omstandigeheden wat omschrijven?

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 23-02-2009 10:13

Hij roept vooral als hij andere paarden op weilanden ziet lopen of als hij weg of terug gaat naar zijn wei.
Het probleem is een paard dat gaat gaan roepen op andere paarden heft zijn hoofd hoog op en heeft op dat moment geen aandacht meer voor u of toch weinig. Daarom zeggen ze dat je dit moet afleren, want als ze dit nu al op de grond doen, dan gaan ze dit vaak ook blijven doen tijdens het rijden en dat kan helemaal niet. Stel u voor op een wedstrijd, je paard begint plots te roepen, daar gaat je proef want hij loopt niet meer zoals het moet, hij is zijn aandacht kwijt en ...
Of op straat aan de hand of bereden, hij gaat gaan roepen: zijn aandacht weg, hij let dus ook niet meer op jou waardoor als er bijv auto's zouden passeren en je krijgt zijn aandacht niet direct terug dat dit wel eens gevaarlijk zou kunnen worden.
Ik zeg het hij is zeer gewillig, hij is zeer braaf doet niets buiten roepen.Hij is totaal geen dominant type, dus hij zou zeker op iets reageren, het is alleen de juiste knop vinden om dit er uit te krijgen daarom dat ik wat hulp en ideeën vraag aan jullie.

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 23-02-2009 11:53

Mijn hengstje roept enkel als hij :
- wordt gepoetst
- naar de wei mag
- zijn mama ziet
- zijn stalgenootjes.


Ik zou dit gedrag ook niet toe laten, als je van in het begin consequent bent.
Loopt alles in goede banen, das weet ik maar dat gedrag afleren.
geen ervaring mee.


Van de middag ben ik afgesproken met mijn stalgenoot.
Dan kan ik nr geven, wegens omstandigheden heb ik haar even niet gezien.
Ik hoop dat het goedkomt, en jij op onze stal kan rijden.
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 23-02-2009 12:06

Echt niemand die weet hoe ik dit kan aanpakken?
Het is ook niet iets dat je alle dagen tegen komt natuurlijk.
Op zijn 3jaar zal hij zowiezo gecastreerd worden en dan zal hij er ook wel mee stoppen normaal gezien, maar dat is niet nu natuurlijk he

Newy: Dank u en ik hoor het wel hé. Zeg er wel duidelijk bij dat ik wel geen ervaring heb met springwedstrijden hé, kan wel een parcour rijden, maar nog nooit wedstrijd gedaan.

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 23-02-2009 12:39

Kan altijd aan gewerkt worden hé.

Ik ga binnen een goed half uur vertrekken, en dan vanavond tegen 7 uur
weet ik je iets te zeggen.

Hopelijk wordt ik sevens niet nat door een regenbui.
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 23-02-2009 12:44

newy schreef:Kan altijd aan gewerkt worden hé.

Ik ga binnen een goed half uur vertrekken, en dan vanavond tegen 7 uur
weet ik je iets te zeggen.

Hopelijk wordt ik sevens niet nat door een regenbui.
ja, tis niet allerbest weer, zou zeggen dat ik mee ga, maar heb al met men moeder afgesproken om naar den Ikea te gaan

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 23-02-2009 12:59

Tgoh, wat ik persoonlijk altijd doe wanneer mijn hengst zich buiten de grenzen begeeft, is zijn aandacht vragen en hem achteruit sturen.

Dit doe ik dan vooral wanneer hij wat overenthousiast wordt op wandeling en mijn persoonlijke ruimte niet respecteert of beslist van eens te proberen om het vrouwtje voorbij te lopen. Nu doet hij dat zelden meer.
Elke keer wanneer hij zoiets deed stuurde ik hem naar achteren en dat hielp. Ik hoef nu enkel nog mijn schouders op te heffen wanneer hij te dicht bij me komt en hij neemt al afstand.
Ik weet nu niet of dat helpt bij roepen. In elk geval zou ik wel zorgen dat hij op dat moment aandacht voor jou krijgt aangezien dat het probleem zou vormen.

Ik ga anders eens even kijken in mijn boek of er niets over instaat.

Plaats reactie