Bevallingen "bij Gwen"

Voor al je vragen ivm dekhengsten, dragende merries, veulens.
Plaats reactie
Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bevallingen "bij Gwen"

Bericht door Gwen » 10-06-2010 20:48

Om mijn dierentopics nog wat aan te vullen, hier enkele foto's van een geboorte...

Van mijn 9jaar ben ik een paardendagboek beginnen bijhouden. Elke keer wanneer er iets speciaal te gebeuren stond, schreef ik dat op.
De eerste geboorte welke ik opgeschreven heb, was op men 10jaar. (Leuk om nog eens terug na te lezen, schrijffouten en dergelijke niet te ontbreken :p )
Haflinger Vicky (zelf met papfles groot gebracht) met eerste veulen, hengst, Marko.
2e veulen van Haflinger Liza en merrieveulen. (Was ik helaas niet bij, was op avonturenkamp met school)
3e veulen van Haflinger Vicky, merrie, Venka.
4e veulen van Haflinger Vicky, merrie, Vika.
5e veulen van Haflinger Liza, hengst, Astrix.
6e veulen van Haflinger Liza, hengst, Anton. 2003
Mijn ongeluk was in 2003 - aankoop Quarterveulen Goldy in 2004
7e veulen waar ik bij was en alles van opgeschreven heb: 2007 van onze 2e Quarter Luna Bonanza Doc (aangekocht in 2005)
Tijdperk van het digitiaal fototoestel... zie verder
8e veulen: Luna is op enkele maanden zwangerschap verhuist, zodat het veulen op nieuwe bestemming kon bevallen. Moeder werd namelijk verkocht, veulen, Sanjo komt op 3maand, terug naar ons.

Eén verhaal naderbij bekeken:
Geboorte van Lunasan, Luna haar eerste veulen.
We hebben een camera in de stal geplaatst, zodat we er niet meer hoeven te slapen (dit was vroeger wel steeds het geval, als kind natuurlijk super! Slapen op een bedje van stro, hmmm).
We zijn 11/07/07 om 20u24...Luna was al enkele dagen onrustig en ging geregeld liggen. Nu was er eindelijk iets wit te zien op ons schermpje...snel naar de stal!
Afbeelding
Jaja, het is zover!
Maar het is Luna's eerste keer en ze weet niet goed wat er gaande is. "Wat moet ik doen," denkt ze. Het persen verliep moeizaam en ze lag redelijk uitgeput neer. Helpen dus! 20u27
Afbeelding
Wanneer er een wee komt, trekken!
Maar ik kan je zeggen, het is een "glibberig stevig slijmerig vlies".
Eens het hoofdje erdoor is, gaat het vlot...20u31
Afbeelding
Eerste reactie, "mijn beentjes testen" en mama-melk zoeken.
Luna heeft nog niet veel benul wat er gebeurd is, "is dat van mij?!" Het duurd even voor ze het begint af te lekken. Het is nu 20u35
Afbeelding
Ahaa, das er eentje van mij! Dag lief ding! 20u48
Afbeelding
YES, ik sta recht, wel nog wankel en niet voor lang, maar ik kan het toch!
Probleem...mama laat het veulen niet drinken. Niemand kan aan de uier komen, enkel ik. Ze lijkt niet te weten dat het voor haar kleintje is. En vermits daar nu een grote spanning op zit, van melk die eruit wil, doet dat wat pijn als je eraan komt...probleem want veulen MOET de eerste melk krijgen, daar zitten de belangrijkste stoffen in! 20u51
Afbeelding
Veearts is ook geweest om de nageboorte te controleren (mogen geen resten in het lichaam blijven!) en om de eerste spuitjes toe te dienen. Ook wanneer die aan de uier wou voelen, sloeg Luna met haar benen, om je hand weg van de uier te doen.
Ik moet er dus tegen praten en het veulen, samen met mijn hand, naar de uier brengen. Dat praten werd af en toe roepen en ik maak alvast een bedje voor de nacht...want het zal dus toch waken worden om het veulen te beschermen en te laten drinken.

Om de zoveel uren, aan onze kerktoren te horen en het geroep van Luna, werd ik wakker om Luna aan te spreken.
Gelukkig gaat het alsmaar beter en de volgende morgen heeft ons veulen mijn hulp niet meer nodig! OEF, zucht!
Eerst wat slaap inhalen in mijn bedje nu, de zon is alweer enkele uren op, twas een lange nacht!
Af en toe hief ze haar been omhoog, dat ze niet goed tegen het gevoel kon, één tepel werd minder leeggezogen en stond dus gevoelig.
Het veulen geeft het gelukkig niet op en kan tegen een stootje.
Afbeelding

Mama wordt opnieuw bevrucht (diepvriessperma), hiervoor gaat ze naar de dierenkliniek in Asse "De Morret". Ze moet ook nog wat genaaid worden, wegens scheuring v/d bevalling. Deze draadjes mogen blijven zitten, tot een latere controle.

Na 3dagen mogen ze buiten, waauw, wat een nieuwe wereld! Nog wankel, maar toch al snel een galopje proberen!
(Kijk ook die typische Quarter gespierde kont van mama!)
Afbeelding
Mama Luna en Lunasan Freckles GM stellen het goed!
Afbeelding

----------------------------
Even wat veulens vergelijken:
Hier Liza met hengstenveulen. (Haflinger die onder zadel en in de koets ging, helaas verkocht door toedoen van mijn vader) Tja, je moet soms keuzes maken zeker...
Afbeelding

Hier onze Sanjo, Luna's 2e veulen, op de wei geboren zonder problemen...ze wist nu hoe het moest!
Dit is een hengst en meteen een heus verschil met het fijn gebouwde merrieveulen v/d eerste keer... 1dag oud.
Moeder heeft ook meer striemen op de buik en staat naar mijn mening iets minder in conditie.
Afbeelding

En hier is onze Sanjo 3maand oud...
Afbeelding
Afbeelding
Wat een kracht op die achterhand...ik ga men werk nog hebben! :)

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 10-06-2010 20:54

Wauw, tof! Zo een bevalling van dichtbij!!
Dat wil ik ook zo graag eens meemaken! Prachtig dat jij het ook op film hebt kunnen leggen!

3passions
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1105
Lid geworden op: 20-12-2008 11:10

Bericht door 3passions » 10-06-2010 22:59

amai! zo'n levenswerk!
super! dit is fantastisch zoiets, leuke foto's en ja...Echt een dagboek..heel leuk! en schattig :oops:

8veulens seg! jij bent al een expertXD
May the sun rise in your heart and you spirit run free!
A heart of gold, but it lost its pride...

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 18-07-2010 10:06

Ik heb ook nog nooit een bevalling meegemaakt. Ik zou het wel eens willen meemaken. Misschien ooit eens hier thuis? Echt fijn als je dit kan vastleggen.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 18-07-2010 17:24

@Shari...inderdaad en wat niet is, kan nog komen eh ;)

Plaats reactie