dekhengst beschikbaar

Voor al je vragen ivm dekhengsten, dragende merries, veulens.
Plaats reactie
taiko
Rookie
Rookie
Berichten: 47
Lid geworden op: 25-01-2014 23:07

dekhengst beschikbaar

Bericht door taiko » 21-02-2014 11:10

Bij deze wil ik onze hengst ter beschikking stellen.
Hij is 14 jaar en heeft al heel wat jaren ervaring.
Zachtaardig en braaf, super cool in het hoofd.
Zo kan je hem zelfs een merrie laten dekken dat nog een veulen bij zich heeft lopen, hij zal naar haar of haar veulen niets doen.
Onze Mohyto is tussen 1.43 en 1.47 hoog, heeft een quarter achtige bouw.
Hij draagt geen ijzers en dat zelfde verwacht ik ook van de merrie die gedekt dient te worden.
Hij geeft mooie veulens en in 90% van de gevallen geeft hij zijn vlekken door.

Prijs voor een dekking begint vanaf €150.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tinne
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 196
Lid geworden op: 28-11-2010 10:02

Bericht door Tinne » 21-02-2014 21:16

Papieren?
Getest op erfelijke aandoeningen? (Hypp, Herda, PSSM1, GBED, MH, OLWS,..)
Klinisch/röntgenologisch goedgekeurd?

taiko
Rookie
Rookie
Berichten: 47
Lid geworden op: 25-01-2014 23:07

Bericht door taiko » 21-02-2014 23:40

Ik snap niet goed waarom vele zoveel belangstelling hechten aan papieren en die testen.
Voor een dek van een paard met papieren betaal je 5 tot 10 keer meer.
Die testen zijn moment opnames en bieden geen waarborg naar de toekomst.
Je kan jezelf iedere maand laten testen of je kanker hebt en/of zoveel andere kwalen, hartafwijking, nier ziekte, suiker. als je op het ogenblik van de test geen kanker hebt, geen suiker ziekte hebt enz wil dit dan zeggen dat je het nooit zult krijgen?
Toen we als hobby fokker met raskatten bezig waren had je het zelfde fenomeen, iemand uit een bevriende cattery liet haar dek katers ieder jaar testen op PKD, HCM en FIP. Ze waren altijd "ziekte vrij" bevonden.
Iedere keer de stress van naar de dieren arts te gaan, bloed afnemen enz.
Na een jaar of 4 had 1 van de katers een kuchje, ff op consultatie en wat stelde de arts vast? juist een ruis aan zijn hart, resultaat de kater die jaren gezond voor dek was bevonden bleek HCM te hebben, een erfelijke hart ziekte.
Geef mij dan 1 goede reden waarom wij dieren stress moeten bezorgen voor testen uit te voeren die geen uitsluitend resultaat kunnen geven?

Als deze hengst een (erfelijke) ziekte zou hebben, dan zou hij geen 14 jaar geworden zijn, of zou hij er niet zo goed uit zien.
Zijn benen staan mooi, er zijn video's waarop hij te zien is in stap en draf met iemand in het zadel. ook dan stap hij normaal.

Deze hengst staat ter beschikking voor iemand die een mooi betaalbaar veulen wil voor recreatieve doeleinden.
Als je een dekhengst wilt met super bloedlijnen, die op top niveau mss prijzen wint, dan moet je ook bereid zijn om top dollar te betalen.
Je kan toch ook niet verwachten dat je voor 2000 euro een ferrari koopt?
Hoe kan je verwachten dat je bij een dek van 150 euro de zelfde kwaliteiten krijgt als van een dekhengst waar je 500 tot 2500 euro voor moet betalen?
of zie ik dat verkeerd?

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 11-03-2014 11:55

tja, en door die gedachte blijven er sukkeltjes geboren worden.

Hiermee wil ik niet zeggen dat jouw paard iets mankeert, maar ik heb toch voor zekerheid gekozen en een hengst genomen die effectief getest werd op erfelijke aandoeningen. Voor mij ook een veulen dat puur voor mezelf is en recreatief gebruikt zal worden. Ik heb daar ook trouwens geen hoofdprijs voor moeten betalen.

Zo'n volledige test kost een 100 euro. Is niet DIE uitgave als hengstenhouder. We spreken hier over erfelijke aandoeningen die niet altijd per sé extreem tot uiting hoeven te komen. PSSM is bv met een goed management vaak in de hand te houden, maar zo'n paard wil je toch niet als je gaat fokken???

Spat is dan weer iets anders, maar zelfs dan vind ik het belangrijk om te weten of een van de ouders daar last van heeft. Wanneer dit op jonge leeftijd voorkomt, is er toch ook vaak een erfelijke factor in het spel.

Plaats reactie