halster of geen halster?

Voor al je vragen ivm de plaats waar je paard staat. Stal, stalbekkingen, weide, rijbakken,...
Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 18-03-2009 20:53

Och 3Passions, hoe erg :( !

Ik wist ook een paardje staan waar het halster precies aan het ingroeien was? Alé ja, het vel waar het halster lag was opengeschuurd en er zaten vliegen op, uiteindelijk ben ik het halster gaan uitdoen (ik kende de eigenaar wel hoor.
Ook dan bij iemand anders dat ik ken, heeft een A-ponytje en die heeft een veulenhalster aan (spant nogal hard). En als het halster eens uitgaat lijkt het net alsof er een hele deuk is in haar neusbeen, maar het zal wel het haar zijn. Als ik dan vraag waarom ze het halster niet uitlaat :"Jamaar ze laat haar zo moeilijk pakken". Hmm wie zijn fout is dat dan...

Maar dan bij men peter was er een paard die een soort parasiet had waardoor al zijn haar op zijn neus (op de plaats van het halster) weggeschuurd was. Ik weet niet of ik dat moet geloven? Maar nu is dat natuurlijk helemaal weg omdat ze bij men peter geen halsters dragen.
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 19-03-2009 13:38

Dat het haar op een plek weg is van een parasiet kan ook gewoon een schimmelinfectie zijn die begint aan het halster omdat ze dat nooit ontsmetten en dus de bactierie blijft bevatten...
Of het jeukt en ze schuren ermee?

Dit halster is aangedaan door de eigenaar, maar het is de lesgeefster (dat onbekwaam geval, zie andere post "wat is voor jou een goede manège") die ze op de wei gaat zetten en lke dag controleerde. Blijkbaar heeft ze dat geen enkele keer gedaan, maar soit. Als je het halster aan de binnenkant bekeek aan de gesp zag je er zo precies rood papje bloed opzitten, dus het zat er al een tijde, het vuil zat gewoon constant in de gesp en dus tegen de wond en het was aan het ontsteken.

En da's dan een lesgeefster die in haar laatste jaar Dierenzorg zit ook nog eh!
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 19-03-2009 16:32

Nee hij schuurde er -zogezegd- niet mee... Maarja hij stond toen nog in Nederland.

Brrr, arm paardje :? ...
Ik heb in december een hond (gekweekt door ons) moeten gaan weghalen bij iemand dat 3jaar dierenzorg gestudeerd had :roll: , dat vind ik nu toch wel niet kunnen (hond deed nog binnen en blafte heel de dag)...
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 20-03-2009 08:39

ga even een andere post starten over dat sort dingen onder de naam "mens erger je niet" :) anders gaan we erg off topic :D
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Jeske
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 224
Lid geworden op: 23-03-2009 19:18

Bericht door Jeske » 28-03-2009 13:24

Ik doe enkel in de wei een halster aan. Nilay is nogal moelijk te pakken nu hij bijna elke dag op de wei mag. Hij heeft geen zin om terug naar de stal te gaan. Hoe zou je zelf zijn? :lol:
In de stal staat hij altijd zonder. In principe kan hij nergens naartoe. Maar dat is dan weer niet waar, want hij heeft geleerd hoe hij zijn staldeur moet openen! Met alle gevolgen vandien: geen halster maar wel de bovenste staldeur mee dicht. Deze is niet volledig gesloten, dus hij kan nog voldoende rondkijken als ie er eens instaat.
Een paard is de weerspiegeling van je ziel.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 30-03-2009 11:10

Ah je hebt ook zo'n Houdini :lol: Amke is er onlangs in geslaagd om haar halster los te krijgen van het touw toen ik haar gebonden in de zon had gezet om haar stal uit te mesten. Hoe ze het gedaan heeft, geen idee, ze moet de musketon los gekregen hebben? Het touw hing intact aan de ring en madam mooi recht naar de stal met een air van "look at me!". Waar ze dan ook supertrots in de deuropening bleef staan :lol:

Ik hoef Ravi op de weide geen halster aan te doen. Zelfs al kom ik ze weken aan een stuk enkel van de weide afhalen om intensief te werken, toch komt ze elke keer als ik haar roep of eens fluit. En vaak in een mooie gestrekte draf of zelfs volle galop! Ik heb geen snoepjes nodig of omkoperij :D Amke is wat moeilijker, die drentelt dan achter Ravi eens ze bij me zijn en die is wel lastiger. Daar moet ik soms wel al eens een truukje uit de kast halen, al is ook daar geen omkoperij voor nodig.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

CaitlinPepper
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 01-01-2011 21:30

Bericht door CaitlinPepper » 16-03-2011 22:35

voor mij geen halster op wei en stal .
een vriendin van mij heeft haar pony is op de wei gezet met halster aan en hij was vast komen te zitten aan iets hij heeft heel zijn hoofd,nek,zij en buik open geschuurd :? pony is ter plekke gestorven aan zijn verwondingen :cry: ik kende de pony en het meisje goed heb met die pony lrv gereden samen met haar (zij op haar andere pony) toen ik het te horen kreeg schrok ik wel even gelukkig dat ik mijn pony/paard nooit op de wei zet met halster

Plaats reactie