halster of geen halster?

Voor al je vragen ivm de plaats waar je paard staat. Stal, stalbekkingen, weide, rijbakken,...
Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 31-12-2008 01:40

Bij mij ook op stal of in de wei geen halster. Als we een touw rond hun nek doen volgen ze al, en ik heb schrik dat ze ergens zouden blijven achter haken...
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Bericht door RienyxCherry » 04-01-2009 18:54

Cherokee draagt nooit een halster op stal noch op de weide.
Enkel als ze voor korte duur op de weide staat laat ik het even aan bijvoorbeeld voor de stal uit te mesten.
Onze weides zijn veilig en ze kunnen nergens aan blijven haken dus voor eventjes kan het zeker geen kwaad, wanneer ze voor lange periode op de weide staat blijft dit gewoon uit.
Zeker als ze samen op de weide staan gaat het halster uit.
Als Cherokee bij Vanilla op de weide staat dan blijft het wel aan omdat dit altijd maar eventjes is.
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 04-01-2009 19:52

Bij mij gaat het halster altijd uit (zowel in de stal als op de wei)
Behalve als het zo maar voor effe is...

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 16-01-2009 19:27

Hier hebben ze nooit een halster aan, tenzij ze gepoetst worden, gaan wandelen,...

Heel simpel omdat ik niet zou willen dat ze zich ermee verwonden. Ook is het wat 'vrijer'.

1x ben ik vergeten een halster uit te doen, maar toen was ik er wel blij om. Aangezien dat paard toen ik terug kwam in de modder lag met zéér zware koliek. Toen was ik wel blij dat ik in al de paniek geen nummerslotjes moest gaan openprullen en hem meteen recht kon sleuren.

Ook wanneer er een nieuwe pony bij komt, kan het wel eens zijn dat het de eerste paar dagen zijn halster aanhoudt. Kwestie van dat je het beestje niet goed ent en hem snel kan pakken indien nodig.

Jaleesa.X.Henna
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 415
Lid geworden op: 08-01-2009 19:23

Bericht door Jaleesa.X.Henna » 16-01-2009 19:40

Zowel op weide als op stal geen halster..
Om verschillende redenen:

1) Henna kreeg haar halster op de een of andere manier altijd uit als ze op de weide stond (gebruikte toen nog een gewoon halster, nu een touwhalster)
2) Ook wel bang dat ze ergens zou achter blijven hangen
3) Ben ook van het gedacht dat m'n paardje volledig paard mag zijn en dus geen irritant en/of hinderlijk halster constant om haar hoofd moet, zeker omdat ze in de kudde staat
4) En Henna staat toch niet meer op stal, ze maakt zelfs amper gebruik van de grote schuilstal op de weide
You Don't Throw A Whole Life Away Just Because It's Banged Up A Little .. It Just Needs To Learn How To Be A Horse Again.

Henna & Whiz, Hou Van M'n Meisjs, Geef Jullie Nooit Meer Af ! <3

EtroX
Rookie
Rookie
Berichten: 19
Lid geworden op: 28-12-2008 02:07

Bericht door EtroX » 17-01-2009 16:54

geen halster op stal en geen halster op de wei, ook in met de gedachte dat het paard ergens achter kan blijven haken :p
zoals de meeste onder ons
my horse, my horse, my kingdom for a horse!

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 04-03-2009 16:56

geen halsters op stal en geen op de wei hier bij mij.

niet alleen kunnen ze dan nergens achter blijven hangen, zonder halsters zijn ze ook niet zo makkelijk om te vangen bij diefstal!
Enige nadeel is dan idd dat je niet verzekerd bent als ze ontsnappen en schade aanbrengen. En ook omdat ik altijd Ravi eerst te pakken moet krijgen alvorens je achter Amke aan kunt gaan. Ravi komt lekker zelf naar je toe, Amke huppelt erachter en loopt zo beetje rond à la "doe ik het of doe ik het niet".
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

halster

Bericht door Gwen » 17-03-2009 22:04

een halster wel of niet....hangt van je paard af en de situatie.

Op stal bij een paard dat makkelijk bij jou komt, geen halster.
Een paard dat een prutser is, in of buiten stal, geen halster.

Een paard dat rustig zijn ding doet, evengoed flink naar je luistert, doe ik een halster aan.
Een paard dat moeilijk te pakken is, kans op uitbreken, een halster.

Ken je paard + de relatie met je paard + hoe je omheining/stal is!

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 18-03-2009 09:00

Gisteren is er op de manège een eigenaarspaardje van de wei gehaald. Dat hadden ze met halster aan op de wei gezet, maar het halster hadden ze wel zo hard aangesnoerd dat onder de kin de gesp in het vlees zat geschuurd!
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

3passions
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1105
Lid geworden op: 20-12-2008 11:10

Bericht door 3passions » 18-03-2009 19:11

:o ARM paard!

Hier een beetje verder stond een tijdje geleden een kleine kudde paardjes die zo goed als verwaarloosd werden, allemaal voskes en een bruine merrie. Ze waren met 9 denkik, waaronder 1jonge hengst(3jaar) en 2 merrieveulens. ZE stonden op een grote kaalgevreten vlakten die omheind was met prikkeldraad. De draad hing vrij los en veel van de paarden vertoonde wonden, maar de dierenbescherming kon niets doen aangezien er een schuilstal op de 'wei' stond, goed voor 4-5 paarden en een baal voordroog lag(nog in de plastiek=> de mest van de veulens omvate ook witte plastiek) En er een ton stond die regenwater opving, misschien lijkt het niet zo erg? Wel dat was het wel, ale paarden waren zeer mager en onder de wormen. Pas een half jaar na de geboorte van de veulens wisten de eigenaars dat er 2 veulens ware, omdat de buren belde, dat er eentje precies ziek was...Hun antwoord? "Hoe kan da nu een veulen, daar staat toch geenen hengst?" Deze hengst had nochtans een halster aan, maar kleine paardjes worden groot en het halster was helemaal in zijn neus gegroeid, het is er uitgehaald en dit liet een serieus litteken na...
Om nog even te bevestigen dat deze paardjes in slechte staat stonden: Als je aan de draad stond kwamen ze allemaal af(waarschijnlijk gewoon van de honger) Maar enkel de hengst en de bruine merrie on je aanraken. Iemand die ik ken heeft een van de 2jarige merries gekocht.. Ze is 2X verdoofd om het halster aan te krijgen en ze op ge camion te krijgen, daarna heet het lang geduurd voor ze wat vertrouwen kreeg. (Jammer genoeg had deze persoon het juiste geduld niet..)

Maar eind goed algoe, heeft een boer mer een goed hart de hele kudde opgekocht..Ik weet niet of ze het allemaal gehaald hebben.. maar de meesten waren nog jonge paarden... :?
Sorry, wou eigenlijk alleen dat van het halster zeggen, maar kan het dan niet laen de hele uitleg te doen.. Hoort die ergens anders? :?
May the sun rise in your heart and you spirit run free!
A heart of gold, but it lost its pride...

Plaats reactie