halster of geen halster?

Voor al je vragen ivm de plaats waar je paard staat. Stal, stalbekkingen, weide, rijbakken,...
3passions
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1105
Lid geworden op: 20-12-2008 11:10

halster of geen halster?

Bericht door 3passions » 28-12-2008 13:05

Ik ben eens benieuwd hoe jullie denken over het al dan niet aandoen van een halster op wei of stal. waarom wel of niet?

Mijn paard loopt eigenlijk altijd op wei, maar ook als ze op stal staat, doe ik haar normaal geen halster aan. Ik ben steeds bang gemaakt door de gedachte dat door een halster een paard ergens kan blijven hangen. Het probleem is dat Chinook soms eens durft uitbreken, dan is het wel handig dat een paard een halster aanheeft en ook in de zomer doe ik ze soms wel een aan om 'vliegenslingertjes' aan te hangen.
May the sun rise in your heart and you spirit run free!
A heart of gold, but it lost its pride...

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 28-12-2008 13:14

Ik doe zowel op stal als op de wei een halster aan.

Waarom,

Er moest maar eens iets gebeuren en dan kan je het paard altijd nemen.

Black-tess had haar onlangs nog verwond in de stal en was bijna niet te kalmeren.

Dierenarts heeft 2 verdovings spuitjes moetten geven.
stel dat ze haar halster niet aan had had dit ook weer kostbare tijd verloren.

Verder op de wei breekt montana nog al vaak uit , deze zomer hebben ze 7 keer gebeld aan de man zijn deur waar ik mijn weide van huur.

Zowel snachts als overdag.
Voor het zelfste geld kun je deze op de baan niet nemen zonde halster en ben je haar kwijt.

Vanaf nu is er een dubelle poort op de weide en kan deze niet meer uitbreken.

maar tog liever met halster.
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 28-12-2008 21:53

Op stal of op de wei, bij mij geen halster.

Alsook met de gedachte dat het paard ergens kan blijven achterhaken.
Moesten mijn paarden uitbreken (wat ik ten zeerste betwijfel) kan ik ze zo pakken, ik hoef mijn arm maar in hun nek te leggen en ze volgen.

Let wel op : als je paard uitbreekt en schade toericht en ze weten dat je paard geen halster aanheeft, ben je dus niet verzekerd!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gast

Bericht door Gast » 28-12-2008 21:57

Hier geen halsters.
Navara valt ook niet te pakken op de weide/piste en toch doe ik der geen halster aan. Ik heb een hekel aan halsters.

Ik gebruikte voor Great trouwens altijd een touwhalster en die breken niet bij nood, dus daarom liever niet.

Heb ook al verhaal gehoord dat paardje ging krabben, bleef in halster haken en is in draad gerold en overleden (in de nacht)

Jorre
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 80
Lid geworden op: 29-12-2008 13:24

Bericht door Jorre » 29-12-2008 13:27

Geen halster op de weide en geen halster op de stal. Als ze ergens blijven achter haken ben je de sigaar.

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 29-12-2008 13:33

Momenteel neigen de meeste antwoorden naar "geen halster" zo te zien
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

3passions
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1105
Lid geworden op: 20-12-2008 11:10

Bericht door 3passions » 29-12-2008 20:24

ja inderdaad!
May the sun rise in your heart and you spirit run free!
A heart of gold, but it lost its pride...

Jessie
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 123
Lid geworden op: 22-12-2008 22:21

Bericht door Jessie » 30-12-2008 17:38

Op wei en stal vind ik een halster overbodig!

Ze moesten maar eens ergens achter haken ofzo op de weide of in de stal. Het zijn onvoorziene dingen die je grotendeels kan vermijden door het halster uit te doen.

Kdenk niet dat het voor de paarden heel aangenaam is heel de dag een raar ding rond hun hoofd te hebben.
Als ze het gewend zijn oke maar ik prefereer toch zonder halster!

Yumeji Hime
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 59
Lid geworden op: 23-12-2008 15:56

Bericht door Yumeji Hime » 30-12-2008 20:01

Onze paarden hebben op de wei altijd een halster aan gewoon om ze gemakkelijk in en uit de wei te leiden. Ons Lycia is een olifant en soms al moeilijk te sturen met een halster laat staan zonder. Ons Akira is een schrikscheiter en verschiet van het minste of geringste als ze dat doet bij het in en uit de wie halen dan weet ik niet waar we uitkomen.
Onze Dreamboy durft al wel eens te steigeren dus daarom een halster. Onze Rico zet ik vaak zonder halster buiten vooral in de zomer want dan krijgt hij er kale plekken van.

op stal hebben ze enkel een halster aan van net voor de dierenarts/hoefsmid/tandarts komt tot vlak erna. Als er een paardje ziek is ligt het halster gewoon voor de staldeur.

Ik vind halsters heel handig en wat jullie zeggen met ergens blijven achterhaken in de wei. We controleren de wei op mogelijke problemen en we zien het direct als er iets mis is dus...

Jorre
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 80
Lid geworden op: 29-12-2008 13:24

Bericht door Jorre » 30-12-2008 23:00

Yumeji Hime schreef: Ik vind halsters heel handig en wat jullie zeggen met ergens blijven achterhaken in de wei. We controleren de wei op mogelijke problemen en we zien het direct als er iets mis is dus...
Waar onze paarden gestald staan zijn de weides ook helemaal in orde en kunnen ze ook nergens achterhaken en toch slaagde JD erin om zen halster uit te krijgen.
Als je het dan achteraf terug vind is de gesp in 2 gebroken?... Dus doet hij het nu met zen poot of ik weet niet wat?...

Voor mij echt geen halster...

Plaats reactie