Strokorrels voor de stal.

Voor al je vragen ivm de plaats waar je paard staat. Stal, stalbekkingen, weide, rijbakken,...
SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 03-03-2009 12:38

Wow, dat is wel een heel verschil op enkele pakken!!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 03-03-2009 12:44

Pindanootje schreef:7.25 hier :(
Ik dacht voor houtkrullen dat de prijs ook wel ergens rond 7€ zat hier in de streek hoor, en idem met vlas.
Al eens gaan informeren bij een houtzagerij?

Op onze manège is het probleem dat een boer het tro komt ophalen en die wilt enkel en alleen stro. Daarom is er ook maar 1 paard dat op houtkrul mag stan omdat die echt enorme koliek krijgt bij het minste sprietje stro dat ie opeet. Dat mengen we dan subtiel onder de mesthoop maar toch...

Vandaar dat we de strokorrels ook willen testen, als het goed zit kan dat paard ook daarop ipv op houtkrul en het is gewoon geperst stro. Tenzij die boer de mest natuurlijk wil voor champignonkweek, dan zal die ook niet blij zijn met die korrels :D Maar dan valt het toch minder op.

In het algemeen is ophalen van met hier wel een groot probleem, en meestal vragen ze nog een flink pak geld ervoor.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 03-03-2009 12:51

Voor houtkrullen ben ik niet echt te vinden. Vlas is erg zuinig. Het kan soms 2 a 3 weken in de stal blijven liggen (ok, het ziet er dan vuil uit, maar het is dan nog steeds droog en dergelijke). Plus de propere vlasjes vallen door de riek heen waardoor je alleen de mestballen opschept.ik koop misschien 2 balen in de maand. Maar tzou wel fijn zijn moest ik het goedkoper vinden zodat ik een voorraad in huis kan halen.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 05-03-2009 14:21

Pindanootje schreef:Voor houtkrullen ben ik niet echt te vinden. Vlas is erg zuinig. Het kan soms 2 a 3 weken in de stal blijven liggen (ok, het ziet er dan vuil uit, maar het is dan nog steeds droog en dergelijke). Plus de propere vlasjes vallen door de riek heen waardoor je alleen de mestballen opschept.ik koop misschien 2 balen in de maand. Maar tzou wel fijn zijn moest ik het goedkoper vinden zodat ik een voorraad in huis kan halen.
al eens gevraagd of je een goedkopere prijs krijgt als je meer pakken ineens aankoopt? Of moet je dan haast een pallet al gaan bestellen?
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 13-01-2011 11:43

Sjoubieke schreef:
ohanner schreef:Klinkt goed, moet ik zeggen. Hier zeker iets laten weten na de test!!
Beloofd!

Normaal zullen ze het niet eten, omdat het bij het kauwen de mond al uitdroogt en dan totaal niet lekker meer is.
@Sjoubieke: Heb je ondertussen al de geperste strokorrels kunnen testen en wat zijn je bevindingen?
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 13-01-2011 20:53

Misschien dat ik het hier volgend jaar ook eens probeer. Onze leverancier van vlaslemen heeft zelf ook vele paarden en gebruikt enkel die geperste stropakken nog.
Zou idd veel meer absorberen en van hoeveelheid mest op de mesthoop zou het hetzelfde zijn als de vlaslemen. (Veel minder dan gewoon stro dus)
Het eten zou ik hetzelfde doen als bij de start v/d vlaslemen, gewoon even goed azijn erover dat ze niet gaan proeven/eten.
Prijs zou ietsje goedkoper geworden zijn dan vlaslemen (met pallet dan toch en bij ons was het met pallet ook gratis levering).

Ik zou geen stro met vlaslemen mengen, omdat ze dan nog steeds bij het eten van stro, de vlas kunnen mee binnennemen. Daar heb je dan nog minder controle op. Plus vind ik het niet zo nodig/fijn als men paarden stro eten, ook al is het bekeken als bezigheid, liever niet. Een paard dat zijn grens niet kent zou er op gezondheidsvlak niet wel mee varen.

De theorie van de mestballen eruit te halen...daar twijfel ik toch nog aan. Bij men vlaslemen lukt dat ook niet super, 20% per dag kan ik eruit doen, de rest ligt open of platgetrapt, maar dat is de minste last vind ik, vooral het plaswater stoort me soms.
Ik mest ook met vlaslemen liever regelmatig uit ipv telkens op te strooien, daar ik dan meer verloren gooi. Vooral in onze relatief kleinere boxen dan, de grote box van de drachte merries/veulens die gaat langer mee met mindere hoeveelheid vlaslemen.

Ik gebruik gemiddeld 1 pak per week per paard.
Heb per paard elke dag 8x mestballen.
Of moest ik elke dag mesten, elke dag 1 kruiwagen per paard met vlas om de plas mee weg te nemen+mestbollen dan.

Tinne
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 196
Lid geworden op: 28-11-2010 10:02

Bericht door Tinne » 30-08-2011 18:48

Ik ben ook wel benieuwd naar deze strokorrels, iemand die er effectief gebruik van maakt?
Wij hebben normaal altijd stro, maar dat blijkt dit jaar praktisch onbetaalbaar te zijn...
Wat zijn tegenwoordig de prijzen voor andere stalbedekkingen?
Heb hier geen idee van.. Vlas, krollen, ander?
Op kapaza staat nu een aanbieding van die strokrollen 217eur voor een pallet (komt nog leveringskosten en 6%btw bij) hier zou je ongeveer 1 stal voor 1 jaar kunnen onderhouden.

Plaats reactie