Strokorrels voor de stal.

Voor al je vragen ivm de plaats waar je paard staat. Stal, stalbekkingen, weide, rijbakken,...
Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Strokorrels voor de stal.

Bericht door Sjoubieke » 02-03-2009 13:30

Ik ben dit weekend een kijkje gaan nemen op de beurs Flanders Horse Expo in Gent.

Dar ben ik een stand tegengekomen van een bedrijf dat geperste strokorrels produceert. Ze beweren dat dit 400% absorbtievermogen heeft, niet ruikt en lekker lang meegaat. Enkel regelmatig de mestbollen eruit halen en indien nodig beetje bijstrooien.

Uiteraard is er ook klein "proefje" gedaan met wat korrels in bekertje water (ongeveer 1cm korrels) en dan de bekekr tot bijna 3/4 vol met warm water. De korrels zogen het water idd heel snel op, zetten mooi uit en bij het omdraaien van het bekertje 1 minuutlater kwam er geen drup meer uit en de korrelmassa was idd redelijk droog. Nu is het naturlijk nog een groot verschil tussen een bekertje met wat korrels en water en een hele stal met paard...


Ik zou willen weten of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben of al over gehoord hebben via via.

Amke is gewoon een zwijn in haar stal: ze mest overal, ze plast ook overal en mixt haar proper en vuil stro binnen de kortste keren door elkaar, ook haar hooi komt daartussen terecht en wordt dan vuil (ik voeder hooi op de grond en kan geen hooinet hangen als alternatief om het proper te houden). Om nog maar te zwijgen hoe ze eruit ziet als ze zich dan weer eens heeft gerold...


Het leek me een handig alternatief omdat houtkrullen mooier tonen, maar minder vocht opnemen en vlaslemen wel goed absorberen, maar heel snel vuil oogt en makkelijker "ruikt". En vooral omdat die 2 veel moeilijker opgehaald worden als je er vanaf wil. Dit geperste stro kan ik gewoon bij de strohoop gooien op de manège en dat wordt dan gewoon mee opgehaald.

Het ziet er interessant uit, zeker omdat ik als bodembedekking die korrels handig vindt en voorts gewoon bovenop nog altijd gewoon wat stro zou laten voor de knabbelbezigheid. Aleen is het per zak wel 7€ en de zakken zijn ongeveer even groot als de zakken houtkrullen van 500L geperst....
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 02-03-2009 14:18

Klinkt heel interessant! De prijs komt ongeveer overeen met wat ik betaal voor een pak vlas denk ik! Laat je iets weten wanneer je weet waar je het kan verkrijgen enzo? :D

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 02-03-2009 14:53

Pindanootje schreef:Klinkt heel interessant! De prijs komt ongeveer overeen met wat ik betaal voor een pak vlas denk ik! Laat je iets weten wanneer je weet waar je het kan verkrijgen enzo? :D

We hebben telefoonnummer en normaal moeten ze deze week in de buurt zijn, dus we gaan aantal pakken bestellen en eens uittesten wat het geeft. Volgens een klantje op de manège zit hier vlakbij mij ook iemand die het verkoopt en als trouwe klant krijg je na een tijdje de zakken ook aan groothandelsprijs.

Als de testperiode meevalt (zal voor foto's zorgen) laat ik wel iets weten.


Volgens mij is het ook verteerbaar door bodem, dus kan je het gerust kwijt als composthoop of als extraatje voor de buurt van de weide.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 02-03-2009 20:33

Klinkt goed, moet ik zeggen. Hier zeker iets laten weten na de test!!

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 02-03-2009 21:22

ohanner schreef:Klinkt goed, moet ik zeggen. Hier zeker iets laten weten na de test!!
Beloofd!

Normaal zullen ze het niet eten, omdat het bij het kauwen de mond al uitdroogt en dan totaal niet lekker meer is.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 02-03-2009 21:33

dat is wel goed. Ik denk ook wel goed voor een inloopstal, ze blijven droge voetjes behouden dan.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 02-03-2009 23:01

ohanner schreef:dat is wel goed. Ik denk ook wel goed voor een inloopstal, ze blijven droge voetjes behouden dan.
Als je zeker wil zijn kan je ook altijd mengen met houtkrulen, dan toont het nog ietsje langer wit. Ik zal waarschijnlijk erboven nog strolaagje blijven leggen, ligt wat aangenamer en an kan ze nog beetje knabbelen.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 02-03-2009 23:06

Ik weet perfect wat je bedoelt!!

Ik kan zo'n 500 liter pak aankopen voor 3.20 euro.
vanaf een palet leveren ze gratis!
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 03-03-2009 10:45

newy schreef:Ik weet perfect wat je bedoelt!!

Ik kan zo'n 500 liter pak aankopen voor 3.20 euro.
vanaf een palet leveren ze gratis!
de prijs die ik gehoord heb is zo'n 7€ per pak. Nu zou er vlakbij ook een leverancier zitten die bij trouwe klaten ook verkoopt aan groothandelsprijs.

Maar eerst testen die handel!
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 03-03-2009 12:26

Lijkt me interessant, maar voorlopig hou ik het bij vlas.
Ik geraak ook makkelijk van mijn mest met vlas vanaf omdat het volledig verteerd.

@ Pindanootje : Zoveel voor een pak vlas? Ik heb ze aan 5,75€
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Plaats reactie