Onze weides

Voor al je vragen ivm de plaats waar je paard staat. Stal, stalbekkingen, weide, rijbakken,...
Plaats reactie
RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Onze weides

Bericht door RienyxCherry » 13-11-2010 13:59

Eindelijk hebben we onze paardjes allemaal samen
op een weide gekregen.
Dat was onze grootste vereiste want nu stonden mijn pony's op een weide in heist-op-den-berg en de paarden op stal in herselt
in de zomer goed te doen maar in de winter al snel donker 's avonds als je dan van je werk komt ben je moe en heb je helemaal geen zin meer om op 2plaatsen te zijn en was het vaak dat we enkel in het weekend naar de grote paarden reden en dat waren we beu.
Nu hebben we een weide van 1ha in heist-op-den-berg en een winterweide in wiekevorst/herenthout vlakbij ons thuis voor in de winter echt geweldig zo dichtbij.

Nu zijn we enkel nog aan het zoeken naar een stal dat we ergens mogen gaan afbreken of gewoon al houten planken waar we onze stal mee kunnen dichtmaken en ook naar golfplaten voor het dak, dit hoeft niet gratis maar liefst ook geen fortuin te kosten.
Op de kleine wei stond al één stal maar we hebben er 2nodig nog een kleintje voor onze pony's, op de grote wei stond geen stal, daar hebben we nu al een klein afdakje gemaakt voor de kleintjes, maar aangezien ze toch al snel zullen verhuizen naar de kleine weide zijn we eerst en vooral opzoek naar spullen om dat kleine stalletje te bouwen.
Als iemand wat materiaal heeft of iemand kent dat een stal wegdoet of een houten kot, mag je altijd iets laten weten.

Nog een vraagje, zijn er nog mensen die een weide met schuilstal hebben? Zoja doen jullie iets in jullie stal als stalbedekking?
Vroeger deden wij dat altijd maar weet niet of het echt vandoen is en weet niet wat ik dan het beste neem want stroo eten ze mee op natuurlijk...
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 13-11-2010 16:35

wij hebben ook een weide apart met schuilstal en doen daar geen extra bodembedekking in, daar ze er toch in en uitlopen en er dan veel verloren gaat.
Slapen doen ze meestal toch op de weide en in de schuilstal komen ze enkel wat schuilen voor warmte, vliegen of slechte weer.

Bij ons mag er na een jaar met veel nat weer, wel soms wat aarde terug opgedaan worden om terug droger te staan en eventueel even afsluiten en wat gras zaaien, zodat er terug een stevigere ondergrond is.

Lienn
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 78
Lid geworden op: 28-12-2009 12:24

Re: Onze weides

Bericht door Lienn » 13-11-2010 18:47

RienyxCherry schreef:Eindelijk hebben we onze paardjes allemaal samen
op een weide gekregen.
Dat was onze grootste vereiste want nu stonden mijn pony's op een weide in heist-op-den-berg en de paarden op stal in herselt
in de zomer goed te doen maar in de winter al snel donker 's avonds als je dan van je werk komt ben je moe en heb je helemaal geen zin meer om op 2plaatsen te zijn en was het vaak dat we enkel in het weekend naar de grote paarden reden en dat waren we beu.
Nu hebben we een weide van 1ha in heist-op-den-berg en een winterweide in wiekevorst/herenthout vlakbij ons thuis voor in de winter echt geweldig zo dichtbij.

Nu zijn we enkel nog aan het zoeken naar een stal dat we ergens mogen gaan afbreken of gewoon al houten planken waar we onze stal mee kunnen dichtmaken en ook naar golfplaten voor het dak, dit hoeft niet gratis maar liefst ook geen fortuin te kosten.
Op de kleine wei stond al één stal maar we hebben er 2nodig nog een kleintje voor onze pony's, op de grote wei stond geen stal, daar hebben we nu al een klein afdakje gemaakt voor de kleintjes, maar aangezien ze toch al snel zullen verhuizen naar de kleine weide zijn we eerst en vooral opzoek naar spullen om dat kleine stalletje te bouwen.
Als iemand wat materiaal heeft of iemand kent dat een stal wegdoet of een houten kot, mag je altijd iets laten weten.

Nog een vraagje, zijn er nog mensen die een weide met schuilstal hebben? Zoja doen jullie iets in jullie stal als stalbedekking?
Vroeger deden wij dat altijd maar weet niet of het echt vandoen is en weet niet wat ik dan het beste neem want stroo eten ze mee op natuurlijk...

heb je mss al is aan een containerstal gedacht?
die kan je huren per maand , ma weet ni hoeveel dat t kost...
om te kope rond de 2000 dus das al vrij duur denk ik ..
meestal legden we stro in de stallen voor in het geval ze wilden gaan liggen , dat is een beetje aangenamer in stro denk ik ,

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 13-11-2010 20:05

leuk dat jullie jullie plaats gevonden hebben voor de paardjes!
Is idd toch veel makkelijker.
Qua materiaal weet ik niet zo direct iemand die wat hout heeft liggen.
Qua bodembedekking in een schuilstal: daar deden wij ook niets in. Veel van mijn vrienden leggen er wel vlas in omdat het toch iets aangenamer ligt voor de paarden en makkelijker is om de stront er uit te krijgen, moesten ze daar in gaan.

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 15-11-2010 22:33

Wat zavel of zand als bodembedekking in een schuilstal, maar je moet het ook af en toe bij aanvullen.
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

3passions
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1105
Lid geworden op: 20-12-2008 11:10

Bericht door 3passions » 17-11-2010 12:12

Ik doe ook geen bodembedekker in de schuilstal, maar heb er wel een 15cm dikke laag wit zand in liggen zodat de stal niet nat word...
Wel leuk alle paardjes samen!!
May the sun rise in your heart and you spirit run free!
A heart of gold, but it lost its pride...

RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Bericht door RienyxCherry » 20-11-2010 21:40

ja voor hen is het allesinds veel beter.
ja zij lopen er ook maar af en toe eens in.
onze wei is niet vlak, ze hoog en laag en waar de stal staat, is een hoge berm dus ideaal komt geen water in.
de andere weide is wel vlak en de stallen zijn daar dus ook laag met zand erin dus op zich goed.
ja containerstallen ze zijn vrij duur vind ik voor wat het is
we hebben al wel een schuilhok staan maar nu de randen nog dicht maken
we hebben wat houten rolluiken en dat is ook wel handig eigenlijk, hopelijk vinden we er zo nog genoeg om alles helemaal dicht te maken.
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

Plaats reactie