Kale plekken Goldy

Voor al je medische vragen over paarden.
Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Kale plekken Goldy

Bericht door Gwen » 09-04-2010 20:59

Zoals al eens vermeld op dit forum heeft mn Goldy al 3jaar na elkaar kale plekken.
Dit is telkens tijdens de winterrui. Het lijkt dat de zomerharen er nog niet staan, wanneer de winterharen (te) snel uitvallen.

Gevolg is kale plekken, altijd beginnend aan de schouders. Sinds 3 weken, bij de eerste lentewarmte, is ze van de ene dag op de andere beginnen ruien.

3jaar geleden is er bloed genomen, maar niets speciaal opgemerkt.
2jaar geleden is de veearts ook geweest en heeft toen aangeraden om haar elke dag in te wrijven met isobetadinezeep. En elke 3-4 dagen volledig wassen. Dit heb ik enkele weken gedaan, ze gingen toen ook opnieuw de grasweide op. Na enige tijd is het zomerhaar er doorgekomen.
Toen waren er plekken gekomen op schouders, borst, billen, plooi van de voorbenen. Ben ook van singel moeten veranderen omdat de huid begon open te gaan (daar er weinig haar stond als bescherming). Dus een wollen singel ipv neopreen.

Nu, zijn de plekken sneller kaal als voorheen, schilferige huid. Maar er zijn nog geen uitbreidingen, ben het wel meteen beginnen behandelen en proper houden.
Plekken zijn op schouders, borst, voorhoofd/neus, beenplooien vooraan.

Ze had er ook jeuk aan, maar niet zo erg dat ze overal gaat krabben of tegenaan schuren. Ze rolt zich wel meer dan anders.

Vorige maandag bloed laten onderzoeken...
tekort aan vitaminen E en selenium (zit oa in vers gras, maar in de winterperiode krijgen ze dit niet, enkel hooi en korrels, kuilmaïs, muesli)
Lichaam maakt dit niet zelf aan.
Gevolg tekort = spieren die (te) snel/veel melkzuur aanmaken, dus snel stijve spieren en dus ook pijnlijke spieren (en dat merk ik tijdens het rijden, goed opwarmen en lang uitrijden is nodig)
Oplossing bij klein tekort is enkele momenten per dag op een grasweide.
Oplossing voor mij zal zijn: duur poeder of dergelijke kopen bij veearts.

Maandag komen verder bloedresultaten binnen, hopelijk weten we dan iets meer ivm de haaruitval.

Afbeelding
Schouder rechts
Afbeelding
Schouders links
Afbeelding
Borst

Jente__
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 11-04-2010 20:53

Re: Kale plekken

Bericht door Jente__ » 11-04-2010 21:03

een pony waar ik mee reed had dit ook maar veel harder ze hebben daar toen een zalfje aangesmeerd , ik weet niet juist wat het was. maar de kale pekken kwamen er door zonnebrand en zomer rui en na een tijdje was ze ervan af. x
Ik ben Jente
Ik heb 1 halve stal pony (Vlekkie)
maar ik rijd ng me 3 andere pony's ( naomi, jip en vaiola)
as ge vrage hebt vraagde ze maar x

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 11-04-2010 21:07

Dat is de moeite! Tarzan heeft ook zoiets maar helemaal niet zo erg. Als hij ruift naar zijn zomerhaar toe dan krijgt hij aan de plaats van de singel en aan het einde van zijn pad ook kalere plekken. Dus vooral op plaatsen waar veel wrijving is, maar echt kaal word hij niet.
Ik hoop voor je dat dit snel in orde is!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 12-04-2010 20:12

Zonnebrand is het zeker niet, ze heeft niet veel buiten gestaan en veel zon is er nog niet geweest.

Bloedresultaat heeft geen speciale resultaten gegeven. Alles lijkt normaal.
Om de haargroei te stimuleren ga ik (op voorstel v/d veearts) omega 3 en 6 bijgeven.
Om haar spieren te ondersteunen, zodat ze niet te snel melkzuur aanmaakt en pijnlijke spieren zou hebben bij een inspanning...ga ik vitamine E en selenium bijgeven.

Momenteel heeft ze als "behandeling" gekregen:
Eerst rui en plots hevig haarverlies met als gevolg ontstaan kale plekken = weekend 20 maart
Behandeld met isobetadinezeep, slaapt 's nachts in propere stal ipv buiten, overdag buiten. Elke dag borstelen en behandelen.
27e volledig gewassen
4e april babyolie op vlekken, bleef stabiel (ook koeler weer voorbije week)
5e warmer weer, meer jeuk of last lijkt me
6e veearts geweest + opnieuw op jong gras voor de natuurlijke vitaminen en voedingstoffen op te krikken, ze lijkt erg nood te hebben naar vers gras.
11e voorbije week stabiel gebleven, frisser weer en eindelijk komen de zomerharen er terug door!!! De hevige reu is ook even gestopt, al dat ze nog wel winterhaar heeft, misschien als het opnieuw warm weer wordt, dat er nog zo een opstoot komt, we zullen zien...

Wesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-01-2009 19:20

Bericht door Wesley » 12-04-2010 22:11

ik weet welke zalf je er mss kan aan doen werkt ook enorm goed tegen allergie , eczeem , shuren enz is eigelijk voor de mens bedoeld ik weet je morgen de naam te zeggen mss kan je het is overwegen / dierenarts erover raadplegen

heb het voor henna gebruikt met schuren
Oh If Only People Knew What A Comfort To A Horse A Light Hand Is ... we Know In A Instant What Is Required Of Us

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 13-04-2010 08:27

uiercreme?

Wesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-01-2009 19:20

Bericht door Wesley » 13-04-2010 23:03

exivetol is het kan je bij de aphoteker halen kan mss een oplossing bieden werkt in elk geval enorm goed bij exczeem , zomershurft etc
Oh If Only People Knew What A Comfort To A Horse A Light Hand Is ... we Know In A Instant What Is Required Of Us

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 14-04-2010 12:12

alvast bedankt!

Ben gisteren nog bij de veearts geweest en ze zegt dus van even af te wachten, daar het iets onderhuids is. Ze heeft er nu ook geen last meer van blijkbaar.
De plekken zijn wel weer groter geworden, maar niet zo erg + er komen opnieuw haartjes door.
Moest het nu verergeren, zou er een haar-huid staal genomen worden om te onderzoeken...maar dat snijwerk kan beter nog even wachten.

Momenteel krijgt ze voor haar spieren extra vit E en selenium (poeder van bij veearts)
Lijnzaadolie voor stimuleren haargroei (met omega 3 en 6)
Elke dag gaat ze een uur op een verse grasweide.
Krijgt nog steeds hooi en korrels bij. Zowel PAVO muesli als PAVO All Sport.

Ze lijkt geen jeuk te hebben, ben nu al 2 dagen op lange wandelingen geweest en hier heeft ze ook geen kik gegeven.

Jaleesa.X.Henna
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 415
Lid geworden op: 08-01-2009 19:23

Bericht door Jaleesa.X.Henna » 14-04-2010 13:12

voor zover ik weet word lijnzaadolie toch enkel bijgegeven om het ruien te stimuleren/versnellen van wintervacht naar zomervacht? of heeft dit ook een effect op het aanmaken van zomervacht?
You Don't Throw A Whole Life Away Just Because It's Banged Up A Little .. It Just Needs To Learn How To Be A Horse Again.

Henna & Whiz, Hou Van M'n Meisjs, Geef Jullie Nooit Meer Af ! <3

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 14-04-2010 14:48

Jaleesa.X.Henna schreef:voor zover ik weet word lijnzaadolie toch enkel bijgegeven om het ruien te stimuleren/versnellen van wintervacht naar zomervacht? of heeft dit ook een effect op het aanmaken van zomervacht?
Volgens de dierenarts heeft het inderdaad een dubbele werking. Zowel haren loslaten als groei stimuleren, dit zowel in zomer als winter.
De omega 3 en 6 zorgen daarvoor.

Plaats reactie