Huidverandering....

Voor al je medische vragen over paarden.
RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Huidverandering....

Bericht door RienyxCherry » 14-03-2010 21:17

Zoals al vermeld staat in een andere topic
zijn mijn pony's thuis...
Over het algemeen maken ze het best goed.
Maar Catapult heeft wel een enorme huidverandering.
Ik weet niet goed vanwaar dit komt.
Schimmel of Schurft is het niet, aangezien de andere pony niets heeft.
Het zijn half kale tot kale plekken en gepaard met jeuk.
Ik las iets over een te kort aan vitamine A of een vergiftiging in het bloed of dat het ook iets kon zijn van een langdurige onbehandelde ziekte....
Overal lees ik dat Biotin mij zou kunnen helpen
Wat denken jullie?
Waar vind ik biotin, bij de apotheek of moet dat in een paardenwinkel ofzo?
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 14-03-2010 22:30

Ik zou een dierenarts laten komen om een diagnose te stellen. uit je topic kan ik precies alleen maar opmaken dat je zelf wat opzoekwerk hebt gedaan en denkt de remedie te weten.

Maar het kan zoveel zijn. En dan lijkt zelf gaan dokteren niet erg aan te raden.

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 15-03-2010 19:52

Ik zou ook opteren voor een dierenarts. Dit gewoon omdat ik over dit onderwerp zelf niets weet.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Bericht door RienyxCherry » 16-03-2010 18:30

Ja ik heb er een geraadpleegd,
maar aangezien ik het liefst mijn eigen dierenarts heb
moet ik nog tot morgen avond wachten.
Ik dacht ik kan misschien al posten op het forum,
misschien heeft iemand ooit zelf al zoiets gezien en misschien een weet iemand wat het kon zijn.
Maar goed, blijkbaar niet.
Had gekunt, in alle geval als ik het weet zal ik het posten
dan weten we het ineens allemaal :wink:
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Bericht door RienyxCherry » 16-03-2010 18:33

Pindanootje schreef:Ik zou een dierenarts laten komen om een diagnose te stellen. uit je topic kan ik precies alleen maar opmaken dat je zelf wat opzoekwerk hebt gedaan en denkt de remedie te weten.

Maar het kan zoveel zijn. En dan lijkt zelf gaan dokteren niet erg aan te raden.
Ik ben niet zelf aan het 'dokteren' ik ben zelf een beetje aan het opzoeken en aangezien het hier Paardenpraatjes is dus praatjes over paarden en waar dus mensen zijn die dingen weten over paarden, of dit zou dan toch de veronderstelling zijn, dacht ik, ik kan het eens vragen wie weet heeft ooit iemand nog zoiets meegemaakt of gewoon ergens gezien op een stalling of wat dan nog, ik ben niet van plan zelf er iets aan te doen, maar ik kan me wel al zelf een beetje informeren, denk niet dat daar iets mis mee is, als je het niet weet, ben je ook niet verplicht iets te antwoorden :wink:
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 17-03-2010 00:03

Ik dénk dat mijn Kootje hetzelfde heeft.

Plekken waar het jaar uit is met grote schilfers? Maar met nieuwe vacht eronder?

Ik vermoed dat het te maken heeft met verwaarlozing (jouw pony's waren dit ook dacht ik he?) aangezien Kootje ook verwaarloosd is geweest. En misschien iets van de slechte verwaarloosde huid op sommige plekken verliezen en dat er een nieuwe gezonde huid onder zit?
Ik speculeer nu ook maar wat hoor... Maar viel me vandaag op bij Kootje.

RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Bericht door RienyxCherry » 19-03-2010 19:02

Pindanootje schreef:Ik dénk dat mijn Kootje hetzelfde heeft.

Plekken waar het jaar uit is met grote schilfers? Maar met nieuwe vacht eronder?

Ik vermoed dat het te maken heeft met verwaarlozing (jouw pony's waren dit ook dacht ik he?) aangezien Kootje ook verwaarloosd is geweest. En misschien iets van de slechte verwaarloosde huid op sommige plekken verliezen en dat er een nieuwe gezonde huid onder zit?
Ik speculeer nu ook maar wat hoor... Maar viel me vandaag op bij Kootje.
ja dat ook, maar intussen is de dierenarts geweest
hij verondersteld dat het iets met zijn lever te maken heeft en idd verwaarlosing en ook gewoon de ruifperiode
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 21-03-2010 11:48

Mijn quarter heeft ook al 3jaar na elkaar kale plekken gehad. En het is niet dat die verwaarloost wordt ofzo.

Telkens met de zomerreu en met schilfers op de huid. Het jeukt, maar niet zodat ze constant staat te krabben of dergelijk.
Ze heeft het vooral op de schouders en soms loopt het hier en daar uit, naar meer plekken. Helemaal kaal is het niet, maar toch niet mooi om zien.

Ben naar 2 veeartsen mee geweest en bloed laten trekken.
In het bloed niets gevonden, geen tekorten.
Enige wat hielp om het sneller (enkele weken) te laten verdwijnen. Is dagelijks met vochtige spons en isobetadinezeep in het water, over de plekken gaan. Dan ook om de 3tal dagen volledig ermee wassen. Het volledig nat maken(wassen) mag je niet te lange periode doen, daar een paard niet zoveel gewassen moet/mag worden.

Een goed hygiënische stal en op tijd eens buiten laten in de winter, lente, kan het deels voorkomen.

Eens de zomerharen er terug door zijn, is het weer in orde. Maar er is dus een te snelle haaruitval van winter naar zomer. En de droge huid, schilfers doen dus geen goed aan het moeilijk doorkomen van de nieuwe haren.

dravertje
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 109
Lid geworden op: 12-03-2010 20:57

Bericht door dravertje » 20-04-2010 20:54

Lijkt dat hier op???

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kan dit ook juist zijn door het ruiven? De vorige eigenaar (heb haar geadopteerd) beweert dat het absoluut geen zomerexceem is, ik denk eerder dat dit wel zo is.
De vorige eigenaar heeft maar amper naar haar omgekeken, ze zat helemaal onder de klitten, heeft heel de winter op stal gestaan en kwam maar 1 keer per week even buiten...
Toen ik haar de eerste kaar zag stond ze nog lekker in haar wintervacht, nergens een plekje te bespeuren, toen ik haar vorige week terug zag, zag ze er inneens veel slechter uit, vol kale plekken, en dan die dikke geribbelde huid...
Ik ga haar regelmatig borstelen en haar huid proberen zo goed mogelijk te verzorgen, als ze hier een paar weken is en wat meer op haar plooi gekomen is laat k de dierenarts is komen, is zien wat die zegt.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 20-04-2010 21:20

Het lijkt er niet echt op, daar het bij mij meer symetrisch was( beide zijde zelfde plaats). En niet zo uiteenlopend.

Kan het zijn dat ze wat te dik staat? Ze kunnen hier ook last van hebben. Misschien best eens dierenarts bloed laten nemen...daar je de vorige eigenaar misschien niet kunt vertrouwen, toch even controleren dat ze niets tekort of teveel heeft.

Zou ze vooral goed behandelen: proper houden, losse haren verwijderen, zorgen dat ze geen jeuk heeft, letten op voeding, en ook je materialen eens kuisen (borstels, deken,...).

De plekken van mijn paardje, zie je ook op ander topic: kale plekken Goldy.
Ik geef haar nu lijnzaadolie: voor haarwisseling, omega 3 en 6.
Vers gras, maar niet teveel (1u per dag) + dagelijkse portie hooi en korrels.
Een propere stal en voldoende buitenlucht is ook van belang. En als ik lees dat ze ervoor niet veel buiten kwam...de klitten gaan ook de huid versmacht hebben denk ik.

Plaats reactie