Castratie

Voor al je medische vragen over paarden.
ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Castratie

Bericht door ohanner » 01-04-2009 22:46

Hallo,
Ik zou mijn veulen willen castreren, maar er zijn nog enige twijfels.
Zou ik het nu doen(hij wordt einde deze maand 2jaar) of zou ik nog wachten tot hij 3 jaar is?
Ik weet wel dat als ik het nu doe, dat hij meer in de grote zal geven en minder in breedte en andersom als ik nog wacht. Maar daar is het me niet echt om te doen.
Hij is super braaf, zou hij zo blijven? En zou ik altijd met een doodbrave hengst kunnen blijven rijden en werken? Of neem ik beter geen risico's en castreer ik hem nu voordat hij eventueel aangeleerd hengstengedrag zelfs na castratie niet meer verleerd.
Ik denk dat ik voor castratie nu zal gaan, maar wou jullie mening eens horen.
En dan nog een vraag, weten jullie ongeveer de richtprijs van een castratie en of kennen jullie hier een goede veearts voor. Ik heb nu de Piet uit Wiekevorst als veearts, kennen jullie hem?
Goed, ik hoop gauw iets van jullie te horen.

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 02-04-2009 00:05

Hej,

Kheb ook een hengstje die 18 april 2 jaar wordt, hij is heel lief en aanhankelijk niet bijten stampen...
je ziet het wel dat het een hengst is maar echt de foute manieren heeft hij niet...
Ik ga hem voorlopig niet ruinen, ook al zit de kans erin dat hij niet groot genoeg wordt om te rijden...
Omdat zijn karakter en omgang aanvaardbaar is.
Van dierenarts heb ik Olivier Asphenslag....
Vind hem heel goed neemt super zijn tijd, en kwa prijs gaat het ...
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 02-04-2009 06:53

Als het je noch om de grootte gaat, noch om de breedte en hij is momenteel nog braaf... Dan zou ik hem voorlopig nog hengst laten.
Als je toch van plan bent om hem te laten castreren zou ik het doen rond zijn 3 jaar. Zo snel blijven die hengstenkuren niet hangen, overings hij heeft er nog geen dus...

Even afgezien van dat, mijn mening over het algemeen :

Als je niet van plan bent om met een hengst te dekken, waarom dan hengst laten? Die hengsten zitten daar ook met hun hormonen en dan "mogen ze niet". Veel mensen laten hun hengsten hengst zijn om te kunnen zeggen "kijk ik kan met een hengst rijden".
Als je wel van plan bent om met een hengst te dekken, oke laat hem dan maar hengst. Zie alleen dat je hem in de hand kan houden!

Verder ken ik je dierenarts niet meteen. Ik heb een tijdje geleden gebeld gehad naar mijn dierenarts voor een castratie en bij hem koste het 125€.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 02-04-2009 12:09

Ik zit ook met een hengst die net 2 is geworden. Allé, 2 en 3 maanden nu.
En ik zat met dezelfde twijfels als jou.

Maar net als jouw hengst, is de mijne ook heel braaf. Hij heeft wel eens een kuurtje, maar welk jong paard heeft dat niet?
Ik zou wel graag hebben dat hij wat groter zou worden, maar ik heb ook weer gehoord dat het grootte verschil eigenlijk echt niet de moeite zou zijn bij castratie. Dat het eigenlijk redelijk miniem is.
Daarbij geef ik dan weer ook veel om een 'struise' bouw. En dan heb ik toch liever een iets kleinere struise Tibor dan een grotere slungel.

Daarom heb ik besloten om hem dit voorjaar niet te castreren. Al was dat eerst de planning.
Als hij gecastreerd wordt, is dat voor dit najaar of volgend voorjaar. Maar hij wordt wel zowiso gecastreerd.
Zoals Shari zegt: waarom hengst laten als je toch niet gaat dekken? En je weet nooit dat je doodbrave hengst niet iets in zijn bol zal krijgen wanneer je bvb een groepswwandeling wil maken waar ook merries zijn.
Nee, op dat vlak neem ik het zekere voor het onzekere. Ik wil Tibor een leven kunnen bieden waarbij ik hem niet van bepaalde dingen moet onthouden waar hij behoefte aan heeft. Of waar ik behoefte aan heb.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 02-04-2009 12:53

alvast bedankt al voor jullie reacties. Mijn mening is idd gelijk de rest ook hetzelfde: een hengst laat je enkel hengst als je ermee zou gaan dekken. En dat ben ik niet van plan. Hij kan ook in een kudde gaan staan van nog 5 andere paarden, maar dit kan enkel als hij gecastreerd is.
Er is geen tijdspanne op gezet dat ik in deze kudde bij mag komen, of het nu dit jaar is of volgend jaar maakt niet zo veel uit.
@sugarkittie: 125euro is niet veel hé. Moet ik toch eens overwegen. Idd, hij is nu braaf en toont absoluut geen hengstenkuren. Behalve op de wei eens vrolijk met een 5de been ronddartelen. Het probleem is, bij het op de weien zetten van de paarden, durft hij wel eens ontsnappen naar de merries toe en heb maar schrik dat als hij toch eens dekt dat hij die kuren wel zou gaan houden. Allez, ze zeggen toch eens gedekt blijven ze hun kuren houden ook als ruin. Is dit waar of niet?

Jeske
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 224
Lid geworden op: 23-03-2009 19:18

Bericht door Jeske » 02-04-2009 19:07

Mijn beestje is net een 2tal maanden geleden gecastreerd. Shari kan beamen dat hij nog steeds wat hengstengedrag heeft, maar niet meer of minder dan ervoor. Het nadeel bij ons is dat Nilay al een aantal keer heeft "gemogen". Er zijn telkens mooie veulens van voortgekomen, maar als ie nu nog een merrie ziet, begint ie wat onnozel te doen. Hij laat merken dat hij er ook is, dat hij de merries heft opgemerkt. Hij is dan wat moeilijker te behandelen maar het valt best nog mee. Het is echt geen kwaaie. De veearts heeft gezegd dat hij zijn aangeboren pit niet zal verliezen maar wel kalmer zal worden. Wij hebben hiervoor gekozen omdat hij nu mee op de wei kan met de anderen en omdat we er dan mee mogen gaan wandelen. Als je een groepswandeling wilt gaan meedoen, zeggen er veel dat je niet welkom bent als je een hengst hebt. De keuze lag dus voor de hand.
Veel succes ermee! :D
Een paard is de weerspiegeling van je ziel.

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 02-04-2009 20:26

@ ohanner : Eigenlijk hangt dat van paard tot paard af. Ik ken hengsten die gedekt hebben, daarna gecastreerd zijn en geen kuren meer hadden. Maar ook hengsten die gedekt hebben, daarna gecastreerd zijn en dus wel hun kuren nog hebben.

Die gedekt hebben, daarna gecastreerd zijn en hun kuren niet meet hebben zijn met weinigen.

Maar hangt er ook grotendeels vanaf hoe je tegenover je paard staat.
Je kan het gedrag een beetje beinvloeden, maar niet volledig.

@ Jeske : Ja klopt hij heeft nog wel wat hengstengedrag, maar hou er ook rekening mee dat het nog niet zolang geleden is dat hij gecastreerd is. Dus zijn die hormonen nog niet allemaal weg.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gast

Bericht door Gast » 02-04-2009 21:21

@ Jeske: Dat heb ik gisteren gezien, dat hij nog hengstenmanieren heeft. Hij stond naast de weide van de merries en hij was er niet weg te slaan. En maar staan miepen met zijn allen :lol:

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 02-04-2009 22:11

Hij kan nog niet gesneden worden heb ik net gehoord van men veearts. Zal moeten wachten tot zomer of winter. En zomer doe ik niet graag voor de vliegen. Hij heeft namelijk nog nikske hangen, dus. Hij is dan ook nog niet vruchtbaar ook niet.
@jeske: voor mezelf op zich is het niet zo erg dat hij een beetje pit en hengsten karakter houdt. Ik hou daar wel een beetje van, maar het is eigenlijk een paardje voor men dochter. Zij is nu nog maar 4 jaar(rijdt al wel) maar het is de bedoeling, dat tegen dat ze beter en alleen kan rijden ons veulen zen opleiding al ver staat en zeer betrouwbaar is en bomproof.
Daarom wil ik zo weinig mogelijk risico's nemen qua hengstengedrag.

Enfin, dus met andere woorden nog effe wachten en dan zien we weer verder.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 04-04-2009 10:00

Mijn trainster heeft nu een 3-jaars hengst die op zijn 18 maanden redelijk wat kuren had (slaan, rechtzetten enzo) maar die nu wel doodbraaf is en schitterend luistert. Zelfs met een hengstige merrie in de buurt. Hengst en merrie stonden naast elkaar in de stal en ze wreef zelfs met haar kont tot tegen de staldeur en muur, en hij bleef er eigenlijk siberisch koud bij. Tijdens het rijden als ze voor zijn neus echt gaat paraderen, idem dito, meneer beweegt niks. Op mijn vorige stal stond er een dekhengst die onder de man ook ijzig koud bleef met een hengstige merrie voor zijn neus. Die was zodanig opgevoed dat hij perfect wist dat hij enkel mag dekken als de eigenaar zijn akkoord geeft. Daar kan je dus echt spreken van uitermate leiderschap van de ruiter op alle vlakken.
Kijk ook naar de afstamming, waren zijn voorvaders heethoofden met merries in de buurt of juist niet? En heb je hem zelf als veulen altijd correct opgevoed? Dat doet ook veel...

Als je er niet mee wil dekken kan je hem inderdaad best castreren, maar zolang hij geen hengstenkuren krijgt kan je er nog even mee wachten. Er bestaan ook immers ruintjes die zeer vroeg gecastreerd zijn en toch nog altijd niet doorhebben dat er daar wat mankeert onderaan...
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Plaats reactie