Ruiven

Voor al je medische vragen over paarden.
Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Ruiven

Bericht door Sjoubieke » 04-03-2009 12:18

Zoals bij de meeste zijn mijn 2 paarden aan het wisselen van hun jas begonnen.

Aan hun hoofd hebben ze schuurplekjes rond de ogen en zijkanten van de mond, waarschijnlijk door jeuk van het losse haar. Ravi heeft ook onderaan haar hals zo een plek. (ze komt wel net met dat stuk hals tegen de bovenkant van de staldeur als ze haar hoofd buitensteekt).

Scheren ga ik nu niet meer doen, elke dag met de roskam helpt niks. Na het werk gaan ze even met zweetdeken op stal tot ze droog zijn, hun vacht erna poetsen is echt onbegonnen werk omdat ALLES erin kleeft en ze rollen graag. Ik moet vaak de opgedroogde en vastgekoekte mest op de plek van het zadel er manueel uitpeuteren omdat het niet lukt met borstelen (Ik haal elke dag wel mest weg maar het zijn nu eenmaal 2 vuilaards in de stal).

Zijn er dingen die de rui een beetje versnellen zodat ze van die jeuk af raken? Helpt het om ze beiden gewoon met een fleece zweetdekentje op stal te zetten (creatie van warmere omgeving stimuleert de rui??? Hun ruifpatroon zo beetje bedriegen??) of zijn er andere mogelijkheden?
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 04-03-2009 12:43

Lijnzaadschilfers/olie (nooit de hele zaadjes, enkel geplet) of zonnebloemolie door het voer.
En véééél roskammen.

Dat helpt!

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 04-03-2009 16:57

Pindanootje schreef:Lijnzaadschilfers/olie (nooit de hele zaadjes, enkel geplet) of zonnebloemolie door het voer.
En véééél roskammen.

Dat helpt!
Ik haal dagelijks makkelijk een matras haar van Ravi af en er lijkt geen einde aan te komen :lol: Iemand nieuwe matras nodig toevallig?
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 04-03-2009 22:31

Bij mijn weten doet de lijnzaadolie het goed :wink:
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 05-03-2009 09:33

SugarKittie178 schreef:Bij mijn weten doet de lijnzaadolie het goed :wink:
Hoeveel moet je er dan bijdoen ongeveer? Ik geef recreatiekorrel van Lannoo, in dat voeder zit al beetje olie om het stof uit te houden en meer smaak te geven, mar ik weet niet exact welke. Zal eens op de samenstelling kijken.

En is lijnzaadolie niet algemeen goed voor de vacht?
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 05-03-2009 12:04

Sjoubieke schreef:
SugarKittie178 schreef:Bij mijn weten doet de lijnzaadolie het goed :wink:
Hoeveel moet je er dan bijdoen ongeveer? Ik geef recreatiekorrel van Lannoo, in dat voeder zit al beetje olie om het stof uit te houden en meer smaak te geven, mar ik weet niet exact welke. Zal eens op de samenstelling kijken.

En is lijnzaadolie niet algemeen goed voor de vacht?
algemeen goed voor vacht en spijsvertering. dosering staat op de fles. lijnzaadvlokken 1 handje onder voer.

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 05-03-2009 16:49

Sjoubieke schreef: Hoeveel moet je er dan bijdoen ongeveer? Ik geef recreatiekorrel van Lannoo, in dat voeder zit al beetje olie om het stof uit te houden en meer smaak te geven, mar ik weet niet exact welke. Zal eens op de samenstelling kijken.

En is lijnzaadolie niet algemeen goed voor de vacht?
Is algemeen goed voor de vacht ja. Maar ze ruiven er ook sneller van.
Als je de lijnzaadolie neemt, 2 soeplepels per dag onder het eten.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 05-03-2009 19:19

SugarKittie178 schreef:
Sjoubieke schreef: Hoeveel moet je er dan bijdoen ongeveer? Ik geef recreatiekorrel van Lannoo, in dat voeder zit al beetje olie om het stof uit te houden en meer smaak te geven, mar ik weet niet exact welke. Zal eens op de samenstelling kijken.

En is lijnzaadolie niet algemeen goed voor de vacht?
Is algemeen goed voor de vacht ja. Maar ze ruiven er ook sneller van.
Als je de lijnzaadolie neemt, 2 soeplepels per dag onder het eten.

Aha super! Zeker eens proberen dan, ik vind het belangrijk dat ze er goed uitzien. Waar vind ik lijnzaadolie? In de gewone winkel of eerder bij de ruiterzaak? Ben er vandaag geweest en heb niet direct zoiets gezien...
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 05-03-2009 19:30

In AVEVE moet dit normaal gezien te vinden zijn. De schilfers hebben ze daar normaal ook want ik ga ze daar halen.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 05-03-2009 20:35

daar ga ik dit weekend dan eens naar neuzen, ik moet toch om korrels voor de kattenbak. (hun biokorrels zijn super)
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Plaats reactie