Eczeemdeken of Vliegendeken?

Voor al je medische vragen over paarden.
Plaats reactie
RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Eczeemdeken of Vliegendeken?

Bericht door RienyxCherry » 14-02-2012 21:15

Zoals geweten heeft mijn pony ZE (zomereczeem)
nu elk jaar kost me dat een hoop geld aan productjes die iets of wat helpen maar geen 100% verbetering geven voor de pony.
Nu ik ben aan't zoeken naar een geschikt dekentje.
Ik hoor er zeggen met een ZE pony dat ze een vliegendeken gebruiken, maar heeft dat dan wel hetzelfde effect?
In ieder geval dat scheelt enorm in prijs want een vliegendekentje vind je al aan 15€ en een eczeemdeken begint vanaf 70€.
Maar als het echt helpt zou me dat wel een 100 eurotjes besparen aan productjes...
Heeft hier toevallig iemand ook een pony/paard met eczeem, met een deken zoja welk?
En weet toevallig ook iemand welke maat ik nodig heb voor een ponyke van 85cm schoft en zo'n 90cm ruglengte?
Ik zou graag een dekentje hebben voor de muggen weer in't land zijn :)
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 14-02-2012 21:23

Bij ons op stal 2 paarden met zware eczeem. Vliegendeken helpt, maar matig. Produktjes blijven nodig, maar minder snel en de eczeem komt iets minder hard.
Het is wel zo dat zonder deken, ze al veel sneller last hebben en veel meer last.
Goed en goedkoop middeltje is iets van eigen maak dat ik in spanje heb geleerd, maaaar het stinkt vreselijk en het kleurt je pony op de plaatsen waar je smeert lichtjes geel. Het is iets op basis van zwavelpoeder, dettol en olie.

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 14-02-2012 21:24

Ik heb zelf geen ervaring met paarden met ZE. Gebruik dus ook alleen maar vliegendekens voor mij paarden. Maar ik kan je wel met zekerheid zeggen dat een vliegendeken NIET hetzelfde heeft als een ZE-deken.
Een ZE-deken bestaat uit een hele andere stof. Een ZE-deken is volledig toe en daar zitten geen gaatjes in zoals bij een vliegendeken. Ook zit er normaal een soort UV-filter in als ik me niet vergis wat je bij een vliegendeken niet hebt. Een ZE-deken bedekt zoveel mogelijk van het paardenlichaam. Ze zijn natuurlijk van een zeer lichte en ademende stof gemaakt zodat ze bij warme dagen ook draagbaar zijn.

Dat is zowat hetgene dat in me opkomt momenteel. Maar misschien van CQtie je wat meer info geven...
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gast

Bericht door Gast » 15-02-2012 09:57

Ik zou niet gaan voor een vliegendeken maar een echt eczeemdeken.
Zo'n eczeemdeken bedekt ook de manen en zo kunnen ze die minder gemakkelijk afschuren.
Het is misschien een grotere kost, maar het is het echt waard!
Waar ik vroeger paarden ging verzorgen hadden ze ook zo'n dekens en die gaan lang mee en daar zijn ze echt goed mee.

Dit is het rambo eczeem deken

Afbeelding

CQtie
Rookie
Rookie
Berichten: 28
Lid geworden op: 03-02-2012 14:06

Bericht door CQtie » 15-02-2012 16:01

Weet je wat de oorzaak kan zijn van de ZE ?
Staat je paardje 's nachts binnen in voorjaar, zomer en herfst ?
ZE kan veel oorzaken hebben en het simpelst te behandelen is de allergie ah speeksel van de "kriebelmugjes" - je kan al veel irritatie oplossen door je paardje vanaf 17u tot 's morgens op stal te houden tijdens de lente en zomer - deze vorm is echt op die manier ontzettend goed te behandelen en kost niet zoveel (enkel een stal :-))
ZE kan echter nog heel veel andere oorzaken hebben zoals allergie op UV, allergie aan bepaalde grassen, allergie aan teveel eiwitten,....en dan kan je heel lang zoeken zonder dat eender wat veel helpt.
Een eczeemdeken is inderdaad anders van samenstelling dan een vliegendeken...en het kost inderdaad ook een pak meer. Spelt bijgeven kan ook helpen omdat spelt het teveel aan eiwitten uit de voeding haalt. Kruiden kunnen ook soms toelaas geven en vooral de plekken insmeren met een product om de huid soepel te houden en eventueel een locaal aspirine in spuitfles op de plekken vernevelen om de pijn en jeuk weg te nemen.ZE is een embetant iets. In heel erge gevallen wordt bloed genomen en geanalyseerd - dan wordt een serum gemaakt specifiek voor dat paard en gedurende de winter wordt dan dagelijks injecties gegeven volgens een bepaald patroon. Ik ken een paard die het ontzettend erg had en met deze behandeling had hij vorig jaar O ZE....het is wel duur en het valt af te wachten of hij dit jaar ook ZE-vrij blijft.
"When a Horse touches your Heart, Riding becomes a Way of Life "

RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Bericht door RienyxCherry » 25-02-2012 21:47

CQtie schreef:Weet je wat de oorzaak kan zijn van de ZE ?
Staat je paardje 's nachts binnen in voorjaar, zomer en herfst ?
ZE kan veel oorzaken hebben en het simpelst te behandelen is de allergie ah speeksel van de "kriebelmugjes" - je kan al veel irritatie oplossen door je paardje vanaf 17u tot 's morgens op stal te houden tijdens de lente en zomer - deze vorm is echt op die manier ontzettend goed te behandelen en kost niet zoveel (enkel een stal :-))
ZE kan echter nog heel veel andere oorzaken hebben zoals allergie op UV, allergie aan bepaalde grassen, allergie aan teveel eiwitten,....en dan kan je heel lang zoeken zonder dat eender wat veel helpt.
Een eczeemdeken is inderdaad anders van samenstelling dan een vliegendeken...en het kost inderdaad ook een pak meer. Spelt bijgeven kan ook helpen omdat spelt het teveel aan eiwitten uit de voeding haalt. Kruiden kunnen ook soms toelaas geven en vooral de plekken insmeren met een product om de huid soepel te houden en eventueel een locaal aspirine in spuitfles op de plekken vernevelen om de pijn en jeuk weg te nemen.ZE is een embetant iets. In heel erge gevallen wordt bloed genomen en geanalyseerd - dan wordt een serum gemaakt specifiek voor dat paard en gedurende de winter wordt dan dagelijks injecties gegeven volgens een bepaald patroon. Ik ken een paard die het ontzettend erg had en met deze behandeling had hij vorig jaar O ZE....het is wel duur en het valt af te wachten of hij dit jaar ook ZE-vrij blijft.
De pony wilt absoluut niet meer buiten. Hij staat dag en nacht op stal, hij komt er af en toe eens uit maar dan loopt die er vrij snel weer in. Zelfs in de winter. Ik gebruik Befix als het te erg wordt, maar ik begin op tijd preventief met uiercreme dat helpt heel goed, maar vind het zo zielig dat hij nooit die stal uit komt. Dat serum lijkt me wel intressant eigenlijk, wat is duur? Want uiteindelijk als ik op tel wat ik elk jaar kwijt ben aanDA bezoekjes, zalfjes en jeukwerende oliekes voor in het voeder te doen die eigenlijk niet 100% werken dat komt ook duur uit. Het rare is dat ik dus geen ZE-deken vind voor shetters, hij is amper 85cmkes :)
Spelt geven dat wist ik niet, maar dat ga ik zeker proberen. Want in de stal heeft hij ook last ondanks ik zijn stal ook vol hang met vliegenvangers.
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

Gast

Bericht door Gast » 26-02-2012 10:31

Normaal hebben ze die ook voor shetters zenne.

RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Bericht door RienyxCherry » 28-02-2012 19:32

Caro schreef:Normaal hebben ze die ook voor shetters zenne.
Bij Hopa Sport zeiden ze dat dat waarschijnlijk nog niet bestaat... Maar dat zou ik vreemd vinden want het zijn vooral veel shetanders die last hebben van eczeem.

Voor een Shetlandpony van 85cm schoft hoogte, welke maat zou ik daar voor nodig hebben? Ik ben zo via google aan't zoeken naar een eczeemdeken om te bestellen, maar 't zijn precies allemaal grote maten...
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

Gast

Bericht door Gast » 29-02-2012 09:43

Als ik mij niet vergis liep de shet van iemand waar ik vroeger ging rijden toch ook met zo'n deken rond hoor.

RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Bericht door RienyxCherry » 02-03-2012 09:41

Caro schreef:Als ik mij niet vergis liep de shet van iemand waar ik vroeger ging rijden toch ook met zo'n deken rond hoor.
zou goed kunnen hoor. die van Hopa zei dat tegen mij, maar kan goed zijn dat ze dat gewoon zei omdat zij het niet verkopen... ? Op internet heb ik er gevonden om Online te bestellen :)
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

Plaats reactie