Vordering van Smart zijn achterbenen-probleem

Voor al je medische vragen over paarden.
Plaats reactie
SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Vordering van Smart zijn achterbenen-probleem

Bericht door SugarKittie178 » 03-10-2011 20:53

Jullie zijn allemaal op de hoogte van Smart zijn achterbenen-probleem. Vanwaar ik het weet en wat er moest gebeuren?! Zo niet verwijs ik jullie door naar dit topic :

http://paardenpraatjes.forum2go.nl/clin ... t1505.html

Kort samengevat : Smart heeft problemen met zijn achterbenen. Hij loopt onregelmatig. Hiervoor is hij behandeld door een osteophate toen. Ik moest hem nog 2 maanden doorrijden om hem te helpen bij zijn onregelmatigheid. Daarna moet ik hem 6 maand op de wei gooien.

De 2 maand zijn verstreken en eerlijk gezegd voelde ik geen verbetering. Ik voelde nog steeds geen verschil in zijn overgangen of soepelheid. Ik moest hem dus op rust gaan zetten. Maar iets in mij zei me dat ik een 2de mening wilde. Dus heb ik "mijn" osteo gebeld. Diegene die hier altijd komt.

Probleem uitgelegd en haar diagnose uitgelegd. Hij heeft eerst overal gevoeld. Paar oefeningen gedaan. Daarna heb ik hem gelongeerd.
Nu is hij tot een totaal andere conclusie gekomen.

Wat blijkt er nu wel aan de hand :

Kennen jullie het slotmechanisme van de knie van het paard? Dit is dus hetgene wat ze "op rust staan" noemen. Dus het paard kan urenlang blijven rechtstaan zonder eigenlijk energie te verbruiken. Dit mechanisme werkt zo : het paard heeft 3 banden die over de knieschijf lopen. 1 van die banden wordt aan de knieschijf gehaakt zodat de knie "op slot" zit.
Nu Smart zijn probleem is, hij krijgt die wel "op slot", maar hij krijgt ze niet meer "los". Daardoor dat hij dus ook zo "slecht" loopt.
Hij krijgt deze niet meer "los" omdat hij te weinig quadriceps heeft. Die spieren zijn nodig om dat mechanisme terug "los" te maken.

Sinds mijn anatomiecursus kon ik me wel vinden in die uitleg. Ook had mijn dierenarts al eens een gelijkaardige uitleg gegeven. Dus eigenlijk was het een soort 2-1 voor mij.

Wat was nu de oplossing?

Hij zei me dat we hem een 1 malige behandeling konden geven. Dit betrefte 4 inspuitingen : 2 ter hoogte van de achterknieen en 2 aan de binnenkant van zijn bovenachterbenen. De inspuitingen stimuleren/prikkelen dan de quadriceps zodat deze eindelijk ontwikkeld zouden worden. Het is een eenmalige behandeling met altijd succes indien het echt de diagnose is die hij stelde. Waarvan hij bijna 100% zeker van was.
Anderzijds zei hij me is het wel geen goedkope behandeling. Ook kan het paard ervan de eerste dagen heel stijf zijn, zo erg dat ze niet meer willen bewegen. Ze kunnen ervan gaan koortsen en zelfs niet meer eten. Plus als dit product werdt ingespoten moest ik hem ook "zwaar" werken. Dus elke dag zeker een uur een week lang. Ookal zou hij zoveel zeer hebben zou ik hem nog moeten doen werken. Dit om het product rond te zetten. Anders zou het pijn voor niets zijn en ook al het geld de vuilbak in.
Hij zei me ook dat hij dit paard zeker niet 6 maand op de weide zou zetten. Want dan zou alle bespiering dat hij nu had ook helemaal wegzijn.

Nu ik moest er niet lang over nadenken en had besloten om het te doen. Ik zou na 1 week al weten of het werkte of niet dus ...

Smart is eigenlijk niet heel erg stijf geweest, heeft altijd blijven eten en heeft zeker geen koorts gedaan. Wat goed was. Was dan ook makkelijk om hem aan het werk te zetten.

De week is verstreken, maar eerlijk gezegd merkte ik na 3 dagen al een verschil. Hij drijft meer met zijn achterhand, hij loopt actiever en is veel soepelder. Maar vooral, hij sukkelt niet meer met overgangen. In het begin als ik overgangen deed sloeg hij precies zijn benen even door mekaar. Nu gaat het gewoon lekker.

Dus in mijn ogen is het gewoon een succes. Het heeft me wel 250€ gekost. Maar ik denk dat we op goede weg zijn. We kunnen blijven verder werken! Enkel jammer van de 2 vorige maanden...
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Bartje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 341
Lid geworden op: 28-12-2010 22:58

Bericht door Bartje » 03-10-2011 21:03

Ja heeft u idd nu wat geld gekost , maar met resultaat ik heb smart gezien voor de osteo kwam en een week later hij liep al zacht maar nu wauw zeg wat een resultaat loopt echt super nu :D
if you dont stand for something , you will fall for everything

Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Bericht door Lesley » 03-10-2011 23:25

Ik ben blij dat het gewerkt heeft!

Tinne
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 196
Lid geworden op: 28-11-2010 10:02

Bericht door Tinne » 04-10-2011 09:16

Iets da werk is zijn geld 100% waard he :)

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 04-10-2011 09:21

Zonde dat ik hem niet heb kunnen zien lopen vorige keer, maar ben blij dat er eindelijk vooruitgang in is gekomen! Nu heb je 2 toppers staan hé! Smart en Forever!

Gast

Bericht door Gast » 04-10-2011 10:32

Als het gewerkt heeft, is het dat wel meer dan waard hé :D
Nu hopen dat het dus blijft werken natuurlijk.

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 04-10-2011 11:41

Goed dat je voor een 2de mening bent gegaan.
Blijkbaar komt dit veel voor bij jonge paarden.
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 05-10-2011 20:33

Super!

Mag ik vragen welke osteopaat je hebt laten langskomen en hoeveel je voor de visite hebt betaald?

Ik heb vorig jaar mijn paard ook onder handen laten nemen, maar vond 90 euro wel duur voor een paard dat zogezegd niet eens "vast" zat...

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 06-10-2011 21:45

@ Bartje : Ja geweldig gewoon.

@ Lesley : Ik ook :D.

@ Tinne : Je weet het dan toch!

@ Hanne : Ja jammer. Maar er komt zeker een volgende keer he :). Goh Hanne niet te voorbarig worden he. Ik mag al blij zijn denk ik als 1 van de 2 gewoon "goed" wordt.

@ Caro : Jep, dat zal tijd uitwijzen.

@ Marc : Ja komt inderdaad veel bij jonge paarden voor.

@ Gleyla : Ik weet niet hoeveel van die prijs visite bevatte. Maar ik weet wel dat het bij hem meestal een 45-50€ betaald voor visite en een gewone behandeling bij. Ik wil je de gegevens wel eens via pb doorsturen als je dat wil.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 10-10-2011 10:24

Goed dat je voor een tweede opinie bent gegaan! Wij waren van de eerste osteo ook niet tevreden, en kostte ook 90 euro!
Deze die we nu hebben, die doet tenminste iets met de paarden en die kost "maar" 70 euro. Die mag terugkomen.

Maar het gaat hier over Smart, één van mijn favorietjes en ik ben zeer blij te horen dat het de goede kant opgaat en dat hij toch niet al te veel heeft afgezien van de spuiten. Zeker het geld waard!
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

Plaats reactie