Het bit misbruikt

Voor al je vragen over NH.
Wesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-01-2009 19:20

Het bit misbruikt

Bericht door Wesley » 19-11-2009 16:16

Leuk filmpje waar veel in duidelijk wordt :)

http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo
Oh If Only People Knew What A Comfort To A Horse A Light Hand Is ... we Know In A Instant What Is Required Of Us

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 19-11-2009 16:50

ik ben het daar eigelijk ni helemaal mee eens.
Een paard dat goed getraind is zal zijn bit ook loslaten, waardoor al die "effecten" echt niet voorkomen.

Het is vaak zoeken naar een geschikt bit. Ge moet een beetje de binnekant van u eige paard kennen (smal/breed gehemelte, logge tong of niet, etc. ...) En bijlange niet alle paarden hebben last van dat "notenkraker effect". Dan kan je nog kiezen voor een dubbelgebroken e.d.

Wesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-01-2009 19:20

Bericht door Wesley » 19-11-2009 17:49

Gleyla schreef:ik ben het daar eigelijk ni helemaal mee eens.
Een paard dat goed getraind is zal zijn bit ook loslaten, waardoor al die "effecten" echt niet voorkomen.

Het is vaak zoeken naar een geschikt bit. Ge moet een beetje de binnekant van u eige paard kennen (smal/breed gehemelte, logge tong of niet, etc. ...) En bijlange niet alle paarden hebben last van dat "notenkraker effect". Dan kan je nog kiezen voor een dubbelgebroken e.d.
er blijft een druk ... en dubbel gebroken moet je wel heel het filmpje bekijken eh :)
Oh If Only People Knew What A Comfort To A Horse A Light Hand Is ... we Know In A Instant What Is Required Of Us

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 19-11-2009 17:51

welke druk dan???

Ik kan met mijn paard met bit en zonder bit rijden, ik wissel dus ook af. Maar de beelden in dat filmpje, daar ben ik echt niet mee akkoord.

Wesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-01-2009 19:20

Bericht door Wesley » 19-11-2009 17:58

Gleyla schreef:welke druk dan???

Ik kan met mijn paard met bit en zonder bit rijden, ik wissel dus ook af. Maar de beelden in dat filmpje, daar ben ik echt niet mee akkoord.
Dubbel gebroken ? - duwt het op het tandvlees waar het scherpste bot zit van een paard ? ...

dus heb je de volledige film gezien ? of 2min ?
dit is voor mij dan gwn een boodschap op vooral verkeerd en misbruik van het bit en alle andere hulpen daarbij ..
Oh If Only People Knew What A Comfort To A Horse A Light Hand Is ... we Know In A Instant What Is Required Of Us

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 19-11-2009 18:12

tja, ik kan ook zeggen dat bitloos rijden niet goed is voor het neusbot van het paard, en daar een filmpje rond maken.
Ik kan zelfs een paardeskelet bovenhalen met wat de effecten zijn van met een 6mm dik touw te rijden, en wat da doet op het bot.

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 19-11-2009 18:41

Oke daar gaan we weer. Om te beginnen wat staat dit topic bij NH te doen? Ik hoor zoveel mensen die aan NH doen zeggen over ander mensen dat de menigte altijd maar denken dat als ze bitloos rijden dat ze NH doen. NH bevat veel meer dan gewoon bitloos rijden. Ik vind dit om te beginnen al een algemeen onderwerp, dit kan zijn western of klassiek of wat dan ook.

Dat notenkraker effect : Dat heb je dus alleen maar als je echt moet sleuren aan je paard om te stoppen om of je paard onderin te krijgen. Wat niet de bedoeling is, dus dan is je paard gewoon niet goed gereden. Wat doe je dan? Back tot basics. Als je paard goed gereden is en dus mooi op zichzelf loopt heb je geen contact nodig in de mond en hangt het bit dus gewoon los in de mond. Paard heeft geen last van het bit. Leg maar eens een bit gewoon bovenop je hand. Ik kan het uren laten liggen hoor, heb er geen pijn van.

Dat dichtsnoeren van de mond : Ja in de klassieke gebruiken ze een neusriem. In de western niet (ja soms een moutshutter voor de training om te voorkomen dat een paard zijn mond zou opendoen, wat ze meestal toch niet doen). Heb jij die wedstrijdpaarden al eens hun mond zien opendoen op wedstrijd? Ik nooit (buiten enkele uitzonderingen). Waarom niet? Die paarden zijn zo goed gereden en fijn afgesteld dat er niet eens contact in de mond nodig is. Als je van die trainers heb die hun paarden altijd met moutshutters rijden en die enkel uitdoen op wedstrijd, geloof me als die paarden dan pijn hebben zouden ze hun mond opendoen. Het is niet omdat ze getraind worden met een mouthshutter dat ze hun mond niet meer durven opendoen. Een paard is een vluchtdier dus zal dan willen vluchten van de pijn en zijn mond heus wel opendoen.

Tong over het bit : Forever doet dit dus ook. Gewoon als ik ze een bit indoe zonder te rijden. Dus zonder enig contact op het bit. Dan doet ze nog haar tong over het bit en eronder en erover en eronder. Dat doet ze gewoon om te spelen, niet van de pijn hoor. Het bit ligt gewoon in de mond dus er kan geen pijn zijn. Dus niet alle paarden leggen hun tong over het bit omdat ze pijn hebben.

Dan de mensen die het het zo natuurlijk mogelijk willen voor hun paarden. Allemaal goed en wel, bitloos, geen ijzers, enz. Natuurlijk? Doe dan maar alle maneges toe en dan kan ik 3 van mijn paarden verkopen. Want 1 paard heeft minstens 1 ha nodig. Als je dan oooh zo natuurlijk wil doen voor je paard, kruip er dan gewoon niet op. Een paardenrug is nooit gemaakt geweest om een mens te dragen.

Ik kan Tarzan trouwens ook bitloos rijden hoor geen probleem. Als jullie me niet geloven zal ik daar eens foto's van nemen. En toch verkies ik om met een bit te rijden. Raar he? Nee helemaal niet, Tarzan loopt bitloos niet goed genoeg onderin en gebruikt dus zijn rug niet goed. Dus draagt zijn rug niet goed. Dus als ik dan moet kiezen tussen mijn paard zijn rug pijnigen en zeggen hey kijk eens ik kan toch bitloos rijden, of met bit rijden zonder al te veel in zijn mond te zitten en dat hij toch goed draagt dan is mijn keuze snel gemaakt.

Bitloos is heus de wereld niet hoor. Als het bit zo slecht is dan moeten ze het maar van de markt halen, maar niet heus dus.

Zoals Leyla aangeeft met bitloos ben je heus ook niet heilig hoor. Daar vergt soms meer kennis voor dan met een bit te rijden. Maar de mensen denken daar meestal niet bij na en huppelen dan maar wat rond zonder bit.

Het valt me toch op dat de mensen die met bit rijden respect hebben voor diegenen die bitloos rijden, maar andersom is dat respect toch ver te zoeken hoor.

Sorry dat ik het zeg Wesley maar 27ranch is er weer goed ingeslaagd om je te brainwashen. Daar zijn ze heel goed in!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Wesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-01-2009 19:20

Bericht door Wesley » 19-11-2009 18:45

Gleyla schreef:tja, ik kan ook zeggen dat bitloos rijden niet goed is voor het neusbot van het paard, en daar een filmpje rond maken.
Ik kan zelfs een paardeskelet bovenhalen met wat de effecten zijn van met een 6mm dik touw te rijden, en wat da doet op het bot.
verklaar u nader :) voor je begint zal ik mss al een antwoord geven ..

Neusbeen kan breken .. Klopt 100 % Elk paard heeft een zwevend neusbeentje. Een neusriem van een bitloos hoofdstel hoort 2 vingers onder het jukbeen te liggen, dus bóven het zwevende botje kans op breken ? 0%
en dan denk ik dat je eens zo hard zult moeten trekken als je heftboom systeem gebruikt is het natuurlijk weer iets anders ..
Oh If Only People Knew What A Comfort To A Horse A Light Hand Is ... we Know In A Instant What Is Required Of Us

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 19-11-2009 18:49

Wesley, nu moet je eens eerlijk zijn; hoeveel mensen hebben hun bitloos getuig niet veeeeeeeeeeel te laag hangen ???

Ik heb geen zin in een discussie, bitloos is niet beter of slechter dan met bit. En ik kan daar genoeg "bewijzen" over laten zien.

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 19-11-2009 19:02

Sorry voor de misschien aanvallende toon, ik heb echt helemaal niks tegen jou Wesley, maar het is zoals shari zegt NH omvat veel meer dan bitloos rijden. En onder bitloos rijden versta ik dus NIET zonder bit rijden...

Ik geloof ook nooit dat een bit een paard pijn doet. Dat is de hand van de ruiter.

Plaats reactie